First Position (2011)

Documentaire / Drama

geregisseerd door Bess Kargman
met Aran Bell, Rebecca Houseknecht en Joan Sebastian Zamora

Voor de jonge dansers in de Youth America Grand Prix, een van de meest prestigieuze balletwedstrijden, staat een levensdroom op het spel. Met honderden strijden ze om een handjevol elitebeurzen en contracten. Praktijk en discipline staan voorop en er wordt niets minder verwacht dan perfectie. Bess Kargmann"s bekroonde documentaire, First Position, volgt zes jonge dansers bij hun voorbereiding voor een kans in de wereld van het professionele ballet. Zij worstelen met bebloede voeten, slopende blessures en zijn de uitputting nabij. In een showcase van ontzagwekkend talent, doorzettingsvermogen en passie, schildert 'First Position' een spannend en ontroerend portret van de meest begaafde balletsterren van morgen...