Genre: Drama / Avontuur
Speelduur: 143 minuten
Alternatieve titel: Ben-Hur
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Fred Niblo
Met onder meer: Ramon Novarro, Francis X. Bushman en May McAvoy
IMDb beoordeling: 7,8 (7.939)
Gesproken taal:
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ben-Hur: A Tale of the Christ
"Amazing! Thrilling! Colossal! Mighty!"
Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.
Externe links
Acteurs en actrices
Judah Ben-Hur
Messala
Esther
Mary
Princess of Hur
Tirzah
Iras
Simonides
Sheik Ilderim
Sanballat
Video's en trailers
Reviews & comments
Derek Vinyard
-
- 93 berichten
- 182 stemmen
nog geen berichten? was wel benieuwd wat men hier van vindt... moeilijk te zien zeker? niet te koop, noch te huur en nooit op tv, jammer!
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
nog geen berichten? was wel benieuwd wat men hier van vindt... moeilijk te zien zeker? niet te koop, noch te huur en nooit op tv, jammer!
Maar binnenkort op DVD DVD News, DVD Reviews & More at DVDActive - dvdanswers.com
Mét de 1925 versie!!
Toon1
-
- 497 berichten
- 2713 stemmen
Inderdaad en dan ga ik 'm zeker kopen. Ben benieuwd.
Ik ook
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik plaats altijd een recensie als ik een film kijk, dus dat zit wel goed.
Uncle_Junior
-
- 202 berichten
- 241 stemmen
Deze film zit bij de Ben-Hur 4disc die ik gisteren gekocht heb, als ik tijd heb kijk ik hem dit weekend. Ben benieuwd.
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
Over het algemeen is deze versie van Ben-Hur een heel goeie film, Acteren goed, muziek goed, verschillende kleuren en een aantal hele mooie bijbel-verwijzingen: De naam van een Evangelist en daaronder 1 van zijn citaten(of die van Christus), Maar wat echt opvalt is dat zo goed als alles beter is gedaan in Wyler's versie, Vooral de personages van Judah Ben-Hur en Messala worden veel dieper uitgediept, verder verveelt de film geen moment (141 minuten zijn écht snel voorbij) en was het de juiste voorbereiding op Het 1959-Meesterwerk.
4* sterren.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Bedankt voor de eerste recensie Ik hoop hem zelf snel te zien.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4473 stemmen
ik heb de DVD gekregen van mijn schatje voor m'n kerst. Ik ben heel benieuwd naar deze "stomme" versie.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4473 stemmen
Deze film moet in die periode al heel veel centen gekost hebben. Vooral de scène bij de wagenrennen was qua decor zeer indrukwekkend. De duizenden figuranten zullen er die dag ook wel bij geweest zijn, en niet zoals tegenwoordig er met de computer bijgeplakt. Dat is op zich al heel knap natuurlijk.
Als je deze versie naast die van 1959 legt, valt het toch op dat de filmindustrie dankzij de introductie van het geluid een enorme stap voorwaarts heeft kunnen zetten op het gebied van de acteerprestaties. De acteurs hier spelen bijzonder goed, maar het medium dwong hen er echt toe om aan overacting te doen.
Maar zeker een aanrader voor wie deze film eens wil proberen... 4*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Alvast een waarschuwing voor diegene die het Christelijke gedeelte van de 1959-versie niks vonden: GA DEZE FILM NIET ZIEN! Waar Wyler het verhaal van Christus nog bewaarde voor het laatste half uur, focust deze film zich daar veel meer op. De film begint zelfs met de geboorte van Christus. Ook zien we hier dat Ben-Hur een leger bij elkaar brengt om Jezus te gaan redden van de kruisiging, iets wat ik me niet kan herrinneren van de remake, en wat niet bijster goed overkomt. Ook meen ik me te herrinneren dat Judah voor het einde nooit sprak over de messias, alsof hij niet van hem gehoort had, maar er pas op het einde kennis mee maakte. Zelf ben ik niet zo gelovig, dus echt veel deden die Christusscènes me niet. Maar ik moet wel zeggen dat ze het mooi wisten uit te beelden. Net las in de 1959-versie krijg je hier Christus nooit echt te zien, maar hier wordt hij helaas stukken minder subtiel buiten beeld gehouden. Vooral tijdens het laatste avondmaal (waarvan het uiterlijk precies overgenomen is van Da Vinci's schilderij) niet. Maar het overvloedige gebruik van Jezus hier zorgt er al voor dat deze versie voor mij al minder is dan de remake.
