Königskinder (1962)

Oost-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Frank Beyer
met Armin Mueller-Stahl, Annekathrin Bürger en Ulrich Thein

Magdalena rijdt in Moskou naar de luchthaven om achter de Duitse linies een baan te bemachtigen. Tegelijkertijd zitten Michael en Jürgen in een vliegtuig dat hen naar de Russische hoofdstad brengt. De verliefden Michael en Magdalena zullen elkaar dus mislopen. Intussen zien de drie vrienden flashbacks uit vroegere dagen: Michael en Magdalena verspreidden met folders in de vroege dagen van het nationaal socialisme, maar Jürgen trad toe tot de nieuwe 'bruine' macht. Toen de ondergrondse werkzaamheden van Michael werden ontdekt, belandde hij in een concentratiekamp en later in een disciplinair bataljon, waar hij zijn oude vriend Jürgen opnieuw ontmoette, maar ditmaal als zijn baas. Jürgen had zijn geweten niet verloren en al snel bundelde hij zijn krachten met deze veronderstelde vijand.