Educating Rita (1983)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Michael Caine, Julie Walters en Michael Williams

Susan, een haarkapster, laat zich Rita noemen naar de auteur van haar favoriete sensatieromannetje. Ze besluit, tegen de wil van haar echtgenoot Denny in, een cursus literatuur te volgen. Haar docent is Frank Bryant, een man van middelbare leeftijd die samenwoont met collega-docente Julia. Wanneer Rita's man, die graag een familie zou willen stichten, ontdekt dat ze al geruime tijd in het geniep de pil neemt, verbrandt hij woedend al haar boeken en haar notities. Toch schrijft Rita zich in voor een zomercursus aan de universiteit en besluit ze haar imago grondig te veranderen.