The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

3,16

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

214 BERICHTEN26 MENINGEN

avatar van centurion81
geplaatst op 18 juli 2006, 14:02 uur, permalink
Ik heb de film via de boekenclub als classic besteld een half jaartje terug. Fantastische film.

geplaatst op 18 oktober 2006, 14:09 uur, permalink
De laatste keer dat ik deze zag was zeker een paar jaar terug. Herinner me de stemmen nog wel en hoe het eindigt. Ik kan me alleen weinig herinneren van de monsters in de film. Ik zou er wel wat voor over hebben om hem nog een keer te kunnen zien.

Witch-King, je hoeft die spoiler niet tussen spiolertags te zetten want het staat al in de samenvatting.

geplaatst op 12 november 2006, 17:11 uur, permalink
ik weet niet veel meer van deze film zag hem toen ik heeel klein was vond hem heeel eng toen:D

geplaatst op 13 december 2006, 19:45 uur, permalink
In mijn ogen de meest ondergewaardeerde (en daardoor TE onbekend gebleven) Disney-film!

Gelukkig tegenwoordig redelijk goed verkrijgbaar op DVD (Free Record Shop heeft 'm, heb 'm zelf bij Blokker gekocht).

Tenminste niet zo'n zoetsappig moralistisch verhaal, maar meer een beetje in de stijl van de Dungeons & Dragons-tekenfilmserie en daarmee ook niet geschikt voor de allerjongste kijkertjes 😉

Als 8-jarig jochie in de bios gezien, vond 'm toen echt eng ... net weer gekeken, voor het eerst sinds jaren .. en snap nu ook weer waarom 😄

Enige echte minpuntje vind ik dat in de ca. 80 minuten het verhaal en de personages niet echt worden uitgewerkt.

4,0* 😄

avatar van nickje76
geplaatst op 3 juli 2007, 10:40 uur, permalink
Mooie film. Lekker donker. Niet een standaard geeikte disney-film. Daardoor heel mooi.

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 17 augustus 2007, 19:13 uur, permalink
Eigenlijk gewoon gekeken om, als grote Disney-fan, het lijstje van 46 Disney-Classics af te werken. The Black Cauldron was de film die werd gemaakt tussen het hartverwarmende Fox and The Hound (beter bekend als Frank & Frey), en het fel ondergewaardeerde The Great Mouse Detective. Kon dit dan nog mislopen ? Ja, dus...

Het grootste probleem van de film is misschien wel "het compleet anders zijn" dan de andere Disney-films. De film speelt zich af in waarschijnlijk de meest duistere wereld die Disney ooit heeft gecreëerd, waardoor de film meer weg heeft van Lord of The Rings. Geen kleurrijke bossen met vogeltjes of sierlijke kastelen. De "Horned King" is best wel angstaanjagend voor een Disney-Villain, maar komt jammer genoeg niet uit de verf. Zelfs het groene sidekick wezentje begon mij meer op mijn zenuwen te werken dan op mijn lachspieren. De schattige, knuffelachtige Disney wezentjes ontbreken en vooral de mooie boodschappen die Disney er altijd wist in te stoppen. Door dit alles kreeg een Disney-film voor de 1ste keer een PG-rating. En als Jeffrey Katzenberg niet een hele resem scenes had gecut had het wel eens een PG 13 kunnen worden.

Een film waardoor Walt al eens een keer moest omdraaien in zijn graf. Disney bracht dan ook de film niet meer onder de aandacht en bleef weg met merchandise en her-releasde de film dan ook niet.

avatar van psycholamp
geplaatst op 5 september 2007, 15:50 uur, permalink
Erg on-Disney. Erg goed.

geplaatst op 8 november 2007, 19:28 uur, permalink
Vandaag gezien.
De film heeft maar 1 echt sterk kant en dat is de Disney-tekenstijl. Voor de rest is iedereen echt perfect het typetje. Taren de wannabe-hero, Gorgi het sneaky beestje, Elonie het blonde "prinsjesje", de gehoornde koning en zijn maffe onderdaad.

De bad-guy ziet er prachtig duivels uit met een duivelse stem. Daar blijft het bij. Hij komt redelijk lui over, en niet echt een sterke tegenstander. Maar blijft een leuke tekenfilm-badguy. Daar heb ik veel intresse in. Jammer dat er alleenmaar een animatedheroes.com en animatedheroines.com bestaat.