Maar buiten dat om moet ik eerlijk bekennen wel een beetje verrast te zijn door deze versie, ondanks nog wat tekortkomingen. Ik zag deze film vooral als leuke extra op de dvd, maar hij ontstijgt dat niveau gelukkig wel. Bepaalde scènes zijn gewoon erg goed gedaan. De beroemde race doet bijna niet onder aan die uit het origineel en ook het galeigevecht is mooi gedaan. Verder zien de locaties er goed uit, al hebben sommige wel een studiogevoel. Het sporadische gebruik van kleur is soms wat vreemd, maar op zich wel welkom. En ja, massascènes maken toch altijd meer indruk als ze niet uit de computer komen. Ze zijn dan duidelijk echter.
Het acteerwerk echter vind ik moeilijk te beoordelen. Dat overdreven theatrale van de stomme film heeft mij nooit echt aan weten te spreken en doet dat hier ook niet echt. De acteurs spelen vaak nog maar net geloofwaardig. Alleen Francis X. Bushman speelde Messala veels te overdreven naar mijn mening. De oude vriendschap tussen hem en Ben-Hur komt totaal niet over. Ramon Novarro zet gelukkig wel een waarschijnlijke Ben-Hur neer. Het viel me wel op dat hij een stuk jonger is dan Charlton Heston in die tijd. Dit was even wennen. Het grootste probleem blijft toch wel dat het een stomme film is. Die lappen tekst tussendoor weten mij duidelijk minder te boeien of te raken dan gewoon uitgesproken dialogen. Nee, de stomme film is niet aan mij besteed.
Maar ondanks zijn minpunten is deze film goed te zien. Maar wel alleen voor de echte Ben-Hurliefhebber. Vond je de remake niks, dan moet je deze zeker niet kijken.
3*
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Voor die tijd een meesterwerk! En voor mij nog steeds overweldigend. Als je het technisch niveau van vooral decors vergelijkt met films van rond die tijd, bv: de Amerikaanse "The Thief of Bagdad" uit 1924 of de Duitse (Fritz Lang) "Metropolis" uit 1927. Maar ook de cinmatografische dynamiek van deze film is anders: zo is het gearticuleerde theatrale gedrag veel minder als bij bv bij Lang. En het tempo ligt hoger. "Thief of Bagdad" is trouwens ook sneller: Amerikaanse stijl dus.
Maar het meest spectaculaire zijn de massa-scénes, die zeeslag is geweldig in beeld gebracht en nog overtuigend ook. De scénes, met al die krioelende elkaar bevechtende mensen, zijn gweldig aan elkaar geplakt en gesneden. Ook het wagenrennen is fenomenaal in beeld gebracht! De shots van wachten op de start bevat al heel veel dynamiek en spanning!
Dat de film een Chriselijke lading heeft vind ik, meer denker dan gelovige, niet storend. De scénes van de melaatsen vond ik zelfs ontroerend. In die tijd (rond Christus) raakte men elkaar wel eens kwijt en terug
vinden was heel wat lastiger dan nu (het mooiste verhaal uit de klassieke oudheid: "De Odysee" gaat dan ook over de moeilijke terugkeer naar huis).
Heelhuids terugkeren was (en is vaak nog steeds) in die tijd iets spectaculairs. Als je bedenkt dat reizen in tijd veel langer duurde en verwachtingen en spanningen intenser verliepen.
Zo oud werden de meesten niet! Het thema van martalaarschap is dan ook van alle tijden, evenals het wonder van het (eeuwig) overleven.
De film toont het "drama van overleven" met veel inlevingsvermogen.
Vooral de romeinse soldaten zien er prachtig uit. Trouwens er is aan veel details met zorg aandacht besteed. De personages zijn aantrekkelijk uitgebeeld.
