Zambezia (2012)

Zuid-Afrika
Animatie / Komedie

geregisseerd door Wayne Thornley
met de stemmen van Jeremy Suarez, Abigail Breslin en Jim Cummings

Valk Kai leidt een vrij saai leven wanneer hij van vreemdelingen hoort dat er verderop een heuse vogelstad is, waar kansen voor het oprapen liggen voor getalenteerde vogels als hijzelf. Kai besluit tegen de zin van zijn strenge vader in deze stad, Zambezia, te gaan zoeken en vindt hem op de rand van een grote waterval. Eenmaal aangekomen bemachtigt hij een baantje in het leger met als doel de stad te beveiligen tegen ongewenst gespuis, zoals Budzo, een eieren etende leguaan.

28 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van JohnWilliams

Ze gaan tegenwoordig wel ver met dit soort animatiegedoe.
Het ziet er wel mooi uit

disneystore
Dit ziet er ongelooflijk slecht uit. Een beetje een rip-off van Legend Of The Guardians. Daarbij is het weer lelijk, goedkope computer animatie. Lijkt precies een computer spelletje voor 4 jarigen.

avatar van JohnWilliams

disneystore schreef:

Lelijk of slecht zijn geen woorden die ik eraan wil vuil maken...toch na die 2e kijkbeurt (van de trailer) vind ik ook wel dat het er niet super top uit ziet. Maar slecht...........nee.

als hij echt zo slecht was, dan zou samuel l. jackson er echt niet zijn stem aan verleend hebben..ik heb hem gezien..en ja ik vondt het een erg leuke animatie..en om eerlijk te zijn..van alle animatie wordt wel wat gejat..de meeste animatie heeft met het dierenrijk te maken..en als jullie dat niet begrijpen..er is nog altijd de fabeltjeskrant..hihi..Namaste..4 sterren

avatar van rotem
Ja, de animatie kan idd beter/mooier, maar was zeker niet slecht. Veel films zoals bv Madagascar zijn in mijn optiek grafisch minder aantrekkelijk dan deze.

Het verhaal is natuurlijk standaard, maar zeker voor kids erg spannend en bij vlagen grappig!

Aanrader!

avatar van Robsaarloos
Leuke film , verhaal is grappig en niet saai. Animatie kan beter maar zeker niet slecht .

avatar van Betamax
Slechte animaties en een slap verhaal.

Het is het allemaal net niet........ Animaties vallen tegen en het verhaal is zo saai dat ik na 45 minuten introductiegefladder heb zitten kijken heerlijk in slaap ben gevallen... overslaan deze zooi.

avatar van DonOswaldo
marieta schreef:

Niet alsof dat garant staat voor een goede film, maar het was inderdaad best ok.

Standaard, voorspelbaar en verrassingsloos. Maar toch een vrolijk filmpje om lekker in mee te stromen. Animatie zoals gezegd niet het beste wat je ooit zal zien, maar ik vind het best te doen hoor. Fijne keuze ook wat het gebied, en daarmee de landschappen (buiten Zambezia om), betreft, kreeg er haast een Lion King-gevoel bij. Voicecast ook wel prima, Samuel L. Jackson's valk klonk enkel soms wat onnatuurlijk, deels waarschijnlijk doordat ik bij elke stemverheffing een badass Jackson voor me zie.

disneystore
Ach, stem verlenen aan een animatie film is toch zoveel werk niet? Ik wed dat ie hiervoor één dag in zijn drukke schema moest vrijmaken en de helft daarvan wat zinnetjes in een microfoon inspreken. Als je daar een paar honderden, duizenden euros voor betaald krijgt snap ik wel dat Jackson even zijn stem hieraan leent. Bij écht acteren ligt dat anders.

avatar van DonOswaldo
Is dat een reactie op mij?

avatar van Drifter
Hele leuke film. Zit goed in elkaar en is voor groot en klein goed te volgen en wordt nergens kinderachtig zoals soms de valkuil is van animatie-films. Soms lekker spannend voor de kleintjes maar dat geeft niets.
Disney krijgt het moeilijk met dit soort concurrentie.

