Burma Soldier (2010)

Ierland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Nic Dunlop, Ricki Stern en Anne Sundberg
met Myo Myint Cho en de stem van Colin Farrell

Myo Myint Cho was jarenlang soldaat in het Birmese leger, maar liep over naar het verzet. Deze documentaire geeft een zeldzame blik op een dictatoriaal regime, gezien door Myints ogen. Zowel met zijn hart als met zijn hoofd geeft hij inzicht in de politieke en psychologische macht, waarmee de gewelddadige junta zijn land terroriseert. Wanneer hij in de burgeroorlog een arm, een been en vingers verliest, beseft hij dat hij zijn volk allesbehalve dient. Myint opent een bibliotheek met streng verboden boeken, doet zijn verhaal als ex-militair en demonstreert tegen het regime.

Ijzersterke documentaire met zeldzame beelden over het dictatoriaal regime. Zeer aangrijpend verhaal. Een aanrader voor iedereen.