Wandlungen - Richard Wilhelm und das I Ging (2011)

Alternatieve titel: Wisdom of Changes - Richard Wilhelm and the I Ching

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Bettina Wilhelm
met de stemmen van Jonathan Pryce en Sylvester Groth

Richard Wilhelm (1873-1930), theoloog en missionaris, reisde in 1899 voor de Duitse Oost-Azië-missie naar het voormalige Chinese keizerrijk. Daar vertaalde hij de belangrijkste documenten uit de Chinese cultuur, zoals van Lao Tzu, Confucius en de 'I-Ching', dat als het 'Boek der Veranderingen' wordt beschouwd als een van de oudste religieuze geschriften van de mensheid. Het was Wilhelm die veel van de nu nog levende wijsheden van de I-Ching naar het Westen bracht en daarmee de Chinese cultuur toegankelijk maakte.