Bully (2011)
Genre: Documentaire
Speelduur: 90 minuten
Alternatieve titel: The Bully Project
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Lee Hirsch en Alicia Dwyer
Met onder meer: Alex, Ja'Maya, Kelby
IMDb beoordeling: 7,3 (10.535)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Bully
"It's time to take a stand."
Dit jaar zullen meer dan achttien miljoen Amerikaanse kinderen worden gepest op school, online, in de schoolbus, via hun mobiele telefoons of op straat in hun eigen woonplaats. Dit maakt pesten de meest voorkomende vorm van geweld waar jongeren in Amerika mee te maken krijgen. 'The Bully Project' volgt gedurende een jaar vijf kinderen en gezinnen, waaronder twee gezinnen die kinderen hebben verloren door zelfmoord wegens pesten.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Integere, veelal rustig registrerende documentaire met een onderwerp dat helaas altijd actueel zal blijven en niet vaak genoeg behandeld kan worden. Legt op confronterende wijze de incompetentie van bestuurders en onmacht van ouders bloot. Prachtig geschoten en met een meer dan prima soundtrack (die coverversie van Teenage dirtbag ). Kortom: zeldzaam goede documentaire, gaat dat zien.
wouterbosgra
-
- 92 berichten
- 767 stemmen
Natuurlijk prima dat dit soort documentaires worden gemaakt. Ik kreeg de indruk dat pesten in de VS nog wel een tandje gewelddadiger is in de VS dan hier, dat hoop ik dan toch tenminste. "I'll cut you in the face" en meer van dat soort bedreigingen uit de mond van een 8-jarige.
Anyway, uiteindelijk is het probleem van deze docu dat ie, afgezien van bovenstaande WTF op geen enkel punt iets toevoegt aan de dingen die je toch al wel weet. Giet daar overheen een Amerikaans sausje met tranentrekkende ouders van kinderen die zelfmoord hebben gepleegd en je komt uit op een suffe docu met een hoog disney-gehalte.
olbo
-
- 298 berichten
- 2013 stemmen
Tjonge, die ouders maken het nog erger. Amerikanen zijn rare mensen. Ze luisteren niet naar de kinderen. Dom volk. Laten we maar hopen dat die domheid niet europa zal bereiken.
Keutul
-
- 296 berichten
- 1054 stemmen
Tjonge, die ouders maken het nog erger. Amerikanen zijn rare mensen. Ze luisteren niet naar de kinderen. Dom volk. Laten we maar hopen dat die domheid niet europa zal bereiken.
Laten we hopen dat niet iedereen in Europa even domme, generaliserende en kinderachtige uitspraken heeft als jij. Je zou zo in die film kunnen.
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk prima dat dit soort documentaires worden gemaakt. Ik kreeg de indruk dat pesten in de VS nog wel een tandje gewelddadiger is in de VS dan hier, dat hoop ik dan toch tenminste. "I'll cut you in the face" en meer van dat soort bedreigingen uit de mond van een 8-jarige.
Anyway, uiteindelijk is het probleem van deze docu dat ie, afgezien van bovenstaande WTF op geen enkel punt iets toevoegt aan de dingen die je toch al wel weet. Giet daar overheen een Amerikaans sausje met tranentrekkende ouders van kinderen die zelfmoord hebben gepleegd en je komt uit op een suffe docu met een hoog disney-gehalte.
Jij hebt makkelijk praten en hoop voor jou dat je dit nooit mee hoeft te maken. Och nee jij steekt ook je kop in het zand zoals de school directie deed!
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Jij hebt makkelijk praten en hoop voor jou dat je dit nooit mee hoeft te maken. Och nee jij steekt ook je kop in het zand zoals de school directie deed!
wouterbosgra
-
- 92 berichten
- 767 stemmen
Jij hebt makkelijk praten en hoop voor jou dat je dit nooit mee hoeft te maken. Och nee jij steekt ook je kop in het zand zoals de school directie deed!
Inderdaad, walgelijke opmerking waarschijnlijk van iemand die nooit is gepest.
Huh heb ik iets gemist? Over welk deel van mijn mening over de docu vallen jullie dan precies?
olbo
-
- 298 berichten
- 2013 stemmen
Laten we hopen dat niet iedereen in Europa even domme, generaliserende en kinderachtige uitspraken heeft als jij. Je zou zo in die film kunnen.
Mijn mening, mijn ergenis in deze film. Ok, een beetje overdreven. Ach, hier in europa gaat het op andere vlakken weer mis. Verder ga ik er niet op in op zo'n flauwe reactie. Het onderwerp van de film is je duidelijk ontgaan. Over kinderachtig gesproken. Einde.
