Cyberbully (2011)

2,84

Canada

geregisseerd door Charles Binamé
met Emily Osment, Kay Panabaker en Kelly Rowan

Taylor is een mooie zeventienjarige middelbare scholier maar een beetje onhandig en ze is zich daar pijnlijk van bewust. Als ze voor haar verjaardag een computer krijgt, kijkt Taylor uit naar het vooruitzicht van vrijheid en onafhankelijkheid van het online gaan zonder dat haar moeder over haar schouder meekijkt. Taylor wordt echter al snel het slachtoffer van verraad en pesterijen tijdens een bezoek aan een sociale website. Ze is bang om haar klasgenoten en beste vriendin onder ogen te komen tot ze tot het uiterste gedreven wordt.

40 BERICHTEN 13 MENINGEN
avatar van ExToR
geplaatst: 19 juli 2011, 23:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben via wat webblogs en boards op deze film gekomen, eigenlijk met vrij weinig verwachtingen. Pesterijen komen natuurlijk altijd voor, heb zelf echter heel weinig ervaring (of kennissen met ervaring) over het pesten via internet, vandaar dat deze film toch mijn interesse trok en hem zodoende bekeken heb.
De film begon eigenlijk wel aardig, jarig meisje, krijgt een laptop en meldt zich aan op zo'n netwerksite. Hoppa de problemen (zoals je die in zo'n beetje elke Amerikaanse tienerfilm tegenkomt), inclusief de bijpassende typetjes, passeren het scherm. Dit gaat op een aardige manier zijn gang en bouwt zich langzaam aan op tot de climax... En toen was er nog de helft van de film over.
Hetgeen ik toch een beetje bang voor was gebeurt in de 2e helft van de film, grove 'propaganda' tegen internetbullying, praatgroepen met praktische tips -waar je in het echt ook nog wat aan hebt (woehoeee)-.

Ik vind het over het totaal gezien best een aardige film, met een redelijk verhaal en toch een aantal sterke punten. Ondanks mijn een na laatste zin vind ik het natuurlijk prima dat er wat gedaan wordt aan het internetpesten, maar ik zal eerlijk zijn; had de paar nuttige tips die tijdens de film gegeven werden op een site gezet en de gepestte jongeren hadden er net zo veel (of mag ik weinig zeggen?) aan gehad. Ik denk niet dat deze film enige indruk zal maken op de pestkoppen zelf, ongetwijfeld zullen zij na het bekijken van deze film tegen hun vrienden zeggen dat het slap geklets is en vrolijk doorgaan. Het einde is volgens mij zelfs een vrij verkeerd beeld en ook niet bepaald realistisch.

Het is jammer, maar een probleem als pesterijen los je niet zo snel op door een film, deze film gaat daar geen verschil in maken. Toch een aardig idee, redelijk verhaal en ok uitgevoerd.

avatar van Elineloves
geplaatst: 13 februari 2012, 23:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'' Don't hide behind your fear, do what it takes to stand up for yourself and each other. ''

Gebaseerd op het verhaal van Megan Meier toch? Suicide of Megan Meier Ik vind dit soort dingen enorm heftig. Het raakt me. Daarom hou ik van dit soort films, het zijn eye-openers. Trust, Megan is Missing.. films met een ander thema (niet pesten maar pedofilie) maar het draait wel om hetzelfde: Het gebruik van internet en wat het kan aanrichten. Geen film die snel een award zal winnen, maar die duidelijk een boodschap weet over te brengen en de kijker laat zien hoe het er aan toe gaat in cyberworld.

De film begon voor mij direct goed, ik vond de meiden leuk en het gaat eigenlijk snel al mis. Ik leefde vrijwel direct mee met het personage van Emily Osment, wat een prachtig meisje om te zien trouwens, liet me een beetje denken aan een jonger zusje van Hayden Panettiere. Zo zie je maar weer, voor sommigen is het misschien niet geloofwaardig dat een erg mooi meisje gepest wordt, mensen lijken graag te denken dat het alleen de 'lelijkerds' zijn die slachtoffer worden van pesterijen, maar het tegendeel is waar. Er is altijd wel iets waar ze mee kunnen pesten, ze vinden wel iets.

