Born in the USSR: 28 Up (2012)

Verenigd Koninkrijk / Rusland
Documentaire

geregisseerd door Sergei Miroshnichenko

In 1990 begon regisseur Sergei Miroshnichenko in de voormalige Sovjet Unie aan zijn eigen variant op 7 Up. Dit in navolging van de befaamde documentaireserie 7 Up van Michael Apted, waarin Apted vanaf 1964 om de zeven jaar het leven van een aantal Britse kinderen volgt. 'Born in the USSR: 28 Up' is de vierde serie in de Russische reeks. De hoofdpersonen, op hun zevende voor het eerst gefilmd, zijn geboren in een land dat niet meer bestaat, als zij zeven jaar later gefilmd worden. Nu zijn ze volwassen en een aantal van hen woont in het buitenland. De transformatie van de voormalige Sovjet Unie naar het moderne Rusland heeft een duidelijke weerslag op de ontwikkeling van de levens van de hoofdpersonen, die inmiddels 28 jaar zijn.