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Huh heb ik iets gemist? Over welk deel van mijn mening over de docu vallen jullie dan precies?
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
We zitten hier nog altijd op een filmsite en daardoor vind ik de uitgesproken meningen van olbo en wouterbosgra over de documentaire totaal niet vreemd eigenlijk. We zijn hier tenslotte niet om het onderwerp pesten te bespreken, maar de documentaire. Je zou zelfs kunnen zeggen dat olbo en wouterbosgra hier nu gepest worden (vooral die opmerking van Keutul).
wouterbosgra
-
- 92 berichten
- 767 stemmen
We zitten hier op een filmsite, dus uitgesproken meningen over de documentaire zijn prima in orde. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet in mijn reactie teruglezen dat ouders Disney achtig huilen en zich zielig voordoen. In de laatste alinea heb ik het toch écht over de documentaire, die zaken overdreven sentimenteel brengt.
Kom op zeg, je gaat iemand die Seabert een kinderachtige zeikserie vindt toch ook niet beschuldigen van dierenmishandeling? Of iemand die niet van Schindler's list houdt een nazi noemen?
.Fee.
-
- 268 berichten
- 2089 stemmen
Zeker Amerikaans, maar wel to the point. Ongelooflijk hoe groot het bord is dat sommige mensen voor hun kop hebben.
Keutul
-
- 296 berichten
- 1054 stemmen
We zitten hier nog altijd op een filmsite en daardoor vind ik de uitgesproken meningen van olbo en wouterbosgra over de documentaire totaal niet vreemd eigenlijk. We zijn hier tenslotte niet om het onderwerp pesten te bespreken, maar de documentaire. Je zou zelfs kunnen zeggen dat olbo en wouterbosgra hier nu gepest worden (vooral die opmerking van Keutul).
Ik vind dat Olbo zelf pest door Amerikanen over een kam te scheren; ze dom en raar volk te noemen. Als hij concreet zou benoemen wat hij vervelend vind aan de film dan is het wel een mening, maar lukraak anderen dom en raar noemen en zichzelf er boven verheven stoot mij tegen de borst. Al helemaal na zo'n film. Misschien moet hij wat milder zijn in zijn woordgebruik en concreet benoemen wat zijn probleem is.
olbo
-
- 298 berichten
- 2013 stemmen
Je hebt helemaal gelijk. Maar er zullen weinig Amerikanen dit lezen. Zoals ik zei een beetje overdreven. Maar ik val geen persoon aan hier ter plekke. Mijn probleem met Amerikanen is een beetje door de media ontstaan: gek op wapens en zomaar landen binnen vallen om maar een paar te noemen. Het zit dus dieper. Maar inderdaad, niet helemaal correct van mij hoe ik het hier breng. Hoop dat mijn uitleg volstaat om weer terug te keren naar de reviews van deze film.
Keutul
-
- 296 berichten
- 1054 stemmen
Je hebt helemaal gelijk. Maar er zullen weinig Amerikanen dit lezen. Zoals ik zei een beetje overdreven. Maar ik val geen persoon aan hier ter plekke. Mijn probleem met Amerikanen is een beetje door de media ontstaan: gek op wapens en zomaar landen binnen vallen om maar een paar te noemen. Het zit dus dieper. Maar inderdaad, niet helemaal correct van mij hoe ik het hier breng. Hoop dat mijn uitleg volstaat om weer terug te keren naar de reviews van deze film.
Ja hoor je uitleg is duidelijk. Dat de Amerikanen gek op wapens zijn en landen binnen vallen heeft natuurlijk niks te maken met deze film, en met de individuen in deze film. Maar dat had je zelf al door.....
SPT
-
- 421 berichten
- 3168 stemmen
Pesten is natuurlijk niet iets typisch Amerikaans. Volgens deze informatie is Amerika qua pesten een heel gemiddeld land, net als bijvoorbeeld Nederland. Verder is het volgens mij (en dat zal netzoals in de VS zijn) heel erg sterk afhankelijk van specifieke school/docenten hoe met pesten wordt omgegaan. Sommigen zullen heel laks zijn (ik ken zelfs een voorbeeld van een jongen die gepest werd door een docent, wat begon omdat hij zelf ook leraar wilde worden), anderen gaan er zeer adequaat mee om. Verder hebben we in Nederland de kenmerkende 'alles moet kunnen' mentaliteit, waarbij nooit iets consequenties heeft en het not done is om iets van het gedrag van een ander te zeggen. Typerende reactie van Nederlandse ouders die worden aangesproken op het pestgedrag van hun kinderen is 'het zijn nu eenmaal kinderen' of 'en jullie kinderen doen zeker nooit iets'. Het is mij trouwens ook al heel vaak opgevallen dat ouders hun kinderen niet corrigeren als die zich in hun nabijheid misdragen.
