Oud België (2010)

België
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Indra Siera
met Stany Crets, Peter Van Den Begin en Els Dottermans

Eind jaren ’70. Het revuetheater Oud België is op sterven na dood, maar directeur Leonard weigert dit in te zien. De artiesten weten dit niet en hebben hun eigen problemen: Marcel (de orkestleider), Willy (de komiek met zijn bloemenwinkel) en Jack (de regisseur, met zijn tegendraads karakter). Hun problemen worden alsmaar erger en iedereen wordt meegezogen in een negatieve spiraal.

avatar van Metalfist
Sluiten zult ge!

Een dikke 6 weken geleden werd er nogal veel reclame gemaakt voor een nieuwe fictiereeks op Eén. De titel? Oud België. Op zich zei de titel me niet zo bijster veel maar wanneer ik zag dat het gebaseerd was op de jeugdherinneringen van Peter Van den Begin en dat zijn eeuwige metgezel, Stany Crets, ook een hoofdrol vertolkte besloot ik het toch maar een kans te geven.

Gisteren was het dan uiteindelijk de laatste aflevering van deze miniserie en ik moet zeggen, de verwachtingen stonden hoog gespannen. De eerste aflevering was de zwakste van de 6 maar gelukkig was elke aflevering daarna van een hoger niveau. Het slot is een beetje een anti-climax, dan vond ik aflevering 5 meer tot zijn recht komen als samenloop van de verhaallijnen, maar het is en blijft een sterke serie die vooral zijn kracht haalt bij het mooi weergeven van een verloren tijdperk. Het is dan ook knap dat Crets en Van den Begin er zijn in geslaagd om mij, als iemand die nooit de tijd van de revuetheaters heeft meegemaakt, toch geboeid te laten kijken. Veel is natuurlijk te danken aan de decors die er werkelijk fantastisch uitzien. Het zag er allemaal zo waarheidgetrouw uit. Van de aankleding van de AB tot de slangenleer schoenen die Marcel aan heeft maar het zit hem ook in de kleine details. Zo kan ik ontzettend genieten van iemand die zegt: 'Belt den 900' in plaats van 'Belt den 100' want in die tijd was 900 het noodnummer. Het zijn allemaal minieme details maar het brengt de ervaring zoveel dichter bij de kijker. Waar ik me soms wel aan stoorde was het overdreven geflits met de beelden. Ook vond ik het raar dat er soms een voice over werd ingesproken en dat niemand zijn mond bewoog. Oké, het zal wel artistieke vrijheid zijn maar het stond toch niet echt. Over voice overs, de voice over van Eddy aan het einde van elke aflevering vond ik soms ook wel vrij slecht.

Qua verhaal en decor zit het met Oud België wel goed. Het ziet er allemaal netjes uit en het is ook zeer meeslepend maar dat is vooral toch ook te danken aan de cast. Wat voor een cast hebben ze dan ook bijeengesprokkeld. Ik ben niet zo hard bezig met Vlaamse series maar zelfs ik weet dat er tegenwoordig een vaste standaard van jonge gasten is die bijna in elke film/serie tevoorschijn komen. Dan denk ik aan mensen zoals Werner Desmedt, Koen de Bouw, Steven De Lelie, ... Oud België heeft hier gelukkig geen last van doordat er wordt gekozen om met al iets oudere acteurs te spelen, wel acteurs die allemaal stuk voor stuk ijzersterk in hun rol zitten. Zo zijn er Peter Van den Begin en Stany Crets, die de rollen van Marcel en Willy vertolken waar het grotendeels toch om draait. Nu heb ik de twee al vaak in combinatie gezien maar elke keer weten ze me toch te verbazen met hun kunnen. Voor mijn part mag dit tot hun beste werk tot nu toe worden genoemd en ik twijfel eerlijk gezegd of ze het ooit nog kunnen overtreffen. Je merkt gewoon dat ze allebei met liefde en zorg aan de serie hebben gewerkt. Niets dan lof voor de hoofdrolspelers maar ook de bijrollen zijn van een hoog niveau. Arnold Willems is denk ik wel de uitschieter. Ik kende hem alleen maar van zijn rol als George in Wittekerke maar hier overtreft hij zich op alle manieren, niet dat George vroeger zo'n interessant personage was maar je begrijpt wel wat ik bedoel. De melancholische manier waarop hij praat en wandelt, is gewoon prachtig om te zien. Een uitstekende keus om hem de rol van Leonard te geven. Wat nog zo'n uitstekende keus is, is de rol van Kristine Van Pellicom. Zij behoort tot één van de personages die het meeste diepgang meemaakt in de reeks maar slaagt er ook in om dat als relatief onbekende actrice, in mijn ogen althans, op een geloofwaardige manier neer te zetten. Vooral in de laatste afleveringen komt ze helemaal tot haar recht. Oud België heeft een te grote cast om iedereen lof toe te zwaaien maar als slot wil ik toch nog wel Warre Borgmans vernoemen. Ik zag hem nog altijd als Pa Blinker maar die rol doet hij hier compleet vergeten. Lang geleden dat ik een personage echt op zijn gezicht wou slaan maar gelukkig wist de Willy mijn frustraties in de voorlaatste aflevering bot te vieren. Erg sterk om een personage op zo'n goede manier toch zo irritant te maken.