De vechtersbazen zien er goed getraind uit.
De oude "stomme Ben-Hur" is een heerlijke epos!
DixielandCracker
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Ik vond deze film, tot mijn eigen verrassing, op onderdelen zelfs beter dan de meer beroemde 1959 versie.
Voorbeelden: de ontluikende romance tussen Ben Hur en Esther is veel romantischer en minder plat. Prachtig gedaan met de duif en in deze versie is er al wel spanning tussen de 2 personages, maar "krijgen" ze elkaar pas later. In 1959 moet gelijk in de eerste scene tussen de 2 al gezoend worden, waardoor de spanning ervan af is gehaald. Ook het decor in 1959 bij deze scenes is zeer matig. (Bij de latere ontmoeting van BH en Esther in de 59 versie is het huis vervallen en slecht onderhouden, het binnen decor is echter exact gelijk als de eerste ontmoeting, waar jaren tussen zit, beetje ongeloofwaardig wel. Die scenes zijn gewoon gelijk achter elkaar geschoten)
De tocht van Jesus met het kruis, waarbij hij ondertussen toch ook nog even Miriam en het zusje van Ben Hur geneest vind ik indrukwekkender.
Het tempo in deze film is beter
De decors zijn mooier.
Leuk om deze 1925 film te ontdekken
Bert
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Ook voor mij was deze film een verrassing, en bovendien een geweldige ervaring. Een prachtig in beeld gebracht meeslepend epos met Ramon Novarro als een (iets te) jonge Ben-Hur. Verraden door zijn oude vriend, vervolgens gescheiden van rijkdom en familie maakt Ben-Hur een aantal bloedstollende avonturen mee.
Deze versie uit 1925 doet eigenlijk weinig onder voor de Oscar klapper uit 1959. Spectaculaire sets, prachtige cinematografie en goed spel maken van deze film een zeer genietbaar geheel.
De film kent een bewogen geschiedenis, en leek aanvankelijk uit te draaien op een rampzalige productie, waarin volgens betrouwbare bronnen zelfs doden vielen. Totdat MGM productiehoofd Irving Thalberg persoonlijk ingreep, het script grotendeels herschreef, de productie weghaalde uit Italië en er uiteindelijk dit meeslepende epos van maakte. Meer nog dan regisseur Fred Niblo was Thalberg uiteindelijk verantwoordelijk voor het prachtige resultaat. Mag wel eens gezegd worden .
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Had deze film ooit pakweg 10 jaar geleden op video opgenomen toen hij door de WDR in de nachtelijke uurtjes werd uitgezonden. Deze video vandaag weer eens uit de kast gehaald en deze film vandaag maar weer eens opnieuw bekeken.
Van het verhaal moet deze film het van mij absoluut niet hebben. Dat christelijke gedoe kan mij gestolen worden. Voor het verhaal krijgt deze film van mij dan ook de laagste waardering, niet meer dan 1,0*. Toch vond ik het allemaal minder storend dan in de re-make uit 1959 omdat het hier nu eenmaal om een zwijgende film ging. Wat cinematografie betreft is deze film een waar klapstuk, alleen al om de spectaculaire scenes van de zeeslag en het wagenrennen. Geen special effects, geen cgi; het was allemaal zo gefilmd. Dat er bij de opnamen doden zouden zijn gevallen, zou me daarom ook helemaal niets verbazen. Voor de cinematografie krijgt deze film van mij daarom ook een 5,0*
Waardering; voor het geheel 3,5*
movie acteurs
-
- 3046 berichten
- 3147 stemmen
Ik hou van films uit het jaren 20. Ik had dit verwacht als een groot meesterwerk, maar helaas is dat in mijn ogen niet zo. Ik vond deze film al een erg lange zit en ook traag en sloom. Het komt allemaal te langzaam op gang. Nou was het gebruik van het inkleuren van een paar scene's bijzonder goed gedaan. Vooral bij de verfilming van het laatste avondmaal daar lijkt het wel of het schilderij tot leven gekomen is. Het is allemaal mooi gemaakt, zag er allemaal fantastisch uit. Vooral met die paarden races. De film is qua opzet dan ook fantastisch. Maar je moet bij deze film toch echt in de stemming zijn.
