Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

avatar van artnekeuh
s0062423 schreef:

Vriend, het verhaal is in Antwerpen gesitueerd. Waarom dan opgekuist taalgebruik? Het ondermijnt het realiteitsgehalte van de film... Ik pleit niet voor een dialect zoals in Matroesjka's, maar op zijn minst een realistische taalvariant.

vriend, in de film heb je niet echt duidelijke herkenningspunten die naar antwerpen linken, het was trouwens niet de bedoeling om deze film in een bepaalde stad te laten afspelen, (in tegenstelling tot de zaak alzheimer) het moest internationaal overkomen.

artnekeuh schreef:

Er waren toch duidelijke herkenningspunten; Panoramisch zicht van Antwerpen, situering Loft (Antwerpen Zuid), het modemuseum,... Maar toch snap ik uw punt

EDIT: Ik snap het toch niet, allé ik begrijp wel wat je wil zeggen maar het slaagt echt nergens op (en sinds wanneer heeft Vlaams internationale allures?). Als een film zich afspeelt in een bepaalde regio of stad, moet het taalgebruik van de personages worden aangepast aan het overeenstemmende regiolect of dialect. Dit staat toch buiten discussie?! Als hiermee geen rekening wordt gehouden, ervaar ik dit als een grote tekortkoming (minpunten) van een film.

avatar van kanjertje
We zijn hem net gaan kijken en inderdaad knappe onvoorspelbare film.
Eén van de betere Vlaamse films.

avatar van Tep Zepi
Heerlijk scenario van Bart De Pauw. Ik dacht dat ik doorhad waar de film naartoe ging maar ik zat compleet mis. Ook mooie vertolkingen. Meestal erger ik me aan Nederlandstalige films wegens het te stijve taalgebruik maar dat is me bij Loft geen enkele keer gebeurd. Ook een paar keer moeten lachen, had ik niet verwacht

Schitterende prent van Van Looy en De Pauw. 4,5*

avatar van martinovitch
Ik ga morgen naar de bioscoop en ik twijfel hard welke film ik ga kijken. Ik ben aan het twijfelen tussen deze of 007 Quiantum of solace.

Couch Potato
Behalve dat hij wat traag op gang komt, heb ik gisteren erg genoten van deze mooie film.
Prachtig acteerwerk, héél mooie gefilmd ook, gewoon een Vlaamse topper, schitterende cast natuurlijk!
Wel raar om Bruno Vanden Broecke zonder baard en mèt haar te zien in een rol die je hem niet meteen zou nageven...

avatar van Halcyon
Couch Potato schreef:

Persoonlijk vond ik alle acteurs redelijk getypecast. Bruno in de rol van Matthias of andersom lijkt wel not done. Spijtig, want zulke keuzes leveren net iets boeiendere en stoutere cinema op.

zeker geen slechte film, al vond ik de acteerprestatie van Filip Peeters ietwat tegenvallen.

Ge-wel-dige film! De beste Vlaamse uit 2008 en de op 1 na beste van het hele jaar! (De eerste is natuurlijk The Dark Knight)

avatar van J. Clouseau
Sublieme film. Ronduit alles klopt aan deze film, nergens zit een gaatje in het scenario. De regie en het camerawerk zijn geweldig. Ook de acteerprestaties waren zeer goed. (Koen De Graeve is gewoonweg hilarisch!)
Wel vond ik het vreemd dat bijna alle acteurs lispelen. Is dat zo, of was er iets mis met de geluidsinstallatie in de bioscoop?

