Paavo Nurmi - Mies ja Aika (1978)

Alternatieve titel: Paavo Nurmi - The Man and His Times

Finland
Documentaire

geregisseerd door Markku Koski en Peter von Bagh
met Paavo Nurmi, Ville Ritola en Ilmari Salminen

Paavo Nurmi (1897-1973) was een van de beste hardlopers ooit en behaalde dan ook talloze overwinningen. Zijn naam stond een tijd lang synoniem voor snelheid, uithoudingsvermogen en elegantie: als je iets op z’n Nurmi’s deed, dan deed je het goed. Toch kent zijn verhaal ook een treurige kant: men beschuldigde hem ervan zijn amateurstatus te hebben doorbroken. Nurmi raakte in ongenade en stierf, hoewel hij met liefde wordt herinnerd. De film is niet zozeer een portret van de atleet, maar meer een beeld van diens tijd. Nurmi is hier een symbool, een boegbeeld.