• 8.985.515 stemmen

Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale (2009)

Documentaire / Oorlog | Miniserie

Alternatieve titels: Apocalypse: The Second World War, Apocalypse: World War II

Genre: Documentaire / Oorlog

Ontwikkeld door: Jean-Louis Guillaud, Henry de Turenne, Isabelle Clarke en Daniel Costelle

Met: Mathieu Kassovitz (stemrol)

Oorsprong: Frankrijk

Datum van release: dinsdag 8 september 2009

Eerst uitgezonden op: France 2 (Frankrijk)

Plot Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale

'Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale' toont de Tweede Wereldoorlog zoals die nog niet eerder te zien was. Vaak gefilmd door gewone soldaten en burgers. De serie geeft aan de hand van deze authentieke archiefbeelden de harde realiteit van de oorlog van heel dichtbij weer. De documentaire bevat, onder andere, zeldzame opnames van het bloedbad van Katyn in Rusland, de evacuatie van het Britse expeditieleger vanuit Duinkerke, de inhumane behandeling van Franse soldaten die door de Nazi's gevangen waren genomen en de opoffering van Sovjet-soldaten bij Stalingrad.

1. 1. L'Agression

8 september 2009 (52 minuten)

Hitler grijpt de macht in Duitsland en begint zijn verovering van Europa met invasies in Oostenrijk, Tsjechoslowakije en Polen.

2. 2. L'Écrasement

8 september 2009 (52 minuten)

Hitler begint zijn blitzkrieg als het Duitse leger België, Nederland en Frankrijk binnenvalt; Mussolini verklaart de oorlog eveneens aan Frankrijk.

3. 3. Le Choc

15 september 2009 (52 minuten)

Hitler brengt zijn blitzkrieg naar Rusland terwijl de oorlog op zee en in de woestijn voortwoedt; de Amerikanen verklaren de oorlog na de aanval op Pearl Harbor.

4. 4. L'embrasement

15 september 2009 (52 minuten)

Op 7 december 1941, door president Roosevelt uitgeroepen tot 'de dag van de schande', werd de Amerikaanse vloot in Pearl Harbor bijna volledig vernietigd door Japan.

5. 5. L'Étau

22 september 2009 (51 minuten)

Twee eeuwige vijanden slachten elkaar af tijdens de slag om Stalingrad, de opstand in het getto van Warschau wordt beëindigd en Rommel wordt verslagen in Noord-Afrika.

6. 6. L'Énfer

22 september 2009 (58 minuten)

De geallieerden worden geconfronteerd met een vijand die weigert zich over te geven en beseffen dat ze de Duitse en Japanse overal moeten verslaan.

Narrator (Greek)

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

wat mij betreft veruit de beste docu over de 2e wereldoorlog.

rauw en puur, dat er gebruikt wordt gemaakt van amateur opnames door gewone burgers maakt dit zo sterk, die opnames zouden gemaakt kunnen zijn door jou of mijn grootouders.

het is eigenlijk alsof je er zelf bij bent.

avatar van NRT

NRT

brin2352 schreef:

wat mij betreft veruit de beste docu over de 2e wereldoorlog.

het is eigenlijk alsof je er zelf bij bent.

Dit is inderdaad het beste van het beste. Heb al veel documentaires over WOII gezien, maar dit is echt knap door de ingekleurde beelden. Het gaat ook niet alleen over de veldslagen, maar ook over het kleine en grote dagelijkse leed van gewone soldaten en mensen.