Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale (2009)

Alternatieve titels: Apocalypse: World War II | Apocalypse - De Tweede Wereldoorlog

Frankrijk
Documentaire / Oorlog
312 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Isabelle Clarke en Daniel Costelle
met de stem van Mathieu Kassovitz

'Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale' toont de Tweede Wereldoorlog zoals die nog niet eerder te zien was, vaak gefilmd door gewone soldaten en burgers. De beelden zijn volledig gerestaureerd en ingekleurd (een van de duurste restauraties ooit met een budget van 9 miljoen) in high definition. De serie geeft aan de hand van deze authentieke archiefbeelden de harde realiteit van de oorlog van heel dichtbij weer. De documentaire bevat onder andere zeldzame opnames van het bloedbad van Katyn in Rusland, de evacuatie van het Britse expeditieleger vanuit Duinkerke, de inhumane behandeling van Franse soldaten die door de nazi's gevangen waren genomen en de opoffering van Sovjet-soldaten bij Stalingrad.

Wat een prachtige documentaire zeg!

De -saaie- zwart-witbeelden zijn gerestaureerd en alles is in kleur, er is zelfs één scène met een kleurencamera gefilmd, erg indrukwekkend. De verteller vertelt vloeiend en vlot zijn verhaal en is niet storend (zoals bij sommige andere documentaires wel het geval is).

De documentaire geeft een redelijk goed beeld van de tweede wereldoorlog, op een aantal zaken wordt niet of nauwlijks ingegaan (zoals op de (waffen)SS en bv. het Ardennenoffensief & Market Garden) maar de documentaire verteld ook een aantal leuke details (honden die gebruikt werden als bom) en persoonlijke verhalen van bijvoorbeeld het meisje wat de woorden ''The End'' schreef op een niet-ontplofte bom. Dit soort dingen gaat goed samen met de vertelling van de oorlogsgebeurtenissen en zorgt voor variatie wat de documentaire ten goedde komt.

De meeste beelden had ik nog nooit eerder gezien en maakten gigantisch veel indruk, hoe de bevolking leed onder de bezetting van de Duitsers en Russen maar ook hoe ''dapper'' de Japanners waren, echt ongelovelijk.

De documentaire is niet helemaal objectief wat natuurlijk ook bijna niet kan in zo'n controversieel onderwerp, maar dat is niet storend.

Mijn 2e 5,0 van de reeds 472 gekeken films geef ik graag aan deze (bijna)allesomvattende en gigantisch indrukwekkende documentaire van de tweede wereldoorlog.
Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die dit heden ten dage nog interessant vinden.

Geweldig goede, boeiende, mooie en overzichtelijke documentaire, die ik op National Geographic zag.
Mijn voorgangers hebben alle details al genoemd. Daar sluit ik mij bij aan, niets aan toe te voegen.
Ik ga deze zéker bestellen, dit moet je in huis hebben.

avatar van rep_robert
Inmiddels al een keer of wat op Nat Geo gezien. Ondanks dat je telkens naar hetzelfde kijkt blijft het onderwerp fascineren, maar ook wat er allemaal besproken wordt. Het is allemaal tot in de details perfect gerestaureerd. Vooral the Rise of Hitler is een interessant deel, toevallig ook vooraan de docu. Voor mij was Shock ook interessant, want juist de veldslagen in Rusland en in de woestijnen van Afrika waren bij mij minder bekend.
Dat het allemaal in kleur is maakt het nog mooier. De bekende, maar ook minder bekende kanten van de WOII komen aan het licht en dat is een groot pluspunt.

Je moet er even de tijd voor uittrekken, maar een beetje WOII liefhebber(klinkt vreemd) kan niet meer dan genieten hiervan.

Goeie documentaire over de tweede wereldoorlog. Simpel qua opzet, zo bestaat de hele documentaire uit archiefbeelden begeleid door een voice-over. Het archiefmateriaal is zeker indrukwekkend, ook al is het ingekleurd wat het geheel minder authentiek maakt. Mede door de lengte een flinke, maar ook boeiende geschiedenisles.

avatar van Shadowed
Toch maar eens een deel van Apocalypse geproefd.

Eerst liet ik me even tegenhouden door die 312 minuten, maar aangezien dit een miniserie is kan ik af en toe even op adem komen van de beelden. Niet dat het alleen maar heftig materiaal was, maar zo lang tegen oude beelden aankijken heeft af en toe ook eens een pauze nodig.

De film is inderdaad 312 minuten lang oude, ingekleurde beelden met iemand die er een verhaal tussendoor vertelt en de feiten dan verteld waarop de beelden zich op het verhaal aanpassen. Simpel dus qua opzet, maar het werkt gelukkig wel.

Eerste afleveringen kwam ik zo goed als niet doorheen, verloor toch wel een hoop keer mijn aandacht, maar alles wat voor de oorlog gebeurde ligt me ook wat minder. Wanneer de oorlog zelf begint, was het voor mij een stuk interessanter met indrukwekkende oorlogsbeelden.

Vooral de beelden vanuit een vliegtuig gefilmd zijn adembenemend, en zo heb je nog meer beelden die grootste indruk maken. Alleen is de hele film dat materiaal en heb je af en toe weleens de gedachte dat je niet aan het kijken bent naar wat er verteld wordt. De landmijn bijvoorbeeld, je ziet iemand een stap zetten en dan klinkt er een klik. Maar zo te zien werd die er gewoon er in geplaatst met editen, laat dan gewoon slechts de ontploffingen zien.

Enkele schokkende beelden ook, met veel bombastisch geweld in de laatste episodes. Beperkt in beeld gebracht natuurlijk, aangezien de kwaliteit wel altijd voelbaar is, maar nog steeds best effectief gebracht. Daarbij geholpen door de hele bombastische, maar effectieve muziek van Kawai die behoorlijk door weet te denderen in sommige scenes.

Sommige beelden zijn inderdaad aan de schokkende kant, waardoor je dit beter niet in een basisschool kan laten zien, maar richting wat oudere jongeren is deze miniserie een ideale geschiedenisles, met genoeg indrukwekkende beelden en een duidelijk verteller.

Misschien nog een ander deel in de Apocalypse serie meepakken ooit.