Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

Denk dat diegene die hier bezig was over bloed en slachten een stukje van de film gemist heeft.

Ik vond een goede film, goed scenario, schitterend in beeld gebracht en een sterke cast.

Het aantal plotwendingen vond ik eigenlijk wel erg meevallen eigenlijk.

avatar van Mat_
Sterk concept, leuke film.

Loft ziet er eerst en vooral erg mooi uit: mooi camerawerk,snelle editing, goed kleurgebruik. Door deze factoren en het sterke gebruik van flashbacks en flashforwards weet Loft de hele speelduur te boeien.

Sterkste punt voor mij is de humor, al zal dat ongetwijfeld niet zo zijn voor iedereen. Het is namelijk typische Bart De Pauw-humor. Ik kan De Pauw's humor altijd wel smaken en vooral hier werkte het voor mij echt wel.

De acteerprestaties zijn niet altijd van het hoogste niveau. Peeters is zwak en Vanden Broucke is ronduit een miscast. De Graeve vond ik erg amusant alhoewel hij in de serieuze scènes toch te kort komt. De Bouw is zeker goed al is hij weer allesbehalve verrassend. Schoenaerts is wel erg sterk.

Het grote probleem bij een film als deze is dat er meestal te veel (oninteressante) plottwists zijn en ook Loft ontsnapt daar niet 100% aan. De eerste grote twist komt onverwacht en is goed gevonden, de laatste twist is echter oninteressant en onnodig.

Goede film maar helaas haalt het deel na de casinoscène nergens het niveau van het deel voor de casinoscène.
Kleine 4*

avatar van s0062423
Zoals hierboven reeds werd gezegd steunt Loft vooral op zijn camerawerk en hierbij horende sfeer. Gedurende de hele film worden we bovendien door Van Looy verwend met een perfecte spanningsopbouw (bvb; cut van politie-interview naar casino.)
Het verhaal daarentegen is van ondermaats niveau; het originele idee (moordcomplot, loft om vreemd te gaan, vriendschap,...) wordt zeer onrealistisch uitgewerkt. De sterkte en de geloofwaardigheid van het script/verhaal daalt met de minuut (veel te vergezochte plottwists!). Verdere minpunten; Personages (de oorzaak hiervan ligt m.i. niet bij de acteurs maar bij de karakteruitdieping)& taalgebruik (Ik kom uit Antwerpen en heb juist het volledige eerste seizoen van Matroesjka's gezien, dus ik was nogal ontgoocheld toen ik het opgepoetste Vlaams te horen kreeg).

Euh, ze praten niet overal Antwerps in Vlaanderen hoor! Bij Matroesjka's werkt dat omdat het duidelijk over antwerpse gangsters gaat. Maar mijn tenen krullen al bij de gedachte dat dit Antwerps bij iedere Vlaamse film of serie gesproken zou worden.

Rafke Pafke schreef:

In Antwerpen spreekt men vooral Antwerps hoor.

avatar van FinkPloyd
Halcyon schreef:

Hoezo een lijk? Ze was nog niet dood hoor, toen ze in stukken gesneden werd door Schoenaerts.

Dat was net het punt dat Nadrin wou maken: een lijk bloedt niet. Dus een van de personages (zeker een psychiater van opleiding) zou dankzij het bloed moeten hebben concluderen dat ze nog niet dood was toen ze haar vonden. Dat het personage van De Bouw in het politiekantoor uit de lucht komt vallen als blijkt dat Filip haar eigenlijk heeft gedood zonder het te willen, klopt dus inderdaad voor geen meter. Dit is wel degelijk een fout in het scenario, was mij eigenlijk niet opgevallen.
En een detail is dit niet, want het is net deze mededeling die De Bouw ertoe aanzet om uiteindelijk Luc te gaan verdenken.

crack1
nadrin schreef:
beste,

een moord is en moord en daar gaat het hier in deze film over. een lijk kan geen bed vol met bloed veroorzaken. zelfs niet als je het in heel kleine stukjes sneed.

avatar van Halcyon
FinkPloyd schreef:

Ik snap het, bedankt om het even op te helderen. Inderdaad een fout, niet de eerste trouwens. Foei Bart De Pauw!

s0062423 schreef:

In Antwerpen spreekt men vooral Antwerps hoor.