Het verhaal of muziek sta ik niet van te kijken. Wel humorvol maar voor de rest niet meer te bieden.

3,5 sterren.

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 11 november 2007, 19:25 uur, permalink
Ik was als kind altijd al een macaber mannetje, met een enorme voorliefde voor monsters en narigheid. Toen deze werd aangekondigt als de engste Disneyfilm (ik was ook liefhebber van Disney) stond ik te popelen om hem te zien. Maar helaas, de film viel me gigantisch tegen.

avatar van Ché Cliché
geplaatst op 13 december 2007, 14:19 uur, permalink
Beetje donkere Disney. Ander soort stijl. Respect daarvoor, maar is daardoor wel een buitenbeentje in de Disney-collectie. Redelijke film verder, wat enger voor de kids. 2,5 ster.

geplaatst op 21 december 2007, 11:14 uur, permalink
zeer goede film. Ik haat films met gezangen en zielig gedoens. Meer de stijl van "the pirates of dark water"

5 sterren

avatar van tommykonijn
geplaatst op 2 februari 2008, 9:54 uur, permalink
Een Leuke maar zoals velen al zeiden, Erg Duistere Disneyfilm wat je in die jaren niet vaak zag bij Disney, Ik kan hem me niet zo Goed meer herinneren maar ik heb hem ooit op de lagere School gezien en ik vond hem toen érg Leuk.

geplaatst op 20 februari 2008, 13:44 uur, permalink
Ik heb hem ooit eens gezien met mijn beste vriendin toen we nog klein waren... We zijn beiden achter de zetel gekropen. Ik denk dat ik hem, als ik hem terug zou bekijken, wel zou kunnen apprecieren, maar naar mijn mening is deze film net ietsjes te eng voor een leuke kinderfilm... Er wordt wel eens gezegd dat de boeken echt de moeite waard zijn...^^

Reticulated
geplaatst op 24 februari 2008, 2:35 uur, permalink
Heb deze vroeger in de bios gezien, was erg onder de indruk als klein kind.

avatar van Mary_Shaw
geplaatst op 2 april 2008, 14:03 uur, permalink
ze hebben missch een duik gemaakt met deze film, maar bij mij is hij zeker niet slecht terrecht gekomen, het punt is dat disney veel te aardig doet voor kinderen, want als ze alleen maar zeemzoete verhaaltjes horen hoe gaan de kindjes dat reageren als ze iets ergs meemaken, nee ik vind dat ze deze niet mochten wegmoffelen.
misschien geen typische disney-film maar geslaagt

avatar van Friac
geplaatst op 3 april 2008, 1:36 uur, permalink
Ik verbaas me écht over de grote hoeveelheid positieve commentaren.

De Disneycrew had er duidelijk geen zin in, toen ze aan deze film begonnen (ofwel hadden ze er aanvankelijk wel zin in, maar op het einde van de oerlange productieperiode van 12 jaar niet meer...).
Nochtans had de film best potentieel, meer bepaald wegens haar duistere verhaal waarin de Horned King (aparte Disney-Villain die inderdaad niet goed uit de verf komt, maar op zich wel een cool figuur is) de wereld wil veroveren met behulp van de krachten van een magische ketel. Wat was nog interessant/leuk aan deze film? De harp van de bard die als 'neus-van-Pinocchio' gebruikt werd (ik vond overigens dat Gurgi bij momenten erg leek op Gepetto qua haarsnit...) en het schattige biggetje Pen Wen.

Qua plotontwikkeling en karakteruitdieping gaat Disney wat mij betreft compleet uit de bocht: volstrekt oninteressante nevenfiguren worden geïntroduceerd om vervolgens nagenoeg niets bij te dragen tot het verhaal, de karakters missen elke mogelijke 'diepgang' wat je vooral merkt aan het feit dat de traditionele Disney'tearjerktechnieken' in deze film voor geen meter werken (het liefdesverhaaltje tussen Taran en de prinses? De plotse zelfopoffering van Gurgi? Oh brother...), net omdat er zo weinig aandacht aan de personages en het verhaal besteed is.
Voorts merkte ik ook op hoe de film oude Disneyfilms herkauwt, en dan hoofdzakelijk 'The Sword in the Stone' (het zwaard, de heksen in het huisje, maar vooral de quasi letterlijk gekopieerde animatie van Taran die zich een weg door het woud baant).