Hoe dan ook, prachtige film.

avatar van Karentje77
Ongeloooofelijk goede film!!! Meer kan ik hier niet over zeggen, van begin tot einde echt goed!

avatar van Tep Zepi
steel schreef:
Zo'n lauwe respons maar toch 5* geven? Dat snap ik niet echt goed

avatar van s0062423
Ik denk dat 'Steel' en vele anderen slachtoffer zijn geworden van de hele hype rond Loft. Kenmerken; absurd hoog stemgedrag, geen eigen mening, mank onderbouwde berichten vol superlatieven,... Jammer genoeg is hier nog geen remedie tegen gevonden.

s0062423 schreef:

Iedereen mag toch op deze site zijn eigen punten voor een film bepalen? Bedoel als er een hype rond een film is, zal dat wel terecht zijn zeker? Ik heb Loft gisteren in de Decascoop gezien. Ik was best ook wel onder de indruk hoor van de film! Bedoel de filmmuziek was meer dan oké. Er werd gespeeld met personages en hun psychologie. Ook mooi camera werk en de decors waren voor dat budget en Belgische normen echt wel super. Maar jouw visie is blijkbaar anders. Daar heb je het recht toe. Maar als je The 40 year old virgin evenveel geeft als Loft of Brokeback mountain. Moet jij me eens zeggen wat ik gemist heb in 40 year old virgin? Maar eigenlijk zijn dat men zaken niet.
Ik zeg zelf dat dit een sterke film was! En mooi verstaanbaar Nederlands ipv onverstaanbaar Antwerps!

Lilly_co schreef:

Iedereen mag toch op deze site zijn eigen punten voor een film bepalen? (...) Maar jouw visie is blijkbaar anders. Daar heb je het recht toe. Maar als je The 40 year old virgin evenveel geeft als Loft of Brokeback mountain. Moet jij me eens zeggen wat ik gemist heb in 40 year old virgin? Maar eigenlijk zijn dat men zaken niet.

Natuurlijk is iedereen vrij in zijn of haar stemgedrag, maar je kan niet ontkennen dat het stemgemiddelde opmerkelijk hoog ligt. Wees realistisch en probeer zo objectief mogelijk te blijven. Loft is inderdaad bovengemiddeld (zeker naar Vlaamse normen), maar overroep hem niet en dat is iets wat hier teveel aan het gebeuren is.
Waarom haal jij mijn andere stemgedrag naar voren? Wat is de relevantie hiervan?
Over de juistheid van taalgebruik in film ga ik met u niet discussiëren. Maar onthoud dit; Antwerpen is geen wereldstad, Antwerpen is een koninkrijk!

s0062423 schreef:

Omdat je pretendeert realistisch en 'objectief' te stemmen, belachelijke opmerking natuurlijk. (Das Experiment ) .

net gezien, beste vlaamse film ooit !

kos schreef:

Dit is wel heel grappig; dus zij wist op voorhand dat ik deze opmerking ging maken? Als het aankomt omtrent heel de heisa rond Loft, ben ik idd 'objectief' en 'nuchter': de film is overroepen. Ga hem zien en ik ben er zeker dat je tot dezelfde constatering als mij zult komen. (Wat is er met Das Experiment?)

avatar van diedier
Gisteren was dus de grote dag ! Ik had ongeloofelijk veel verwachtingen.Had gisteren ook de muziek gekocht van de film.En die was ongelooflijk goed ! En gisteren kwam ik terug uit de zaal met een openmond! Wat een ongeloofelijk goede film! Zo goed gefilmd en gemonteerd en geregiseerd.En niet te vergeten het heilige script van onze profeet Bart De Pauw ! Eerste deel bestond eigenlijk uit vragen en humor ( Goede humor).En het twee deel was de max! Zo spannend.In het buitenland zouden ze jaloers moeten zijn ! Want ze hebben ze hebben een fantastische film gemaakt in ons klein landje!

Een Dikke 5*

diedier schreef:
Had gisteren ook de muziek gekocht van de film.

Waar heb je die gevonden? Want voor zover ik weet is hij nog maar enkel online te koop (iTunes).

dennisloquet schreef:

Heb hem gisteren gekocht in de Free Record Shop in Hasselt ! Voor €20. Oké, Het toch wat veel maar het is een ongeloofelijk goede soundtrack.Hij hoort bij een van de beste van 2008 !

avatar van arnodw
Ben 'm gisteren ook maar eens gaan bekijken.

