Louis XV, le Soleil Noir (2009)

Frankrijk

geregisseerd door Thierry Binisti
met Vinciane Millereau, Stanley Weber en François Berland

In eerste instantie was Louis XV een door het volk geliefde koning, een man die openstond voor de kunst van het persoonlijke streven naar vrijheid en rechtvaardigheid. Maar tijdens zijn jaren van bestuur, dwaalde Louis XV steeds verder en verder af van zijn oorspronkelijke stijl van regeren. Zijn beleid werd voortaan gekenmerkt door onderdrukking en corruptie, en hij werd daardoor een van de meest gehate machthebbers. Steeds vaker begon het volk terug te vechten. Vijftien jaar na de dood van de koning, groeide deze onrust uit tot wat wij nu kennen als de Franse Revolutie.