avatar van weberanja
Ik vond het een geslaagde animatie, grappen waren leuk en ook de verwijzingen naar andere films, een frisse leuke film voor jong en oud. 4 sterren

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vanaf het moment dat Kai's karakter duidelijk werd wist ik al waar dit toe ging leiden. Natuurlijk krijgt deze bijdehante knaap alles voor elkaar en kan hij tegenslagen in een vingerknip naar zijn hand zetten. De dieren hebben ook allemaal een stereotype stem toegekregen (ik zag de Nederlandse versie) zoals bijvoorbeeld de Surinaamse, de stuntelige, de verstandige, de chaotische en de vrolijke. Ik leek ze allemaal al eerder te hebben gehoord en ik heb me er aan geïrriteerd. Steeds weer die stomme intonaties en overdreven uitbarstingen. Ook vroeg ik me af waarom ze die brug niet gewoon weer los maakte in plaats van het hopeloos proberen te verdedigen met een groepje snavels. Verder zal ik niet te streng zijn omdat ik me er bewust van ben dat kinderen dit nog wel eens als adembenemend kunnen ervaren. Schuin-voor mij zat er alvast een meisje flink heen en weer te wiebelen. Misschien moest ze naar het toilet of was ze autistisch maar ik geloof best dat zij en haar leeftijdsgenoten van deze tropische omstandigheden hebben kunnen genieten.

avatar van m1701
Wel een aardige vermakelijke film.
Begin duurde wat lang vergeleken met het "gevecht" deze was vrij kort.
Aaardige grappen maar meer ook niet.
Zou er niet voor naar de bios gaan

avatar van Number23
Simpel filmpje, zeer simpel filmpje. Matig getekend, slechte stemmencast en niet boeiend verhaaltje. Ach ja, kan ook eens gebeuren he.

Komt kwalitatief over als een willekeurige TV serie voor kinderen, bv Jimmy Neutron. Er is erg weinig talent voor 3D animatie in geinvesteerd. Juist dat vind ik persoonlijk altijd juist het mooie aan animatiefilms.

Kleur, detail en mooie sets; helaas niet aanwezig.

avatar van handelaar

marieta schreef:

Dat is nou een slecht voorbeeld, de man speelt werkelijk in elke productie weer iets mee te verdienen valt. Werkelijk een van Holywoods meest productieve acteurs en daar zit me een hoop rotzooi bij. Nee, zo kieskeurig is de man niet als er wat mee valt te verdienen.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Zambezia is niet bepaald een topper in de animatiefilms, die heden ten dage worden uitgebracht. Qua animatie ziet het er allemaal nog wel aardig uit. Het doet hier en daar enigszins denken aan Rio, met een uiteenlopen en kleurrijk gezelschap aan vogels. Dat ziet er niet slecht uit, en ook de manier waarop het Zuid-Afrikaanse landschap in beeld wordt gebracht is niet onaardig.

Het probleem zit hem vooral in het simpele verhaaltje, waarvan de moraal er vanaf het begin al vrij snel op ligt. De humor is vaak erg kinderlijk en wordt nooit echt heel leuk of scherpzinnig. Ook de personages vallen nogal tegen. Alleen de maraboes komen soms nog wel grappig uit de hoek zetten.

Met een iets scherpere toon had dit allemaal toch een stuk leuker kunnen zijn. Nu blijft het vooral erg simpel, druk en voorspelbaar en is het lang niet altijd even leuk om naar te kijken. Een gemiste kans, als je het mij vraagt.

avatar van baspls

Number23 schreef:

Getekend??

avatar van TheLionKingFan

Heb me heel erg vermaakt met dit animatiefilmpje! Kwam wat moeilijk op gang, met wat middelmatige animatie, maar zodra de vogels Zambezia ingingen werd het prachtig! Het lied 'Say hello to Zambezia' is geniaal! 3,5*

Dick2008
Zou de titel gebaseerd zijn op de rivier Zambesi, in het zuiden van Afrika. Ook was er in de jaren vijftig een liedje met die titel wat een enorme hit werd.