'The Black Cauldron' is een geval van wel willen, maar niet kunnen. En misschien zelfs niet eens willen.
Eéntje om te vergeten.

2,5* (de 'Horned King' en het aparte Disneyverhaal halen hem nog net weg van de 2*)

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 3 april 2008, 14:09 uur, permalink
Friac schreef:

Eéntje om te vergeten.

Ik ga volledig met je akkoord, maar voor mij is het ook een raadsel waarom deze 3.32 haalt en daarmee één van de hoogst gewaardeerde Disney's is.

geplaatst op 15 mei 2008, 19:31 uur, permalink
Pieter Montana schreef:

De Disney-fans waren inderdaad telleurgesteld. De duistere sfeer, monsters, bloed en ontbreken van vrolijkheid of en moraal. Andere daarintegen vonden de duisterheid met het ontbreken van vrolijkheid (liedjes, lieve diertjes etc) juist fijn. Ikzelf had er geen problemen mee eerlijk gezegt. Maar ok vanuit de ogen van een Disney-kijker heb je zeker een punt. En de makers mogen dit willen vergeten want de film hoort inderdaad niet thuis tussen het pareltjes van Disney rijtje.

Patat
geplaatst op 21 mei 2008, 21:01 uur, permalink
Eerder a-typische, maar oh zo fantastische Disney! De film start al veelbelovend met een duistere legende en deze duistere, dreigende sfeer blijft vrijwel de gehele film hangen. Er zijn heel wat Disneyfilms te noemen die een kwaadaardige villian en soms hier en daar een griezelige scène tonen, maar hier werd dit gevoel de ganse film doorgetrokken. Een eerste groot pluspunt wat mij betreft.

Tweede positieve punt waren de talloze geslaagde personages: de hoofdpersoon Taran was vrij standaard, maar de figuren die hem omringen waren ten zeerste de moeite waard: het varkentje, de slechtgezinde elf, de drie fantastische heksen, de slechte hoornkoning en last but not least de grappige en schattige Gorgi die een toch wel erg bijzondere beslissing neemt naar Disneynormen. Nooit gedacht een zelfmoord te zien in een Disney! Ok, het wordt verkocht als een opoffering, maar het kwam toch erg eigenaardig over.

Het verhaal wist me de volledige speelduur te boeien en was niet overal zo voorspelbaar als ik aanvankelijk dacht. De afwezigheid van herkenbare liedjes en de a-typische humor en verhaallijn maken de film een minder bekende Disneyklassieker, maar ik heb alvast erg genoten. Misschien wel de verborgen parel van de onbekendere Disneys. Een aanrader!

geplaatst op 17 augustus 2008, 0:21 uur, permalink
Duistere Disney film die ik wel heel leuk vond. Ik zou hem niet geve aan kind van 5 jaar. Maar goede film duisterste van Disney denk ik.

avatar van Ramon K
geplaatst op 26 september 2008, 21:19 uur, permalink

Vind ik ook een groot minpunt. Personages zijn best leuk en de film is aardig vormgegeven, maar omdat de karakters helemaal geen voorgeschiedenis hebben komen hun beslissingen haast uit de lucht vallen. Je voelt er niets bij. Maar toch vermakelijk en de duistere toon is eens een keer wat anders. 2,5*

avatar van komerad
geplaatst op 29 december 2008, 18:57 uur, permalink
Mijn all time n1 favoriete disneyfilm net omdat het zo'n duistere film is.
Een disney film waar eens niet de helft van de tijd in gezongen word is een echte verademing. Het is ook de enige disney film waarin het hoodpersonage bloed.
Heb deze destijds in de cinema gezien.

avatar van Bubblez
geplaatst op 11 februari 2009, 22:57 uur, permalink
Mijn allereerste bioscoopfilm! Ik zal hem binnenkort, sinds 24 jaar, weer bekijken.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst op 11 februari 2009, 23:44 uur, permalink
Bubblez schreef:
Mijn allereerste bioscoopfilm! I

Grappig, de mijne ook. Ik was er nogal laat bij (ik was 10 jaar), maar dit was ook voor mij de eerste.

avatar van iris.vessem
geplaatst op 25 maart 2009, 18:15 uur, permalink
Ik heb 'm laatst gezien, ik kon er wel goed naar kijken. Maar ik had nog noooooooooit van die film gehoord, ik dacht toch echt dat ik alle disneyfilms wel kende, maar dat was dus niet zo 😛. Ligt misschien aan mijn leeftijd, omdat ik 13 jaar ben.