Ik denk dat het vooral aankomt bij mensen die zelf gepest zijn, digitaal of in real life, het is herkenbaar. Je voelt haar onmacht, haar eenzaamheid, haar verdriet, de angst om naar school te gaan.. Ze kan er niks aan veranderen, ze zou niet weten hoe, ze weet niet waar ze heen moet. Dit kwam bij mij erg hard aan. Je ziet haar afzakken, ze verliest haar vrienden, het lijkt alsof het niemand iets interesseert en/of dat ze niemand meer kan vertrouwen.

Het zet je ook echt aan het denken, wanneer je er bij stil staat dat er verschrikkelijk veel tieners (en zelfs jongeren/volwassenen) hiermee in aanraking komen en hetzelfde ondergaan als Taylor. Ze doet het dan ook erg overtuigend.

Ik moest ontzettend huilen toen ze een videoboodschap had opgenomen en dat op de site had gezet, ik vond het een verschrikkelijk mooie, emotionele scène. '' I'm the real Taylor Hillridge. And I don't know why everybody HATES me so much, or maybe I do. Because now I hate me too. I really don't see the reason of trying, or for talking, or for breathing. I'm just done. So that's it I guess. Bye. '' Kip-pe-vel.

Ook haar vriendschap met Samantha vond ik mooi om te zien. Het klopt wat ze zeggen:

What doesn't kill you makes you stronger.

avatar van 606
geplaatst: 17 februari 2012, 16:41 uur [permalink]
Zulke films zouden ook prijzen moeten krijgen, al is het alleen maar om meer aandacht te krijgen voor deze walgelijke praktijken.
het is zo ie zo walgelijk dat er mensen zijn die er van genieten om mensen te pesten op welke manier dan ook.
De film grijpt enorm aan, nieuwe manier van pesten is dus ook for real in deze moderne tijd.
Sterk geacteerd en Emily is trouwens een prachtige meid.

4 sterren

avatar van Keane1983
geplaatst: 19 februari 2012, 18:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie aangrijpende TV-film met zeer goede acteerprestaties.

De film begint rustig als een highschool movie, gaanderweg ontstaan de pesterijtjes waardoor de film een extra lading krijgt met als hoogtepunt het moment dat Taylor zelfmoord probeert te plegen.
Het geheel wordt schitterend ondersteurd door een indrukwekkede soundtrack (die ik na veel zoeken nummer voor nummer heb kunne downloaden uit de i-tunes store). Voor het nummer van Sia -Breath me (en de daarbij passende scene) slaat in als een bom.
Echt grof of hard wordt de film nergens (althans er worden geen woorden gezegt waarvan ik stond ik klapperen), en daaraan kun je ook echt zien dat het een Familiefilm is. Wat overigens niet erg is.
Je merkt wel dat de film je duidelijk iets ervan wilt laten opsteken, dus gaan we naar praatsessies kijkenmet de nodige tips en trucks op cyperpesten te kunnen voorkomen.
Na het hoogtepunt hiermee bedoel ik de zelfmoordscene, kelderd de film ineens in elkaar. Alles trok zich net iets telang en kon mijn aandacht er ook moeilijk bijhouden.
En dat is jammer, want de film begint heel goed, zeer sterk middenstuk en een erg matig einde. Mischien verwoord ik het te plastisch als ik zeg: Te Amerikaans!!!!het loopt allemaal toch wel goed af en Taylor die "bezeikt" is geworden door Samanta en in de steek is gelaten door die andere vriendin zijn op het laatste weer gewoon vriendinen en wordt alles min of meer weer vergeven en vergeten!!!
Des al niet te min was ik echt wel onder de indruk van de acteerprestaties en de manier van filmen.
Van mij een 3,0*

geplaatst: 20 februari 2012, 18:17 uur [permalink]
Prima tv-film dat weer eens laat zien hoe vooral jonge mensen elkaar kunnen kwetsten. Emily Osment als Taylor Hillridge was erg op dreef maar mooi zoals Eline zei , nee niet echt een bokser neus en een centebak maar ja ieder zijn smaak

avatar van jstinissen
geplaatst: 24 februari 2012, 18:47 uur [permalink]
Goede film zo zie je maar weer dat internet meer kapot kan maken dan je denkt
ligt er gewoon aan hoe je ermee omgaat

heb me wel vermaakt leuk om met de vriendin te kijken

avatar van perceived
geplaatst: 2 maart 2012, 17:01 uur [permalink]
Aardig (en dan vooral gezien als voorlichtingsfilm).

