Rakudai wa Shita Keredo (1930)

Alternatieve titel: I Flunked But...

Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Yasujirô Ozu
met Tatsuo Saito, Kaoru Futaba en Tomio Aoki

Het is examentijd op de universiteit en een pittige periode voor de studenten. Deze examens bepalen of ze zullen afstuderen of het jaar over moeten doen. Waar sommigen volop studeren, zoeken sommigen naar andere manieren om te slagen voor de examens. Takahasi (Tatsuo Saito) en zijn vier beste vrienden, die allen aan de overkant van de straat wonen, proberen allerlei manieren uit om te spieken, maar het wil nog niet allemaal lukken. Voor het allerlaatste en belangrijkste examen, schrijft hij notities op zijn shirt welke zal dienen als spiekbriefje. De avond voor het examen neemt de huisbazin het shirt echter mee naar de wasserette, waardoor hij zakt. Zijn vier vrienden zijn ook gezakt terwijl zijn huisgenoten wel allemaal geslaagd zijn. Het lijkt een voortvarend begin voor de geslaagden en een vervelende situatie voor de gezakten, maar schijn bedriegt.