Student (2012)

Alternatieve titel: Stoedjent

Kazachstan

geregisseerd door Darezhan Omirbayev
met Maiya Serkibayeva, Yedyge Bolysbayev en Bakhytzhan Turdaliyeva

Een eenzame student die filosofie studeert aan de universiteit, kampt met een gebrek aan geld. Op een zekere dag worden de eigenaar en klant van een winkel het slachtoffer van misdaden van de student. De student gaat hierna echter gebukt onder schuldgevoelens. Langzamerhand realiseert de student zich wat hij heeft gedaan. Hij gaat naar de politie en geeft zichzelf aan.

avatar van JJ_D
Precies wat ik noem “een draak van een film”. Slaapverwekkend tempo, de meest inerte en schijnbaar leeghoofdige protagonist die ik in jaren in een film zag (een kennis van mij gedraagt zich ongeveer ook zo, bij nader inzien toch wel even glimlachen dus) en een geforceerde dimensieverbreding door ineens over het kapitalisme te beginnen en welke implicaties dat heeft voor de gewone mens. Bovendien is regisseur Darezhan Omirbayev ook nog eens pretentieus genoeg om aan het begin van de film te verwijzen naar Dostojevski’s <i>‘Misdaad en Straf’</i> (<i>‘Schuld en Boete’</i>?), terwijl alleen een plotlijn aanpassen en overnemen (oké, dames en heren, er vindt een moord plaats!) voor mij van weinig creativiteit getuigt. Ofwel de klassieker integraal overplaatsen naar een 21e eeuws Kazachstan, ofwel niet uitpakken met het feit dat je een Rus gelezen en goed bevonden hebt. Echt flauw.

Vanaf 27 augustus in de bioscoop (Contact film)

avatar van John Milton
Jammer genoeg was de film niet doorheen te komen. Gebaseerd op Misdaad & Straf van Dostojevski, melden de begintitels. Nou, dan was het boek toch even tien keer beter. Leeg, vlak en soms onsamenhangend. Maar vooral heel erg meh. Geen voldoende.