'Loft' zou van mij de volle vijf sterren krijgen als hij twintig minuten eerder gedaan was geweest. Vincent die uiteindelijk onschuldig de cel indraait voor moord, en zodoende een wel zeer geslaagde wraakactie van de vier mannen, dat zou voor mij het perfecte einde zijn.

Maar niet dus, naar mijn mening komen er net iets te veel plottwisten in voor. De allerlaatste scène vond ik zelfs helemaal overbodig.

Maar genoeg over waarom ik hier net geen vijf aan geef. De overige vier sterren heeft deze film dubbel en dik verdiend: goeie acteerprestaties, vooral Filip Peeters en Koen De Graeve, passende locaties, waar de decadentie, want daar draait het toch grotendeels om in de film, zo van af straalt, en - behalve het laatste stuk dus - toch wel een zeer sterk scenario.

Zo goed als De Zaak Alzheimer vond ik Loft dus net niet, maar desalniettemin was het een lust voor het filmoog.

Patat
Goede film vol mysterie die van begin tot einde weet te boeien. Misschien een plotwending te veel naar het einde toe, maar verder een erg puike Vlaamse film.

beste vlaamse film allertijden !

bleeuwke schreef:
beste vlaamse film allertijden !

Volledig mee eens !

s0062423 schreef:

antwerpen is en blijft een dikke nekken stad hier nog eens een mooi voorbeeld ervan !!

crack1
Ni iedereen over dezelfde kam scheren a.u.b!
En vanwaar komt insight?
Antwerpenaars hebben geen dikke nekken, ze hebben gewoon altijd gelijk!
Dat is helemaal iets anders en vele malen bewezen!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Loft de beste Vlaamse film aller tijden noemen is teveel eer. Het succes van Loft is imo deels de sterke promotie errond en het krediet van Zaak Alzheimer dat verwachting schept bij de liefhebbers van de Vlaamse film.

Het verhaal is ondanks z'n vele plotwendingen wel leuk kom te volgen. Al wordt het soms net iets te veel wending dat je het niet meer aux serieus neemt. Pakt niet weg dat het ergens wel werkt en je als kijker toch benieuwd bent naar de ware toedracht. Er zijn in elk geval film genoeg met meer gaten in het script dan deze Loft. Het verhaal is meteen ook één van de sterkhouders van de film. Het acteerwerk is niet echt formidabel en ook de personages zijn amper uitgewerkt. Is ook moeilijk als je 5 mannen met 5 vrouwen en een hoop bijfiguren wil profileren. Ik stel me vragen als een niewkomer als Koen De Graeve (Marnix) acteurs als Koen De Bouw en Filip Peeters gewoon naar huis speelt. Z'n personage was veel leuker en beter uitgewerkt dan de anderen.

Visueel is het wel leuk, je begint een lijn te zien in de films van Van Looy. Als bljift het wel braaf en gaat het nooit zo ver als Ex-Drummer of Linkeroever. Maar een film als Lost heeft dat niet echt nodig. De muziek is ook wel aangenaam, moet ik eens opzoeken...

Conclusie is dat deze film wel leuk is om te zien, maar zeker niet het hoogtepunt is waar iedereen op gewacht heeft. Meer een film die zou passen in de reeks Faits Divers (Verlengd Weekend, Man zkt Vrouw, ...) Wel een film die je een leuke avond bezorgt, maar geen klassieker.

Al meer dan 500.000 bezoekers getrokken in Vlaanderen binnen drie weken na de release ...

s0062423 schreef:

Ach nee toch, er is niets overroepen aan "Loft", is een sterke film met een prima cast, spitsvondig scenario en leuke humor erin verweven. Het is altijd alsof sommigen opeens iets slecht moeten vinden als de grote massa het goed vindt; nu voor deze film gaat het niet op vind ik, de film is absoluut een aanrader. Je bent dus objectief voor jezelf waarschijnlijk.