• 8.518.247 stemmen

De Vliegenierster van Kazbek (2010)

Drama | 112 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Ineke Smits

Met onder meer: Madelief Blanken en Kakha Kintsurashvili

IMDb beoordeling: 5,9 (220)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 8 april 2010

Plot De Vliegenierster van Kazbek

De Vliegenierster van Kazbek speelt zich af tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Op het eiland Texel woont de dromerige Marie. De komst van een groep Georgische soldaten, waaronder een muzikant en een filmoperateur, zorgt voor veranderingen. Goga en zijn vrienden brengen op het grauwe Noordzee-eiland kleur, leven en liefde in het bestaan van Marie. Aangespoord door de heldin van de Sovjet-filmmusical 'De Vliegenierster van Kazbek', die de Georgiërs met zich meezeulen, en bij iedere gelegenheid die zich voordoet bekijken, neemt Marie haar lot in eigen handen. Temidden van de chaos van hun vrijheidstrijd ontworstelt zij zich aan de beklemmende werkelijkheid door te leren vertrouwen op haar fantasie.

kappeuter (crew films)

Verhaal doet een beetje denken aan de film Mediterraneo.

Betrekkelijk veel oorlogsfilms (WOII) in Nederland weer de laatste tijd.

Zwartboek, Oorlogswinter, Snuf de Hond in Oorlogstijd en nu deze.

avatar van gotti

gotti

Gaat erg mooi worden, van wat ik ervan gehoord heb...

Koekebakker

Had dan ook hoge verwachtingen, maar helaas vond ik hem behoorlijk tegenvallen. Erg jammer, want het is een moedige film die met veel ambitie is gemaakt. Smits en Japin hadden ongetwijfeld een poetische, magisch-realistische film vol verbeelding voor ogen. Maar met zoveel ambitie moet wel alles kloppen.

De film ziet er prachtig uit, maar helaas vond ik nogal wat schorten aan acteerwerk, scenario en nabewerking.

Zonde, zonde. Beetje hetzelfde gevoel als ik had na Atlantis...

kappeuter (crew films)

De film die op 3 september zou uitgaan, krijgt een nieuwe releasedatum in het voorjaar van 2010. De Georgische opstand op Texel die in april tijdens het einde van WO II is voorgevallen, is een passende aanleiding voor de release; het is dan 65 jaar geleden dat deze revolutie op het Waddeneiland plaatsvond.

kappeuter schreef:

Of is er meer aan de hand ... ?

kappeuter schreef:

Fijn dat ik dat hier lees...Ik had me er helemaal op verheugd. Van de officiele website van deze film, krijg ik geen antwoord op mijn vraag wanneer die dan wel komt... maaruh, dit wist men vorig jaar toch ook wel, dat het in 2010 dan 65 jaar geleden is.. Maak me niet blij met een film op 3 september ( Speciaal in de agenda gezet) , die er vervolgens helemaal niet komt in 2009. En dat wist men dan ook al een hele tijd, na ja! Op zich snap ik het, maar pak het wat handiger aan..nu is het net of er iets anders aan de hand is en dat dit als reden er wordt bijgezocht..Ik ga hem zeker zien in 2010, maar wat is zekerheid? Straks wordt de release verplaatst naar 2045, is het honderd jaar geleden..! (Zou ook aardig zijn, zo'n film maken en die pas releasen als regiseurs en crew en acteurs al lang zijn overleden..)

Koekebakker schreef:

Zonde, zonde. Beetje hetzelfde gevoel als ik had na Atlantis...

Hoe zit dat? U heeft de film al gezien? Hoe heeft U dat voorelkaar gekregen? Waar was dit dan? Wat klopte er niet? Chronologisch niet? Of historische niet-feitelijkheden of omjuistheden? (Zoals bijvoorbeeld in 'der Untergang' destijds?) Ben benieuwd..

Quido

Gaat nog flink in gesneden worden en er wordt nog wat bijgedraaid hoorde ik vandaag. Release wordt nu april 2010.

Quido schreef:

Quido hartelijk bedankt. Hoe komt u aan deze info? Ik heb het gevraagd bij dat bedrijf, maar ik krijg geen respons...Hoe zit dat met dat bijdraaien? Wat zou daar de reden van kunnen zijn..? En dat snijden? .. Ik had me er erg op verheugd..en dan gaat het zonder bericht niet door dit jaar..niet echt reclame, hele vrijdag gebaald en nu nog..maar ok..ik zal 20 april noteren in mijn, dan nieuwe, agenda. Mocht het weer verplaatst worden, dan hoor ik het graag via deze site..

Ik hoop, dat er ooit ook nog eens een film wordt gemaakt , met daarin centraal de Nederlandse Ostlegionen, bijvoorbeeld SS- Freiwilliger-Viking-divisie, zij (Ineke Smits) zit toch vaak in die oost-hoek? Zou toch een mooi script van gemaakt kunnen worden.., mist vind ik nog in de Nederlandse Filmgeschiedenis en ik hoop ooit nog een goede , lange film over de VOC-tijd..

Marcel19

Ik zou 3 september naar de bios om deze film te zien.. Ik kom er en de film is er niet. Wie vond dit ook jammer? Zijn er meer mensen die uitzagen naar deze film? De film komt nu een jaar later in de bioscoop..er moet in gesneden worden en wat bijgedraaid, gebeurt zoiets vaker? Een jaar later omdat het dan 65 jaar geleden is dat de Russenopstand op Texel plaatsvond.. Wat vinden jullie van zo'n reden of redenen? Levert het niet-doorgaan ook publiciteit op voor een film?? De film wordt al wel ff genoemd op Moviemeter.nl..op dit forum? Kan dat een reden zijn??