Duh...
dat was het punt ook niet

avatar van gondwana
originele cast ook...

Rafke Pafke schreef:

Duh...
dat was het punt ook niet

Vriend, het verhaal is in Antwerpen gesitueerd. Waarom dan opgekuist taalgebruik? Het ondermijnt het realiteitsgehalte van de film... Ik pleit niet voor een dialect zoals in Matroesjka's, maar op zijn minst een realistische taalvariant.

avatar van artnekeuh
s0062423 schreef:

vriend, in de film heb je niet echt duidelijke herkenningspunten die naar antwerpen linken, het was trouwens niet de bedoeling om deze film in een bepaalde stad te laten afspelen, (in tegenstelling tot de zaak alzheimer) het moest internationaal overkomen.

artnekeuh schreef:

Er waren toch duidelijke herkenningspunten; Panoramisch zicht van Antwerpen, situering Loft (Antwerpen Zuid), het modemuseum,... Maar toch snap ik uw punt

EDIT: Ik snap het toch niet, allé ik begrijp wel wat je wil zeggen maar het slaagt echt nergens op (en sinds wanneer heeft Vlaams internationale allures?). Als een film zich afspeelt in een bepaalde regio of stad, moet het taalgebruik van de personages worden aangepast aan het overeenstemmende regiolect of dialect. Dit staat toch buiten discussie?! Als hiermee geen rekening wordt gehouden, ervaar ik dit als een grote tekortkoming (minpunten) van een film.

avatar van kanjertje
We zijn hem net gaan kijken en inderdaad knappe onvoorspelbare film.
Eén van de betere Vlaamse films.

avatar van Tep Zepi
Heerlijk scenario van Bart De Pauw. Ik dacht dat ik doorhad waar de film naartoe ging maar ik zat compleet mis. Ook mooie vertolkingen. Meestal erger ik me aan Nederlandstalige films wegens het te stijve taalgebruik maar dat is me bij Loft geen enkele keer gebeurd. Ook een paar keer moeten lachen, had ik niet verwacht

Schitterende prent van Van Looy en De Pauw. 4,5*

avatar van martinovitch
Ik ga morgen naar de bioscoop en ik twijfel hard welke film ik ga kijken. Ik ben aan het twijfelen tussen deze of 007 Quiantum of solace.

Couch Potato
Behalve dat hij wat traag op gang komt, heb ik gisteren erg genoten van deze mooie film.
Prachtig acteerwerk, héél mooie gefilmd ook, gewoon een Vlaamse topper, schitterende cast natuurlijk!
Wel raar om Bruno Vanden Broecke zonder baard en mèt haar te zien in een rol die je hem niet meteen zou nageven...

avatar van Halcyon
Couch Potato schreef:

Persoonlijk vond ik alle acteurs redelijk getypecast. Bruno in de rol van Matthias of andersom lijkt wel not done. Spijtig, want zulke keuzes leveren net iets boeiendere en stoutere cinema op.

zeker geen slechte film, al vond ik de acteerprestatie van Filip Peeters ietwat tegenvallen.

Ge-wel-dige film! De beste Vlaamse uit 2008 en de op 1 na beste van het hele jaar! (De eerste is natuurlijk The Dark Knight)

avatar van J. Clouseau
Sublieme film. Ronduit alles klopt aan deze film, nergens zit een gaatje in het scenario. De regie en het camerawerk zijn geweldig. Ook de acteerprestaties waren zeer goed. (Koen De Graeve is gewoonweg hilarisch!)
Wel vond ik het vreemd dat bijna alle acteurs lispelen. Is dat zo, of was er iets mis met de geluidsinstallatie in de bioscoop?

