Eagle Eye (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Michelle Monaghan en Rosario Dawson

Wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hen en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.

avatar van Diamantje06
Viel een beetje tegen. Actie was wel oké, maar er is niks speciaals aan deze film.

jeroen65 schreef:
Ik vind dat deze film echt ondergewaardeerd wordt door sommige mensen.

Ik vond het een super vette film. Ik vond het verhaal wel leuk en de actie was super. In tegenstelling tot anderen kon ik de actie prima volgen. Ook had ik geen problemen met het camerawerk (wel met de dronken mensen achter ons)

Dat je sommige films niet kan volgen licht waarschijnlijk niet aan de film

Ik vind dat er goed wordt geacteerd in de film door de hoofdrolspelers. De film is wel wat onrealistisch maar dat vind ik soms ook wel weer leuk....

Films zijn altijd onrealistisch 't is een film Acteer werk goed? Laat ik het zo zeggen: ze hebben nog wat te leren.

Het einde vond ik wel weer iets minder, maar de rest was super vet.

Ik geef een *5, omdat ik geboeid bleef kijken en er veel spanning en actie in de film zat....

avatar van devilsarea
vette movie heb genoten! 4,5 sterren

Ant
Zo die Shia is net zo oud als ik, maar heeft toch al een goede CV staan. Na Disturbia en Transformers doet hij het redelijk goed in Eagle Eye. Hij moet inderdaad nog wat leren, maar daar heeft hij tijd genoeg voor.

De film zelf is spannend en je wilt weten waar de "commando's" vandaan komen. Inderdaad voel je op het einde al aankomen wat er gaat gebeuren, maar dat is bij deze film voor mij geen probleem. Bij een detective moet het verrassend zijn, maar bij zo'n actie film is dat zelden. Bruce Willes in Die Hard verrast ook niet toch? De actie scenes zijn dit keer niet zo rommelig gefilmd, wat modern blijkt te zijn. Ik hou niet zo van die manier van filmen net als bij Bourne en Bond 22.

Al met al toch wel een bioscoop bezoek waard. Groot beeld en goed geluid brengt deze film extra tot zijn recht.

Die Sam heeft trouwens ook wel een grappig kopje. Geinig manneke. 2 weken geleden was hij ook al lekker voor de spiegel aan het spelen toen ik Mirrors keek. Zal ook wel weer een ster worden.

avatar van Flipman
abasinp schreef:

ik vond de cliche gehalte wel meevallen

Eh?!
abasinp schreef:
ik heb em ook, in de bios gezien, dus kon ik echt genieten van de spanning.

Mjoah, spanning zat er soms wel in, maar alle cliché's en patriottisme draaiden dat alles erg snel de nek om.
abasinp schreef:
ik durf te wedden dat als je de film weer zou bekijken van begin tot einde dat, je hoger zou stemmen.

Don't count on it.

Ant schreef:
....De actie scenes zijn dit keer niet zo rommelig gefilmd, wat modern blijkt te zijn. Ik hou niet zo van die manier van filmen net als bij Bourne en Bond 22.
....

Wat? Niet rommelig gefilmd? Wat is in jou visie dan rommelig, want volgens mij was "Eagle Eye" het toppunt van rommelig filmen/monteren. Er was geen touw aan de actie scènes te knopen.

Roel- schreef:

Bij Bond in het begin die achtervolging met die nieuwe manier van filmen. Waar je amper ziet wat er gebeurd vind ik rommelig. Bij Eagle Eye was dat voor mij goed te volgen. Net als in de tunnel kon ik zien wat er gebeurde. Ik snapte wat er gebeurde, bij Bond was het steeds is het nu de Aston Martin of de Alfa Romeo... Maar misschien bekijk ik film op een andere manier en let ik bij actie scenes op andere dingen.

avatar van Roel-
Maar ik meen mij te herrinneren dat in Eagle Eye bij de scène met de Porsche Cayenne er vrijwel identiek gefilmd werd als bij de openingsscène in QoS. Het was vrijwel niet te volgen wat er nu eigenlijk gebeurde. Ik blijf er dan ook bij dat Eagle Eye zeker net zo rommelig als Bond/Bourne is, zo niet nog rommeliger.