Ik had zo'n soort film nooit van Disney verwacht, inderdaad erg duister. Ik hou wel van spannende en enge films... Opzich vond ik het een redelijk goed verhaal, maar je leert de hoofdpersoon niet zo goed kennen, ze hadden in het begin wat meer over hem moeten laten weten, want je gaat meteen een heel avontuur in waar je de hoofdpersoon alleen van naam kent.

Bij de naam dacht ik: Wat is dat voor een domme film? Taran en de toverketel? Maarja, ik ging 'm toch maar kijken. Had dus niet verwacht dat het zo'n duisteren film was, vergeleken met de titel. Het is een soort teken versie van een soort pirates of the caribbean achtig iets (door de skeletten) maar pirates of the caribbean is dan wel een stuk beter 😛, en een stuk beter verhaal 😛.... maar dat is wel logisch...

Opzich, vond ik de film beter als dat ik verwachtte.

geplaatst op 11 april 2009, 19:34 uur, permalink
Goede Disney film. Ik weet nog dat deze film in sommige landen niet werd uitgezonden vanwege het duistere verhaal. Ik ben het eens dat deze film niet voor de allerkleinste is weg gelegd, maar is wel vergelijkbaar met de engheid van Harry Potter. En dat houdt jonge kinderen niet tegen te kijken. Het wollige diertje Gorgi is erg leuk!
Vooral het kasteel en de slechterik zijn heel donker gemaakt. Toch zit er ook humor in deze film, ik heb hem vaak gezien.

avatar van Ralf81
geplaatst op 20 juni 2009, 12:56 uur, permalink
Ik heb het pc-spel van deze film vroeger helemaal kapot gespeeld. Ga daarom uit nostalgie de film binnenkort maar eens kijken!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 27 juli 2009, 2:11 uur, permalink
Hmmm.

Helaas niet echt goed o.i.d. En dat heeft vooral te maken met het ontbreken van voldoende humor en charmante characters. Ook de tekenstijl vond ik iets minder. Irritante stemmetjes in de originele versie helpen ook niet mee.

Toch onderhoudend en nergens echt slecht. Maar ondanks de grote hoeveelheid magie, niet Disney's magie.

Redelijk.

avatar van FillumGek
geplaatst op 16 januari 2010, 22:45 uur, permalink
Ik heb dit altijd al een vreemde eend in de bijt gevonden. In de tijd dat ik graag naar klassiekers keek als Robin Hood, Peter Pan en Belle en het Beest, kwam mijn vader opeens aan met één of andere Taran.

Wat na een paar seconden duidelijk wordt is dat het verhaal veel donkerder is dan andere Disneys. De zwarte ketel wordt geïntroduceerd en al snel zien we ontvoeringen, draken, heksen en skeletten. Nu is dat niet de eerste keer in een tekenfilm, maar grafische stijl doet vermoeden dat we hier niet met een vrolijk sprookje te maken hebben. De film kent veel onheilspellende momenten zoals de kwade Hoornkoning, de ontvoering van het varkentje, het kasteel en het dode leger.

Ik merk wel dat ik op latere leeftijd meer eisen stel aan een film. Zo zijn diverse characters erg oppervlakkig en sommige oninteressant. Ik had graag mee info gehad over de Hoornkoning. Weet alleen dat ik hem vroeger wel cool vond. Deze film is als pure Disneyfilm niet geslaagd. Maar een ander filmpje - buiten al die zoetsappige Disneys met hun - af en toe - vreselijke gezang - is toch wel goed te doen.

avatar van erik1677
geplaatst op 1 april 2010, 16:11 uur, permalink
Mn favoriete disneyfilm, was al hevig onder de indruk van destrip die elke week in de donald duck stond,toen der tijd 🙂
en later op video gezien natuurlijk.
Een tijdje geleden heb ik hem terug gezien samen met mn kleine nichtje, en vond hem nog steeds wel goed eigenlijk.
Nog steeds mn disney favoriet.