Ore Ore (2013)

Alternatieve titels: It's Me, It's Me | Ore-ore | 俺俺

Japan

geregisseerd door Satoshi Miki
met Kazuya Kamenashi, Yuki Uchida en Ryo Kase

Hitoshi Nagano krijgt toevallig een mobiele telefoon in zijn bezit en besluit de typische Japanse misleiding 'Ore, Ore' uit te voeren. Hierbij belt men oudere mensen op en doet men zich voor als hun kinderen in geldnood om zo geld van de oudjes los te peuteren. Dit lukt hem ook nog, zelfs als de moeder van de eigenaar van de telefoon hem in levenden lijve ontmoet. Als Hitoshi echter weer thuiskomt treft hij daar een andere 'Ore' aan die claimt hem te zijn en herkent zijn eigen moeder hem niet meer.

Hmmmm.

De eerste Miki die de 4* niet haalt. Jammer, want Miki was totdusver toch een zekerheid. Niet dat deze film veel slechter is, wie Miki wat kent herkent ook meteen z'n typische kenmerken, maar de film mist een zekere luchtigheid die z'n andere films zo tof maakten.

Bij momenten werkt het echt erg goed, kleine typische gekke momentjes waarbij ik een glimlach niet kon onderdrukken. Het concept zelf is ook érg tof moet ik zeggen, het verloop alleen ietsje minder. Iets te serieus, terwijl het allemaal nogal absurd is wat er gebeurt.

Visueel ook niet zo denderend, nogal grijs en grauw. Soundtrack is ook matig, maar dat is nooit Miki's sterkste kant geweest. Kamenashi is ook een wat beperkte lead, toch raar als je ziet dat er ook een Kase in deze film rondloopt. Het zijn dat soort keuzes die het allemaal net-niet-geweldig maken.

Hoop wel dat Miki zich hierna weer snel herpakt. Het was al een tijdje geleden sinds z'n laatste film en hoewel ik nog wat in te halen heb zou het jammer zijn moest hij niet meer op z'n oude niveau geraken. Klinkt allemaal wat negatief, maar dat komt vooral omdat ik er meer van verwacht had. Het blijft wel een tof filmpje bomvol leuke ideetjes en grappige momenten, maar als geheel niet sterk genoeg.

avatar van kinjutsu
Geheel eens met OH, geef er alleen een punt minder voor.

avatar van McSavah
Het is niet Miki's grappigste nee, maar visueel vond ik dit wel ongekend goed. Het low budget gehalte van zijn vorige films had ook wel wat, en dan is dit misschien ietsje gelikt, maar los van dat kon ik er enorm van genieten. Ik vind het nogal belachelijk om het visuele aspect als 'niet zo denderend' en 'nogal grijs en grauw' af te doen, dat kan ik echt niet serieus nemen. Minpuntje is wel dat het verhaaltje wat vervelende trekjes begon te vertonen. Wat dat betreft wel eens dat het soms te serieus wordt gehouden, al kon ik het moralistische hier dan weer wél goed hebben. Al is dat ook allemaal weer relatief, want Miki blijft gewoon koning van de flauwe humor.

In ieder geval een pak beter dan Instant Swamp. Zelfde speelduur, stuk minder langdradig en gezapig.

McSavah schreef:

Niet serieus te nemen

avatar van McSavah
Damn, snelle reactie zeg. En ik hoopte nog wel dat mijn 'sneer' onopgemerkt zou blijven

avatar van Baggerman
Een wat saaie bedoening (voor Miki dan). We hebben lang op deze film moeten wachten en voor mij lost Miki de hoopvolle verwachting niet helemaal in. Sommige gebbetjes blijven leuk (zoals de extreem zacht pratende yakuza), maar ik had toch gehoopt dat het best geinige uitgangspunt beter was uitgebouwd. Ik ben het ook eens met Onderhond dat het wel wat luchtiger had gemogen. De film drijft nu op het acteertalent van Kamenashi en eerlijk gezegd....ik denk dat dit beter zou kunnen!

Ik vond het nog steeds een prima film en hoop op beter voor de toekomst. Maar Miki is van hoog niveau en het is niet gemakkelijk dat steeds te blijven halen.