Chacabuco, Memoria del Silencio (2001)

Chili
Documentaire

geregisseerd door Gaston Ancelovici

Chacabuco is de naam van een voormalig mijnstadje in het noorden van Chili. Na de militaire coup in september 1973 werd het plaatsje omgebouwd tot concentratiekamp, waar duizenden volgelingen van president Salvador Allende gevangenzaten. Na ruim een kwart eeuw keert een groepje oud-gevangenen naar het concentratiekamp terug. De documentaire registreert de herinneringen aan het gedwongen verblijf in Chacabuco. Ondanks de barre omstandigheden slaagden de gevangenen erin een bloeiend cultureel leven op te zetten, inclusief theateruitvoeringen, poëziewedstrijden, schaaktoernooien en muzikale optredens van Los Chacabucanos. De ervaringen worden aangevuld met getuigenissen van personeel en van schrijver Hernan Rivera Letelier, die de bouw van het kamp meemaakte.