Oud België kan zich nu het beste project van de tandem Crets en Van den Begin noemen. Gelukkig want ik begon mijn twijfels te krijgen na Fans maar hier maken ze komaf met dat programma. De decors zijn mooi, het verhaal is boeiend en de acteerprestaties zijn fantastisch. Ik kan hier niet minder dan een 4 voor geven.

avatar van Jawaddedadde
Prima recensies Metalfist en Brix. Kan daar eigenlijk bijzonder weinig aan toevoegen, alles is al zowat door jullie gezegd

Ik had datzelfde gevoel als Metalfist, dankzij die kleine details (de 900 bellen, een pakje sigaretten van Tigra, de auto's die nog op de Grote Markt rijden, enz...) en natuurlijk de schitterende decors word je als kijker echt ondergedompeld in de jaren '70 - '80.

In tegenstelling tot beide heren boven me vond ik het camerawerk echt verfrissend. Het zorgde voor rust en ingetogenheid, ook de 'vondst' om in bepaalde situaties in te zoomen op de persoon die spreekt zonder dat zijn/haar mond beweegt vond ik erg geslaagd. Over het geheel hangt een waas van melancholie en onschuld vind ik, alsof het verdwijnen van Oud België meteen ook de onschuld en de jeugd wegneemt.

Dit is een mini-serie die in mijn ogen echt grote klasse uitstraalt, dat heeft natuurlijk alles met de prachtige decors te maken en de prima acteerprestaties, alles is echt tot in de puntjes uitgewerkt.

Mooie muziek en sketches ook, hadden er gerust nog wat meer mogen inzitten wat mij betreft.

Aflevering 5 blijft in mijn ogen de beste, meest intense ook. Maar de afsluiter mocht er ook zijn.

Veder sluit ik me volledig aan bij Metalfist en Brix.

avatar van Pieter Montana
Ik pas met mijn lang lijf niet op dat klein scherm!

Het bewijs dat we voor Vlaamse topkwaliteit niet alleen naar Woestijnvis en zijn vaste medewerkers moeten zien. Wat Peter van den Begin en Stany Crets uit hun mouw schudden is een onvoorstelbaar mooi stukje vakmanschap. Daarbovenop prachtige rollen voor Els Dottermans, Warre Borgmans (wat een heerlijk achterbaks ventje speelt hij hier!) en Kristien van Pellicom. Ik heb, net zoals zovelen hier, nooit de glorietijd van de revuetheaters meegemaakt. Als ik er nu naar zou gaan kijken, zou ik het ook waarschijnlijk afdoen als plat volksentertainment. Ondanks dat alles, kan je niet anders dan sterk meeleven met de toppen en dalen van het gezelschap. Speciale vermelding trouwens voor Arnold Willems (de heer Leonard). Een absoluut kippenvelmoment wanneer hij het kantoor van de burgemeester uitstormt (Dat is niet eerlijk!). 4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Crets & Van Den Begin zijn de ene keer geweldig, de andere keer kunnen ze me echt niet boeien tot zelfs het irritante af. Hier zitten ze wel in hun vel, als Antwerpse cabaretiers in een verhaal dat zich niet bezig houdt met absurde slapstick, maar eerder drama en de schijn die mensen in het milieu van de verdwijnende wereld van het cabaret proberen op te houden om het gevoel dat ze van kindsaf hebben meegekregen niet kwijt te spelen. Visueel is er ook aandacht gegeven om de sfeer van melancholie en de innerlijke strijd tussen culturele trots en commerce weer te geven.

Of het historisch allemaal klopt is een andere vraag, waar ik de serie ook niet op wil beoordelen. Sommige figuren uit die tijd bleken bij het lanceren van de reeks vrij sceptisch en uitten zich soms wat negatief over de weergegeven feiten. Of dat is omdat het inderdaad niet klopt, of dat ze schrikken van de spiegel die hen wordt voorgehouden is de vraag natuurlijk.