Verder vond ik de documentaire eigenlijk enorm saai. Het is eigenlijk één grote aaneenschakeling van open deuren. Wil die nu echt laten zien hoe groot het pesten probleem is en hoe pesten in zijn werk gaat? Ik heb nieuws voor de documentairemakers: alle kijkers zijn ofwel zelf kind, ofwel zelf kind geweest, en weten het dus al lang. Ik begin me zolangzamerhand eigenlijk ook wel een beetje te ergeren aan de dubbele moraal: iedereen roept dat het verschrikkelijk is, dat het moet stoppen, niemand doet er zelf aan mee, maar ondertussen wordt (net als in de VS) toch nog steeds 1 op de 5 Nederlandse schoolkinderen gepest.
Ik vind het zeer schokkend dat bij fysiek of psychisch geweld waarbij het slachtoffer kind is maar de dader ook, zelden een serieuze straf volgt (of het nu van de school of van justitie komt). Dat terwijl kinderen juist extra kwetsbaar zijn, en daarom extra bescherming zouden moeten genieten. In de praktijk zie je echter dat de rechten van kinderen ernstig geschonden worden, en weten de daders er vrijwel altijd ongestraft mee weg komen. Ik zou zelfs wel willen stellen dat de kans dat in Nederland een kind gestraft wordt na een ander kind in elkaar te hebben geslagen kleiner is dan de kans dat in een gemiddeld land in het Midden-Oosten een man straf krijgt die een vrouw in elkaar heeft geslagen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn: ook kinderen hebben recht op bescherming. Je zou notaire pesters best een werkstraf of iets dergelijks kunnen opleggen (liefst waarbij ze iets opbouwends moeten gaan doen), of bijvoorbeeld een tijdje naar een internaat kunnen sturen. Als je je als maatschappij niet bezig houdt met het beschermen van de rechten van kinderen moet je ook niet zeuren als ze zelf handhavend op gaan treden, zoals dat meisje in de bus (grapje).
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Aangrijpende documentaire over kinderen die het slachtoffer zijn van landurige pesterijen, voornamelijk op school. Het falen van het amerikaanse schoolsysteem komt hierbij aan bod, alsmede de kortzichtigheid van hulpverleners en politie. De documentaire besteedt wat mij betreft iets teveel tijd aan de akties van ouders om allerlei hulporganisaties in het leven te roepen, hoe bewonderenswaardig ook. In dit soort scenes wordt alles een beetje prekerig. De beste scenes zijn die waarin de kinderen zelf aan het woord komen en de scenes waarin zij worden geobserveerd in hun dagelijks bestaan.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Voor de 2e keer gekeken nu. Vind het een indrukwekkende docu dat een kijkje geeft in het leven van kinderen die gepest worden. Ik word er echt kwaad van als je ziet hoe iedereen maar oogluikend toestaat hoe deze wantoestanden dag in dag uit plaatsvinden. Buschauffeur die geen enkele keer in durft te grijpen, een schoolhoofd dat werkelijk elke pesterij wegwuift en dan ook nog de gepeste jongen in de gang gaan zeggen dat hij geen hand wilde geven aan de gene die hem dag in dag uit pest/bedreigt. Bah werd er onpasselijk van. Het schoolbestuur dat wordt uitgenodigd en niet eens op komt dagen. Pesten blijft doorgaan zolang volwassenen er niks van durven te zeggen. Lijkt bijna alsof ze het belangrijker vinden dat hun scholen goed bezet blijven dan dat er iets aan deze psychische mishandelingen wordt gedaan. De kinderen in deze docu zijn in ieder geval al getekend voor het leven. Hopelijk hebben ze de hoop niet opgegeven en kiezen ze niet voor zelfmoord. Ziekmakend hoe de mensheid met elkaar omgaat. Elke school in Nederland moet verplicht deze docu zien vind ik. Gevolgen van de "daders" blijven anders te abstract.
Valii
-
- 206 berichten
- 303 stemmen
Matige docu, belangrijk onderwerp.
Te Amerikaans, te eenzijdig, examplarisch daarvoor was het ontbreken van het verhaal van de pesters en hun ouders. Bij elke scene bleef mij het gevoel bekruipen dat er een camera aanwezig was, wat een overvalste invloed heeft op de realiteit van de situaties. Wel mooi rustig weergegeven en vanwege het belang van het onderwerp aangrijpend genoeg om uit te kijken.