Die scene waarbij Christus het kruis moet dragen met de menigte die zijn hulp vraagt, waaronder een vrouw met een dode baby, die door de "power of Christ" weer tot leven komt. duurde gewoon lang. Ik snap dat mensen toentertijd niet zo slim waren maar ik zie toch liever wat meer vaart. En het stuk is iets te filosofisch maar dat hoort misschien zo.
Dit is een mooi gemaakte film. Als het soms wat interessanter en boeiender was had deze film iets hoger gekregen. van mij krijgt het een 3,0.
Bobby Briggs
-
- 151 berichten
- 7090 stemmen
Dit was dus duidelijk niet mijn ding en ik ga er geen woorden aan vuil maken.
De film was in ieder geval zeer episch.
Toch nog even een voor zichzelf sprekende citaat uit de film:
"Unchain that slave, he has the spirit of a free man"
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wauw, wat een grandioos spektakel is dit en het doet echt niet onder aan de Heston-versie van 1959. Sterker nog, door de iets kortere speelduur (alsnog ruim 2 uur) loopt het verhaal lekker door en is er geen enkel moment wat saai is. De gallei-scenes en de chariot-scenes springen er bovenuit natuurlijk en zijn echt heel goed gemaakt. Bijzonder knap om die massale scenes te zien. Dat is toch altijd leuker en indrukwekkenderdan een CGI-publiek . Het bjibelse verhaal rond het leven van Jezus moet je overigens voor lief nemen, het kon mij in ieder geval niet storen.
rcuppen79
-
- 712 berichten
- 1606 stemmen
Destijds één van de meest grootse producties aller tijden. Een budget van 4 miljoen dollar was voor die tijd astronomisch hoog en ondanks het grote succes was de film destijds niet winstgevend.
Niettemin was de film baanbrekend voor die tijd en de vele massascènes die ze rijk is, weten zelfs op de dag van vandaag nog te imponeren. Ook de wagenrenscène is subliem in beeld gebracht.
Ben-Hur is bijna 90 jaar oud en dat is er helaas wel aan af te zien. De film is zonder geluid en teksten worden middels kaderbalken weergegeven. Dit haalt wel enigszins het tempo uit de film en voor generaties die geluidsfilms gewend zijn, zal deze film een behoorlijke zit zijn. Ook is ze nog voor het grootste deel in zwart-wit en het acteerwerk is behoorlijk uitbundig. Hierdoor zal deze versie uit 1925 tegenwoordig dan ook alleen echte filmliefhebbers aanspreken.
Maar als je de film puur beoordeelt op het tijdstip waarin ze is uitgebracht, dan kan je niet anders concluderen dat Ben-Hur: A Tale of the Christ een visueel meesterwerk is, die toch een behoorlijke invloed had op films die hierna kwamen, niet in de laatste plaats de versie uit 1959 met Charlton Heston.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
The Player (1992) was een film afgeladen met bits en cameo’s, maar deze Ben-Hur versie blijkt er bij nader inzien ook wat van te kunnen: John Barrymore, Lionel Barrymore, Joan Crawford, Marion Davies, Douglas Fairbanks, John Gilbert, Lilian Gish, Samuel Goldwyn, Rupert Julian, Harold Lloyd en Mary Pickford als ‘chariot race spectators’ Gary Cooper en Clark Gable als ‘roman guards’ en Janet Gaynor, Carole Lombard, Myrna Loy en Fay Wray als ‘slave girls’. Benieuw hoe ver ik kom met herkennen.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Af en toe zeer indrukwekkend, maar tussen het spektakel door een niet altijd even boeiend verhaal over Ben Hur, verweven met het leven van Christus. Het verhaal van Christus is nogal prominent aanwezig, maar ik vond ook de zoektocht naar de zus en de moeder, die ook in de remake al zo sleepte, weinig interessant. Als die twee verhaallijnen elkaar in het slot ook nog eens raken wordt het al te vroom naar mijn smaak. De acteur die Ben Hur speelt deed het niet slecht, maar blijft de hele film door wat jongensachtig. Messala was geloofwaardiger als Romeins officier. Van de vrouwenrollen viel vooral de Egyptische verleidster op, Esther was wat saai. Maria was goed gecast trouwens, in een klein rolletje.