Het eerste dat me opviel was het lelijke camerawerk, tv-film werk. Maar nu blijkt dat het ook een tv-film is Niet zo vreemd dan.

Het verhaal wordt duidelijk maar simpel verteld. Zonder veel diepgang en zonder echte verrassingen of originaliteit. Acteerwerk voor dit type film is prima.

Persoonlijk vond ik het niet heel boeiend, maar gezien als voorlichtingsfilm voor social network bezoekende pubers vond ik het een prima film. 5/10*

geplaatst: 25 april 2013, 08:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Merkwaardig oppervlakkige benadering van een uiterst actueel probleem dat wereldwijd epidemische vormen dreigt aan te nemen: pesten via social media. Dat in dit geval de bron van alle ellende afkomstig is van de beste vriendin, verhoogt natuurlijk het dramatisch effect van het verhaal, maar daar word je niet veel wijzer van. Ik had veel liever gezien dat de filmmakers voor meer diepgang hadden gekozen, voor het waarom van het pesten en dan vooral door de meelopers, die in dit verhaal amper in de picture komen. Nu blijft het bij een film, die een groeiend maatschappelijk probleem signaleert en hoopt dat cosmetische maatregelen (wetgeving) dat probleem kunnen indammen. Ik heb daar geen vertrouwen in.

avatar van Leviex
geplaatst: 8 december 2013, 15:00 uur [permalink]
Matige film, vond het veel te moralistisch en de personages waren saai en totaal niet boeiend. Je hebt veel betere films in dit genre. 2.5 ster, vond het geen voldoende waard

avatar van JDSsmetje
geplaatst: 28 januari 2014, 16:11 uur [permalink]
Erg matige en best flauwe moralistische tv-film. Heel erg oppervlakkig formulewerkje, simplistisch, storende soundtrack en een voorspelbaar verloop. Lag er uiteindelijk ook veel te dik op, de eindscène was zo over-the-top dat het bijna lachwekkend werd.

avatar van chevy93
geplaatst: 8 maart 2014, 20:48 uur [permalink]
Eigenlijk weinig toe te voegen aan bovenstaand bericht.

Ik kwam op deze film door Emily Osment, wat mij betreft nog altijd één van de mooiste vrouwen ter wereld. Hier nog rond de 18 en de schoonheid druipt er vanaf.
Desalniettemin is het verhaal pover en is het enorm Amerikaans met veel moralistisch geneuzel.

Vooral die moeder is echt te lachwekkend voor woorden.

Overigens vond ik de soundtrack soms wel echt goed.

Enig pluspunt: de korte speelduur.

Edit: Hé, dat is gek, ik had een versie van nog geen anderhalf uur. Volgens IMDb is er dus ook een TV-versie, ofzo. Gelukkig heb ik die dan gezien.
Ah, zo te zien is 120 minuten de speelduur inclusief commericials.

avatar van Decec
geplaatst: 19 februari 2016, 20:26 uur [permalink]
Een redelijk drama/mysterie/thriller TV Movie...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Geen HD, dus redelijk kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van leatherhead
geplaatst: 21 september 2016, 01:14 uur [permalink]
Oh oh wat een drama. Heb eigenlijk zelden zo'n vreselijk voorspelbaar, fout en manipulatief eenrichtingsverhaaltje naar het scherm vertaald zien worden. Mijn verwachtingen waren niet al te hoog gespannen, maar dit tartte werkelijk alle verbeelding. Het had soms wat weg van een soort quasi-educatieve school-tv aflevering. Het plotverloop is na zo'n 15 minuten al zo klaar als een klontje en in het laatste halfuur kan de boodschap er maar niet vaak genoeg ingeramd worden. Dieptepunt was de scene vlak voor het einde waarin de hele school plotsklaps in protest komt tegen de stoute pestkopjes, en beurtelings iets zeggen in de trant van 'stop ermee, pesten kan pijn doen hoor!' Leek wel rechtstreeks uit één of ander slecht, obligaat anti-pesten reclamespotje te komen.

0,5* voor dit nuldimensionale, sentimentele, moraliserende wangedrocht.