Ik vind maar een saaie film en had er eigenlijk meer van verwacht. Animaties met gevederde vrienden doen het bij mij alweer beter dan vissen. Het begint grappig met die vogel met rugzak en de vogels zijn wel aardig getekend met de bewegingen die ze maken, met het opvliegen en landen, ook kleurrijk allemaal maar wel met een hoop geklets. Maar ja wat moet je eigenlijk ook als vogel, eten zoeken en rondvliegen. Bovendien zijn valken roofvogels,.... nou ik vind dat ook niet zo geslaagd, het deed me wat aan Valiant denken, maar bij die is de humor veel beter en daar gebeurt ook nog het één en ander, maar hier vrij weinig. 2.0.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Deze nu van dvd bekeken en het ging al beter dan de vorige keer. Er wordt alleen erg veel in gepraat en het verhaal is in vijf minuten ook wel te vertellen. Moeizaam af en toe maar naarmate de film vordert wordt het ook wel steeds leuker. Zambezia is een vogelstad en die krijgt te maken met indringers, dat is het zo'n beetje.
Kai is mooi en lief getekend en verder ziet de film er kleurig uit met hier en daar wat grappige momenten. De leguaan lijkt me meer een varaan. En het is gek dat maraboes ook als vijand worden gezien. En die worden hier wat dommig zij het ook leuk neergezet. Maar zitten we eigenlijk met een omdraaide verhouding, daar valken juist als vijand moeten worden gezien. Hiermee kunnen kinderen verkeerde informatie voorgeschoteld krijgen, in hoeverre die het ook allemaal heel goed kunnen volgen en die letten weer op andere dingen. Ik vond het zelfs af en toe wel lastig, want hoewel het verhaal niet zoveel voorstelt wordt het vrij chaotisch gebracht. Maar kan zijn dat naarmate ik hem vaker bekijk dat het dan steeds beter gaat. Verder is het ook wel weer wat aan de lange kant. Maar de animatie ziet er best mooi en amusant uit en met ondertitels is het ook al weer beter te volgen. Daarvoor heb ik hem dan ook aangeschaft.
In werkelijkheid is Zambezia tegenwoordig Zimbabwe. En bij het gevecht is een verwijzing naar The Dambusters.
3.0

avatar van soom
Redelijk genieten. Van onder meer Kai, van Tendai, van de vormgeving en de vele kleurenschatten. Wat een overdaad aan kleuren krijg je te zien, je ogen zouden er pijn van kunnen doen omdat er zoveel aan kleuren gebruikt worden.
Op het eerste gezicht is er geen echte karakter uitdieping, maar er zitten wel een paar mooie momenten in die toch doen vermoeden dat er wel ietsje beter naar de karakter vorming van de personages gekeken had mogen worden. Het komt weliswaar aan, maar toch, nét een streepje meer emotie, dan was het nét iets mooier geweest naar mijn idee.

Verder is er wel veel werk gemaakt van de achtergronden. Zoals het Afrika eruit ziet waar de personages zich in bewegen: Mooi hoor. Ik kreeg spontaan zin om dat ook te willen zien met mijn eigen ogen. De stof inademen terwijl de verzengende hitte je levend verbrand. Een giraffe zien lopen in het wild. Dat deed de film wel goed, ook al vond ik het verder maar vrij matig allemaal.

Zambezia is een leuke kinderfilm, maakt een lichte buiging naar wat oudere kijkers, maar laat waarschijnlijk geen echt blijvende indruk achter. Wel heel blij om gezien te hebben. Maar eigenlijk was Rio wel iets beter.

avatar van Phantasm
Redelijke animatiefilm die niet echt veel voorstelt, slap verhaal.

avatar van Bantavoer

Aan het verhaal ligt het niet. Personages en ingesproken stemmen ook niet, maar de animatie was nou niet top. Meer voor jongere kijkers?

avatar van ILDIB
Ik moet zeggen prima vermaak. T pretendeert iets teveel en poogt teveel de grote kaskrakers te benaderen qua impact maar gewoon goed en vermakelijk. Ik zit nog steeds te denken welke film ongeveer een gelijk verhaal heeft.