Toch een vrij hoge beoordeling, dankzij twee scenes: de zeeslag (beter dan in de remake) en de race. Niet alleen de massa figuranten maakt indruk, ook het dynamische camerawerk, de shots van die dravende paarden van onder gefilmd, de hele aanloop ernaar toe, geweldig gedaan en nog steeds spannend. De race was ook in 1959 geweldig uitgevoerd, maar ze hadden dus al een subliem voorbeeld.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Heb hem in etappes gekeken, maar eigenlijk is deze versie niet veel minder dan de klassieker uit 1959. Een van de technisch beste films uit de jaren '20. De scènes zoals de zeeslag en ook de paardenrace zijn ongelooflijk.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
The Player (1992) was een film afgeladen met bits en cameo’s, maar deze Ben-Hur versie blijkt er bij nader inzien ook wat van te kunnen.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
De duurste film van de jaren '20 is zoals te verwachten een echt spektakelstuk. Massa’s figuranten, gigantische decors, en de zorgvuldige kostumering springen onmiddellijk in het oog. Om het visueel nog aantrekkelijker te maken heeft men gebruik gemaakt van monochroomfilters, waardoor het scherm bij momenten paars, blauw of anderszins kleurt. En men heeft zelfs enkele sequenties opgenomen in vroege two tone technicolor, voornamelijk de scènes waarin Jezus aan bod komt. Ook de wissels op de regisseursstoel, acterend personeel en de verhuis van filmsets hebben niet bijgedragen aan een zuinig budget.
De ondertitel van de film ‘A Tale of the Christ’ verwijst uiteraard naar de religieuze achter- en voorgrond van dit fictieve verhaal. Maar naar thematiek toe had men de film voor mijn part even goed de ondertitel ‘A Tale of Identity’ kunnen meegeven. Het is een film/verhaal waarin voortdurend gespeeld wordt met de identiteit en sociale status van de personages. Ramon Novarro is als Ben-Hur achtereenvolgens een Joodse prins, slaaf, geadopteerde Romeinse aristocraat en opnieuw vrije Jood. Zijn moeder en zus evolueren van goede Joodse komaf naar slavernij, tot vrije leprozen (de verstotelingen van de samenleving) tot ze uiteindelijk wonderbaarlijk genezen worden door Jezus. De (ex-)vriend Francis X. Bushman als Messala is een tot Romein geassimileerde Jood en zal een vete uitvechten met Ben-Hur. En dan is er natuurlijk de kwestie van de Joodse koning. Jezus wordt herkend als de Messias, maar blijkt (in het begin) een eenvoudig timmerman te zijn. Ook zijn status wordt - zoals bekend van de grootste bestseller ooit - herhaaldelijk in vraag gesteld.
Eén van de hoogtepunten van de film is de zeeslag waarin enkele Romeinse galeien geënterd worden door nogal vrijpostige piraten, wat aanleiding geeft tot massale gevechten en heftige gebeurtenissen. Voor mij was dit ook het moment dat ik een beetje in de film begon te raken .
En hét hoogtepunt is uiteraard de paardenrace, waarin het bestaat dat Joods prins Ben-Hur de teugels viert over een stel Arabische volbloeden in opdracht van een rijke Arabische sjeik, het waren duidelijk nog andere tijden. Knap en spannend in beeld gebracht, en trekt zo het niveau van de film meteen op.
Zoals velen heb ik ooit de versie van William Wyler (enkele keren) gezien en die is in mijn herinnering wel beter. Maar deze oerversie mag er ook zijn. Met dank verder aan Carl Davis die in recentere jaren voor de gerestaureerde versie van Turner Entertainment een fris klinkende klassieke soundtrack heeft gecomponeerd.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
De versie uit 1959 met een record aantal Academy Awards (Titanic en Lord of the Rings hebben er ook 11, maar bij Ben-Hur waren er minder categorieën) en na Gone with the wind de meest succesvolle film aller tijden als je de inflatie mee telt. Niet slecht voor een remake. Het boek uit 1880 was een bestseller en wat later werd ook de theaterversie een razend succes. Na de kortfilm begin vorige eeuw had je dan ook deze filmklassieker uit 1925. De duurste 'stille film' en je kan wel zeggen dat het mee MGM op de kaart heeft gezet en een enorme invloed had op latere films. Het lijstje aan figuranten dat later bekend zou worden (van Clark Gable en Harold Lloyd tot Carole Lombard en Douglas Fairbanks) is indrukwekkend.
