The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van FlorisV
SmackItUp schreef:
Ik weet dat de Zweedse film 3(?) delen heeft. Maar is dit het enige Amerikaanse deel dat er is? En dat is dus alleen van de 1ste Zweedse film? Worden er nog remakes gemaakt van de overige delen?

The Girl in the Spider's Web komt in Oktober uit, helaas niet van Fincher en niet met Mara of Craig. Blomkvist wordt wel door een Zweed gespeeld (hij speelde ook Bjorn Borg onlangs).

Ik zal hem later nog wel gaan checken maar het blijft mosterd na de maaltijd. De Zweedse trilogie-verfilming is gewoon meer dan prima. En echt niet ongemerkt gebleven aangezien Nomi Rapace hierdoor doorbrak in Hollywood.

Boek niet gelezen, en ook het origineel niet gezien. Ik vond dit een prima film om naar te kijken. Niet echt spannend, wel intrigerend. En ondanks wat plotfouten was het een verhaal dat met vaart werd verteld en neergezet. Wat mij betreft prima prestatie van de hoofdrolspelers. Dat zou ik graag bij meer films kunnen zeggen.

avatar van Shadowed
Boeiend.

Toch wel weer typisch Fincher, die een lange film boeiend te maken. Maar ook echt de gehele speelduur boeiend te houden. Zoiets kunnen maar weinig regisseurs, en Fincher bewijst hier dus mee daar een van te zijn. Ik zie ook dat het gelijk zijn eerste remake is.

Craig doet het best goed als Mikael Blomkvist. Evenals Skarsgard, maar wie vooral erg positief opviel was onze eigen Yorick van Wageningen. Mara vond ik wat vervelend, omdat ze weer zo'n dom accent moet hebben. Hiermee wekt ze vooral in het begin wat irritatie. Visueel is de film best mooi, en de landschappen mogen er ook zeker zijn. De film verveelt zelden in zijn 160 minuten speelduur, en dat is een groot compliment.

Voor de rest is het een uitermate boeiende Mystery. Blijft leuk om te volgen, Fincher weet weer een goede film af te leveren. Ik kijk uit naar zijn volgende film. Ik zie al verschillende dingen, onder andere een vervolg op World War Z .

avatar van Freespirit2
Ik ben er schoon en fris ingestapt.
Had geen notie van een boek of een origineel.
Ben absoluut geen film critici Ik vind een film leuk of niet.
Ik had me zeer vermaakt met de verhaallijn maar zat verbaasd te kijken toen ik The End zag............is altijd een beetje een katertje

avatar van Sisorow
Toch wel even wennen hoor, een hele andere verhaallijn dan normaal. Maakt de film wel uniek en mooi Ik geef hem 3 sterren.

Deze film is een slecht aftreksel van de Millennium trilogie. Komt er niet eens in de buurt. Ik heb de boeken ook gelezen, goed verhaal

avatar van roald1987
De meeste zeggen dat de zweedse trilogie het beste is, maar ik vind toch deze David Fincher versie ( deel ) toch het beste uit de verf komen. Het is ook de eerste film die ik gezien heb van de Millenium trilogie.

Steengoede Amerikaanse remake van de Scandinavische film "Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten".
Ik was eerlijk gezegd wel een beetje bang of deze film wel goed zou zijn, gezien de Scandinavische film al zo’n meesterlijke film is, maar deze prent mag gerust als evenwaardig beschouwd worden.
Daniel Craig is perfect in zijn rol en Rooney Mara ook, hoewel ze me in het begin van de film niet dadelijk wist te overtuigen als Lisbeth, toch niet zoals haar voorgangster Noomi Rapace dat deed in de originele film, maar naarmate de film vordert weet ze meer en meer te overtuigen en doet ze het zeker zo goed als Rapace.
In deze film zit wat meer vaart dan in het origineel, maar is zeer goed te volgen, en zeker als je het verhaal kent uit de eerste film (of het boek, wat in mijn geval niet zo is).
Een remake dus die zeker kan tippen aan het origineel en een aanrader !!
De film heeft een prachtig openingsnummer namelijk een zeer mooie versie van de Led Zeppelin song ‘Immigrant Song’, de moeite waard om alleen dat eens te herbekijken en beluisteren.

avatar van Arri
Sterke film zeg.

avatar van Hans Gruber
Ik vond deze film veel te lang duren. De Scandinavische versie was ook stukken beter. En Craig blijf ik toch als 007 zien en in zo'n serieuze rol schiet hij schromelijk tekort. Mara was wek oké. Krap aan 2,5* waard.

Ik had het boek al van tevoren gelezen en dat zorgt er wel voor dat je een bepaald beeld hebt van hoe het moet zijn. Rooney Mara is alles wat je verwacht van Lisbeth Salander. Ze vult het personage in zoals je verwacht, gestoord en geniaal. Ik vind de Zweedse versie wel iets beter, maar deze film mag er ook zeker wezen. Daarnaast ook goed geacteerd door Yorick van Wageningen, hij is de perfecte badguy.

Gisteren gezien en het is een goeie film.ik heb me prima vermaakt.een goed verhaal er in.en voor de rest een prima cast.op naar het volgende deel,alleen jammer dat er weer nieuwe acteurs in spelen.de zweedse versie is dan wel weer beter,alleen heb liever wel engelstalige films.maar heb deel 2 en 3 nog niet gezien van de zweedse versie,daar ben ik ook nog wel benieuwd naar.

avatar van filmfan0511
Prima thriller. Ik ben noch bekend met het boek noch met de originele Zweedse verfilming, maar Fincher laat deze film goed op zichzelf staan. Je merkt dat er af en toe geraasd wordt door details en achtergrondinfo en ik vond dat er in het plot af en toe wat sprongen werden gemaakt, maar het verhaal wordt hier zeker interessant gebracht. De verhaallijn van Lisbeth is in het begin misschien een beetje te afgezonderd van het hoofdplot, maar de brute, schrijnende scènes in deze gedeeltes hielden m'n aandacht er ruimschoots bij. In het midden van de film komt het mysterie in een stroomversnelling en tegen het einde van het onderzoek zit de spanning er echt stevig in.
The Girl with the Dragon Tattoo is vooral visueel een heel prettige film om te zien. Erg gestileerd, mooie donkere beelden, sfeervolle locaties; typisch Fincher dus. Craig en Rooney Mara zijn uitstekend op dreef (vooral Mara), maar ook de bijrollen zijn goed ingevuld. Stellan Skarsgard ziet er vanaf het begin wel al zo schuldig uit dat ik hem meteen verdacht, en dat bleek dan ook te kloppen. Een paar nadelen zijn dat de verschillende familieleden nauwelijks worden uitgediept, waardoor ik vaak niet het juiste idee had wie nu wie was, en de film gaat ook minstens een kwartier te lang door. Einde is ook vreemd, maar dat zal wel komen omdat het bedoeld is als eerste deel van een trilogie neem ik aan.

Niet perfect, ook niet één van Fincher's absolute toppers, maar prima genoeg. 4*