Hoe dan ook, prachtige film.

avatar van Karentje77
Ongeloooofelijk goede film!!! Meer kan ik hier niet over zeggen, van begin tot einde echt goed!

avatar van Tep Zepi
steel schreef:
Zo'n lauwe respons maar toch 5* geven? Dat snap ik niet echt goed

avatar van s0062423
Ik denk dat 'Steel' en vele anderen slachtoffer zijn geworden van de hele hype rond Loft. Kenmerken; absurd hoog stemgedrag, geen eigen mening, mank onderbouwde berichten vol superlatieven,... Jammer genoeg is hier nog geen remedie tegen gevonden.

s0062423 schreef:

Iedereen mag toch op deze site zijn eigen punten voor een film bepalen? Bedoel als er een hype rond een film is, zal dat wel terecht zijn zeker? Ik heb Loft gisteren in de Decascoop gezien. Ik was best ook wel onder de indruk hoor van de film! Bedoel de filmmuziek was meer dan oké. Er werd gespeeld met personages en hun psychologie. Ook mooi camera werk en de decors waren voor dat budget en Belgische normen echt wel super. Maar jouw visie is blijkbaar anders. Daar heb je het recht toe. Maar als je The 40 year old virgin evenveel geeft als Loft of Brokeback mountain. Moet jij me eens zeggen wat ik gemist heb in 40 year old virgin? Maar eigenlijk zijn dat men zaken niet.
Ik zeg zelf dat dit een sterke film was! En mooi verstaanbaar Nederlands ipv onverstaanbaar Antwerps!

Lilly_co schreef:

Iedereen mag toch op deze site zijn eigen punten voor een film bepalen? (...) Maar jouw visie is blijkbaar anders. Daar heb je het recht toe. Maar als je The 40 year old virgin evenveel geeft als Loft of Brokeback mountain. Moet jij me eens zeggen wat ik gemist heb in 40 year old virgin? Maar eigenlijk zijn dat men zaken niet.

Natuurlijk is iedereen vrij in zijn of haar stemgedrag, maar je kan niet ontkennen dat het stemgemiddelde opmerkelijk hoog ligt. Wees realistisch en probeer zo objectief mogelijk te blijven. Loft is inderdaad bovengemiddeld (zeker naar Vlaamse normen), maar overroep hem niet en dat is iets wat hier teveel aan het gebeuren is.
Waarom haal jij mijn andere stemgedrag naar voren? Wat is de relevantie hiervan?
Over de juistheid van taalgebruik in film ga ik met u niet discussiëren. Maar onthoud dit; Antwerpen is geen wereldstad, Antwerpen is een koninkrijk!

s0062423 schreef:

Omdat je pretendeert realistisch en 'objectief' te stemmen, belachelijke opmerking natuurlijk. (Das Experiment ) .

net gezien, beste vlaamse film ooit !

kos schreef:

Dit is wel heel grappig; dus zij wist op voorhand dat ik deze opmerking ging maken? Als het aankomt omtrent heel de heisa rond Loft, ben ik idd 'objectief' en 'nuchter': de film is overroepen. Ga hem zien en ik ben er zeker dat je tot dezelfde constatering als mij zult komen. (Wat is er met Das Experiment?)

avatar van diedier
Gisteren was dus de grote dag ! Ik had ongeloofelijk veel verwachtingen.Had gisteren ook de muziek gekocht van de film.En die was ongelooflijk goed ! En gisteren kwam ik terug uit de zaal met een openmond! Wat een ongeloofelijk goede film! Zo goed gefilmd en gemonteerd en geregiseerd.En niet te vergeten het heilige script van onze profeet Bart De Pauw ! Eerste deel bestond eigenlijk uit vragen en humor ( Goede humor).En het twee deel was de max! Zo spannend.In het buitenland zouden ze jaloers moeten zijn ! Want ze hebben ze hebben een fantastische film gemaakt in ons klein landje!

Een Dikke 5*