Ok, de film heeft de nodige prestige en invloed in de filmgeschiedenis. Is de film ook goed? Je moet natuurlijk wel houden van de stijl anno 1925 waar elke film uit die tijd wel mee te maken heeft. Vooral een acteerstijl die we minder gewoon zijn, zeker bij een drama als Ben-Hur. Misschien wel met de wetenschap van de mogelijkheden begin vorige eeuw, maken de grote scènes toch wel indruk. Het verhaal is even goed als dat uit 1959 en veel scènes zijn best wel de moeite. Voor wie zich niet zo stoort aan de acteermethode uit die tijd (mensen zagen het verschil nog niet tussen acteren op de planken waarbij je groots moet acteren, en de manier om dat voor een camera te doen) zal hier best van genieten. De film uit 1959 is weliswaar beter, maar heeft o zo veel te danken aan deze film uit 1925.
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Ik was me er eigenlijk niet van bewust dat er nog een oudere versie was dan de 1959 met Charlton Heston, maar een terloopse opmerking van @mrklm bij de versie van 2016 bracht me op dit spoor. En het is al bijna Pasen, dus de traditionele tijd voor Blurp om Ben-Hur te kijken. Dit jaar dan maar eens de 1925 versie dus - en dat was al niet eens de eerste, er is zelfs nog een oudere uit 1907.
Met de versie van 2016 ga ik maar geen vergelijking aan - ik geloof werkelijk niet dat daar iemand op zit te wachten. Met die van 1959 wordt het wellicht wat interessanter, maar, mhhm, dan moet ik toch beginnen met dat ik die versie leuker vind - de karakters komen er toch beter uit, worden meer ingekleurd waardoor het verhaal veel meer tot leven komt. Het is ook niet echt simpel vanzelf om met een stomme film als medium een toch best ingewikkeld en genuanceerd verhaal uit te werken. En buiten dat al, de cast in de 1959 is zoveel sterker met een Heston in de hoofdrol. Hoewel juist wel een van de sterkste punten van deze 1925 de griezelige limelight-ogen van de Messala van Francis X. Bushman zijn - en zijn fraaie helm met vleugeltjes.
Toch, de race vond ik in deze versie wat tegenvallen. Eigenlijk het enige echte waauw-moment had ik toen bleek dat de galeiscene zich afspeelt op een trireem. Dat doet de latere versies dan toch wat door de mand vallen, met dat voorbeeld - al twijfel ik er wel wat aan of de 1925-trireem wel historisch verantwoord is, het doet het erg goed in de actiescenes. Overigens daar net als bij de race, de vakbonden en arbodiensten hadden overduidelijk nog geen stem in die tijd, cameraman of extra kan toch niet echt een gezond beroep geweest zijn in die dagen.
Opgeteld, ik hintte er al op, is deze versie meer interessant uit historisch oogpunt dan als film. De versie uit 1959 staat duidelijk als beste - al moet ik de 1907 nog zien, maar dat is meer een short dus niet vergelijkbaar.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
The Big Parade
Drama / Romantiek, 1925
15 reacties
The Browning Version
Drama, 1951
5 reacties
'Breaker' Morant
Drama / Oorlog, 1980
13 reacties
The Bells of St. Mary's
Drama, 1945
9 reacties
Orfeu Negro
Drama / Muziek, 1959
31 reacties
Camille
Drama / Romantiek, 1936
9 reacties
Gerelateerde tags
chariot race leprosyepischwraakstille filmseductress sea battleschouwspeltwo strip technicolorgalley slaveenslavementtemptressnativity 1st centurylepers
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.