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Pesten is een onderwerp dat me wel aangrijpt, maar helaas is de benadering hier wel erg eenzijdig. Het blijft allemaal vooral bij gepreek, clichés en veel tranen als de documentaire niet dieper op de materie in wil gaan. Niet een van de pesters wordt bijvoorbeeld geïnterviewd.
De film maakte me zelfs een beetje argwanend in zijn benadering. Lijkt wel bewust gedaan hoe bijvoorbeeld de vader van die jongen die zelfmoord heeft gepleegd steeds met rode ogen te zien is. En welk kind zegt nou dat het zijn hart breekt als een volwassene van school hem vraagt hoe het voelt (wat een loze vraag ook) dat iemand hem uitscheldt voor "faggot"? Meest opvallend is misschien nog wel de rol die de camera speelt. Niemand lijkt de camera op te merken en er wordt geen verborgen camera gebruikt of zo. Ook lijken de pesters zich totaal niet geremd door de camera te voelen.
Op het einde wordt ook wel erg prekerig allemaal. Mensen die hand in hand in een kringetje staan, kaarsjes die worden aangestoken, dat soort holle symboliek. Natuurlijk heel mooi dat mensen zich willen inzetten tegen pesten, maar ik heb in deze documentaire in elk geval niets gezien wat dit probleem op zou kunnen lossen. Vrees dat het ook geen echt op te lossen probleem is. 2.0*.
glimmerman2000
-
- 354 berichten
- 2247 stemmen
Ongelooflijk dat dit allemaal kan, en dan met name de situaties in de bus!...Zou het geen plicht zijn als buschauffeur om de bus aan de kant te zetten, als er sprake is van pestgedrag?....Misschien betere mensen inhuren als chauffeur, welke wat meer van aanpakken weten!
Kinderen zijn zo leuk zeggen vele onder ons, maar onder elkaar zijn het monstertjes- al zijn er ook genoeg ''normale'' kinderen....maar toch...
Het feit dat het pesten nog zo actueel is, zegt ook wat over de opvoeding!...Tuurlijk kan een beetje treiteren geen kwaad, maar dat dit dreigt tot zelfmoord..
Misschien zie ik wel het een en ander over het hoofd, aangezien ik zelf geen kinderen heb- godzijdank- , alleen moet dit toch op te lossen zijn, door veel strenger op te treden tegen de plegers!
Waarom respecteren we elkaar niet allemaal, wat is daar zo moeilijk aan?...Al heeft iemand een ''vissenkop''- ik quote even uit de film-, wat is daar erg aan?...Ga een gesprek aan met die jongen, en kom erachter dat er meer is dan dat stomme uiterlijk, aangezien dat vaak het grote probleem is: hij ziet er anders uit, dus dat is een vrijbrief tot pesten....MENSEN, echt...MENSEN zijn zo....zeg het maar, vul het maar in...;)
royals
-
- 476 berichten
- 814 stemmen
Leuk gefilmd maar weinig variatie in locaties (waarom niet internationaal?), en weinig personen die zijn gevolgt. Daarom gaat het nooit echt diep maar blijft het een beetje aan de oppervlakte.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Ik heb medelijden met 'Fishface' (hij ziet er wèl zo uit!). Zelfs zijn ouders behandelen hem als een tweederangs kind. Ik kan me toch niet aan de indruk ontrukken dat alle segmenten met hem echt zijn, maar de reacties van de volwassenen is ronduit schokkend. Zoals bij de schoolcounselor:
Schoolcounselor: 'Why do you think I take no action?'
Alex Libby: 'You took no action when they sat on my face two years ago!'
Schoolcounselor (duidelijk op de pik getrapt, zelfs als vrouw): 'What makes you think I took no action then?'
Alex Libby: 'Well... They are still kicking me, punch me in the jaw, they, er, strangle me and knock things out of my hand.'
Schoolcounselor: 'But they are NOT sitting on you anymore, do they?'
Echt niet te geloven!
dje-em
-
- 497 berichten
- 6790 stemmen
Vrijwel zelfde als wat er in NL gebeurd. Zeker jaren 80 en 90. Vraag je oude klasgenoten maar eens.
Het laatste nieuws
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
Bekijk ook
The Cove
Documentaire, 2009
280 reacties
Blackfish
Documentaire, 2013
96 reacties
La Marche de l'Empereur
Documentaire, 2005
219 reacties
West of Memphis
Documentaire, 2012
6 reacties
Food, Inc.
Documentaire, 2008
46 reacties
Jesus Camp
Documentaire, 2006
173 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.