Nanny McPhee and the Big Bang (2010)

Alternatieve titels: Nanny McPhee 2: De Vonken Vliegen Eraf | Nanny McPhee Returns

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Komedie / Familie

geregisseerd door Susanna White
met Emma Thompson, Ralph Fiennes en Maggie Gyllenhaal

Nanny McPhee (Thompson) arriveert om een jonge moeder te helpen (Gyllenhaal) die probeert haar familieboerderij te runnen, terwijl haar echtgenoot van huis is. De magische kinderjuf gebruikt haar krachten om de kinderen van de moeder en hun twee verwende neven vijf nieuwe lessen te leren.

avatar van Roger Thornhill
De eerste helft viel me niet mee, een ontzettende herhalingsoefening van deel 1, maar de tweede helft was toch wel leuk en ontroerend, met de vele sterren die keurig hun momenten grepen zonder de rest te overschaduwen. Vooral Ralph Fiennes was prachtig. Leuke (kinder)film.

avatar van alexspyforever
Deze ligt me nog iets verser in het geheugen. Ik vond het verhaal zelfs iets beter dan deel 1. Ik vond die scènes met de varkentjes ook wel erg leuk. Zeker wel op hetzelfde niveau als zijn voorganger.

avatar van John Barry
Ik heb deze film net op tv gezien. Ik ben niet bekend met de eerste film en nadat ik deze film heb gezien hoef ik ook niet zo nodig deel 1 nog te zien.

De film vond ik een beetje tegenvallen. Ja er zitten zeker leuke stukken in. Het leukste stuk vond ik dat de kinderen varkentjes probeerden te vangen. Ik vind varkentjes zo wie zo erg leuke dieren en om ze zo nu bezig te zien in de film vond ik erg grappig. Misschien was die scene met die varkentjes in het water een beetje te, maar ik kon er wel om lachen. Ook een grappige scene vond ik dat de kinderen hun bed moesten delen met een olifant, een geit en een koe. Dat stuk met die bom vond ik ook grappig. Die bijrol van Maggie Smith vond ik trouwens ook wel grappig. Ook grappig verzonnen vond ik dat hoe meer de kinderen leren, hoe mooier Nanny McPhee word.

Maar er zitten ook grappen in de film die ik minder geslaagd vond. Het ergste vond ik nog wel die vogel van Nanny McPhee. Die vogel was toch wel te flauw voor woorden. Zelfde geld voor de rol van oom Phil. En die vrouwen die hem bedreigde waren helemaal erg.

Het acteerwerk in deze film is wel aardig. Emma Thompson acteert wel aardig als Nanny McPhee. Ook de kinderen acteren wel goed. Al maken de kinderen zich wel erg schuldig aan overacting. Maar dat is ze vergeven. Het acteerspel van de kinderen is zeker niet slecht.

De film kijkt erg makkelijk weg. De film is niet langdradig. De film gaat eigenlijk wat te snel vind ik. Ik vind dat de kinderen wel heel snel bijdraaien en stoppen met ruzie maken. Dit had toch wel wat beter uitgewerkt kunnen worden. Het is niet zo geloofwaardig dat de kinderen bijna van het een op andere moment geen ruzie meer met elkaar maken. De kinderen leren de lessen van Nanny McPhee te snel. De filmmakers besteden te veel tijd aan de grappen en verliezen hierdoor een beetje het verhaal uit het oog.

James Newton Howard verzorgt de muziek in deze film. Vroeger een geweldige componist. De laatste jaren steeds meer op de automatische piloot bezig. Zo ook bij deze film. De muziek past wel aardig bij de film. Maar Howard kan veel beter. ( zie bijvoorbeeld de score voor Maleficent die een geweldige uitzondering is van het automatische piloot werk van Howard van de laaste jaren ).

Al met al vond ik dit wel een aardige film om een keer gezien te hebben. Deze film kijkt makkelijk weg en is op sommige momenten grappig. Op andere momenten is de film echter erg flauw. En het verhaal had echt beter uitgewerkt kunnen worden. Ondanks dat deze film vermakelijk is te noemen vind ik dat toch wel een kleine tegenvaller.

2,5 ster voor deze film.

avatar van Boenga
John Barry schreef:

Ik kan je waarschijnlijk niet van gedacht doen veranderen, maar: de eerste is toch echt wel véél beter, hoor...

avatar van John Barry
Je bent niet de enige die dit zegt, ook van het gezelschap waarmee ik deze film heb gekeken hoor ik eenduidig dat deel 1 een stuk beter is. Misschien geef ik deel 1 in de toekomst toch nog wel een kans.

avatar van Boenga
Nog ter verduidelijking: deze is een kinderfilm, de eerste is een familiefilm. En dat is echt wel een immens verschil...

Heel goede film. wat men zei als hetzelfde is als 1, klopt wel voor de helft maar gaat toch niet anders? In de 1 legde het uit hoe het ging dus moet de volgende ook zelfde zijn want tactiek blijft hetzelfde.

Ik als 22 jarige jongen heb mij goed gelachen met deze film terwijl ik ook horror ook kijkt. Dus wel een familie film!

En op laatste was wel een mooie verwijzing naar de eerste, heb die gezien in 2013 maar het schoot me direct binnen als het de baby was

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Genre-aanduiding

Aardig, maar volledig overbodig na het fantastische 1ste deel.

avatar van Brabants
Deel 1 was verrassend en daarom ook echt een leuke en interessante film. Dit deel is slechts een herhaling van zetten en beduidend slechter van opbouw. Heb er weinig van genoten. Erg jammer.