Ok bij deze.

Marcel19 schreef:

Beetje late reactie, maar zie je vraag nu pas: de film is vertoond voor programmeurs van filmtheaters. Die versie (toen nog als 'af' beschouwd) was gewoon niet goed. Dat was niet om historische redenen, maar omdat het technisch en qua acteerwerk regelmatig slordig was (voorzichtig geformuleerd). Bij een film met zulke hoge ambities als deze, stort het geheel dan in elkaar.

Het is overigens geen historische film, maar een film vol fantasie en verbeelding tegen de achtergrond van een historisch gegeven.

Het doet me in ieder geval deugd dat ze nieuw materiaal gaan draaien en gaan hermonteren.

Marcel19 schreef:

Heel hartelijk bedankt voor deze info..dus dat is de reden en dus niet dat 65 een mooi getal is..dat is gewoon dus als bijgezochte-reden genoemd???

Koekebakker

De nieuwe montage is straks de slotfilm op het iffr.

Koekebakker schreef:

De nieuwe montage is straks de slotfilm op het iffr.

Leuk voor de mensen daar... en het 'gewone ' volk krijgt de film ook nog te zien..? Ben benieuwd..

Koekebakker

Voor de slotfilm zijn ook gewoon kaartjes te koop. Maar als je bedoelt of de film door het land te zien zal zijn: vanaf 1 april, zoals bovenaan ook staat.

YouTube - De Vliegenierster van Kazbek - Official Trailer

Vind de hoofdrolspeelster niet goed overkomen in de trailer, benieuwd hoe dat in de uiteindelijke film is. Trailer geeft ook een 'loom' gevoel, alsof het geheel maar niet wil ontbranden. Maar goed, uiteindelijk gaat het om het eindproduct. Hoop op iets in de lijn van Magonia.

Koekebakker schreef:

vanaf 1 april ok.., echter het jaar staat er niet bij en dus blijf ik op mijn hoede...Ik zet het alvast in mijn agenda !

YouTube - De Vliegenierster van Kazbek - Official Trailer

De hoofdrolspeelster niet goed overkomen in de Trailer? Ik zou willen dat ze zo bij mij in de slaapkamer stond , haha! Ik vind het mooi duidelijk beeld! Mooi helder water in de geulen van de Slufter, het lijkt wel Bar Le Duc. Ik ben verder blij, dat ik niet veel bekende Nederlandse acteurs zie...Ik ga er zeker heen !!

BlueJudaskiss

Mmm... kijkende naar de trailer zal het wel weer een typisch Nederlandse film worden vol met seks.

Quido

Ai ai ai ... pijnlijke mislukking. Even kort: geen focus, geen plot- of karakterontwikkeling en - misschien nog wel het belangrijkst - magisch realisme dat totaal niet van de grond komt en blijft hangen in spruitjeslucht. Smits en Japin wilden een film maken die (de clichés rondom) 'de Nederlandse oorlogsfilm' in elk aspect zou overstijgen, maar leveren juist een ontzettend stijf en oubollig drama af. Moest geregeld denken aan Het Woeden der gehele Wereld en dat is, gezien de 'kwaliteiten' van die prent, geen goed teken ...

Uitgebreide recensie volgt t.z.t. nog wel.

BlueJudaskiss

Maar technisch zag de trailer er toch wel aardig uit?

Quido

Op wat mooie beelden na heeft de film echter weinig te bieden.

Quido schreef:

Uitgebreide recensie volgt t.z.t. nog wel.

Iedereen ziet er weer anders naar.. Ik kijk er als leek naar. Focus? wat is focus? Karakterontwikkeling? Wat is dat? ( Mijn tekort nog..of misschien mijn sterke punt ) Als ik in mijn echte leven om me heen kijk, zijn daar toch ook voldoende mensen zonder karakterontwikkeling. Ik zie eerst de film en dan weet ik meer..

Quido schreef:

Op wat mooie beelden na heeft de film echter weinig te bieden.

Ik ben dol op mooie beelden, film is ook visueel. Waar ik bij deze film wel op let, dat is het geluid. Ik wil met name hetzelfde karakteristieke zee-geluid horen zoals het op Texel aanwezig is.. als je er bent geweest, weet je dat..(Op zich makkelijk, je hoeft het geluid alleen maar op te nemen, op het moment dat je de scene opneemt aan het strand.) Bij sommige films hoor je een bulderende zee, terwijl in beeld het water dat van dood-tij is..(klopt niet) of je hoort wind waaien / fluiten en dat past niet bij de golven..etc..

Marcel19

Wat ik wel jammer vind, dat is .. dat mensen reeds kunnen stemmen op een film via deze site, terwijl de film vanaf 1 april pas te zien is voor het 'gewone ' volk. (Een vertekend beeld in de score dus, in ieder geval tot 1 april)

Quido schreef:

magisch realisme dat totaal niet van de grond komt

Klopt.... maar dat is voor mij het enige directe punt waarop ik deze film kan afrekenen. Ik vond 'm gewoon zeer, zeer saai, zonder echt een bijzondere reden.

avatar van Tom1989

Tom1989

Blue Judaskiss, hoe kan jij de film al gezien hebben op 4 februari?

(de première was pas 6 februari, op het iffr)

Any how, ik vind het magisch realistisch verhaal over de tweede wereldoorlog wel goed gedaan.

Bovendien vind ik deze film een wel komen afwisseling op andere WO2 films.

BlueJudaskiss

Ik heb de film gezien bij de persvoorstelling een paar dagen ervoor.

BlueJudaskiss schreef:

Dat leek me vooral te wijten aan het bizar belabberde script, dat van hot naar haar sprong en nergens een duidelijke richting wilde kiezen.