Maar goed, dit zal waarschijnlijk een eindeloze wellus-nietus-discussie worden . Tenzij je nog andere zaken hebt waarom Eagle Eye zo goed zou moeten zijn trek ik me terug. (lees mijn recensie, kun je zien wat ik zo slecht vond )

Ant
Ja gelijk heb je wel, ik heb me stem inderdaad wat overrated. Dit komt denk vooral na de voor mij tegenvallende QoS. Een dag later Eagle Eye met een soort revange idee. Vond het wel een fijne film om naar te kijken, maar dit is een questie van smaak. Wat ik zo vet vind dat computers de hele wereld beinvloeden/regeren. In deze film werd dit even door middel van vette "acties" getoond. Het uitwerken had inderdaad wel wat uitgebreider en duidelijker gekunt. Ik gaf eerst 4 sterren dus een 8 maar dit was iets teveel van het goede, maar het is meer dan een voldoende dus 3.5 sterren is een 7. Meer dan een voldoende, omdat het mij gewoon aansprak. De 2 uur film ging voor mij echt voorbij alsof ik er net 4 minuten was. Ik zat er gewoon lekker in.

avatar van Roel-
Ach, toch nog mijn gram kunnen halen in de zin van een verlaging . Ik begrijp heel goed dat smaken verschillen, maar ik kon mij alleen niet vinden in jou uitleg.

Zou je trouwens spoilers kunnen plaatsen bij dat computer gedeelte? Verraad min of meer het idee van de hele film voor mensen die hem nog willen zien

avatar van Blood Duster
abasinp schreef:

ik vond de cliche gehalte wel meevallen, ik heb em ook, in de bios gezien, dus kon ik echt genieten van de spanning.
persoonlik vind ik dat je niet moet stemmen als je niet de hele film hebt gezien de film duurt wel bijna 2 uur.

Nou nee bedankt Zeg nou zelf, je zou toch ook niet 2 uur naar een leugenaar luisteren, als je al na 1 uur weet dat ie liegt!!!!!!

avatar van Mai*
Hele goeie film! Mooi stunts en mooie effecten!

5,0 waard!

avatar van abasinp
Blood Duster schreef:

ik vind jouw voorbeeld niet echt logisch want, je hebt wel eens bij somiige films dat je het begin gewoon echt saai vind, maar naarmate je in het verhaal zit dat je em beter gaat vinden.
just humor me bekijk em nog een keer wedden dat je em beter gaat vinden.

avatar van abasinp
by the way wat vonden de meeste mensen van het einde die vond ik wel slecht, Shia LaBeouf had aan het einde dood moeten gaan.
Hij vuurt aantal rondes in de zelfde ruimte waar de president is, je zou gelik denken dat ie een paar schoten op zijn hoofd zou krijgen.

Ant
Lees dat er mensen die film na een uur afzetten en dan 1* geven. Vind dat dom, een leraar kijkt toch ook niet een proefwerk na een geeft na 5 van de 10 vragen een 1?!

under/the/sea
lijkt me een lompe film

Onderhoudende thriller die duidelijk zijn inspiratie van Enemy of the State heeft maar in mijn ogen niet dat niveau haalt.

Toch een dikke zeven dus 3.5*

Ant schreef:

Als de normering erg zwaar is dan kan dat best. Beetje kinderachtig, maar toch. Toont de kromheid van deze vergelijking aan.

Niet dat ik vind dat je op een film mag stemmen als je maar een uur gezien hebt, maar goed, dat is een mening.

under/the/sea schreef:
lijkt me een lompe film

Heerlijk genuanceerd.

avatar van AHWA
Je moet je verstand wel op nul zetten, maar als je dat doet, krijg je een zeer vermakelijke film voorgeschoteld.

Het verhaal van een alleswetende computer is al vaker gebruikt, maar het wordt hier op een leuke manier mee omgegaan en dat de computer het gemunt heeft op de leiders van het land vond ik een grappige twist. Meestal zitten er mensen vast in een ruimte en worden ze een voor een uitgeschakeld door de computer, dat was hier gelukkig niet zo.

De verhalen lopen op een mooie manier door elkaar heen en komen in een spannende ontknoping bij elkaar.

De stunts vond ik niet eens zo belangrijk of boeiend, ik heb nu al zo veel autoachtervolgingen gezien dat het niet veel indruk meer op me me maakt. Het is voor mij nu meer iets om de film van A naar B te krijgen dan iets waar ik voor ga zitten en van kan genieten.

Shia LaBeouf en Michelle Monaghan doen het allebei goed, al is de romance door het leeftijdsverschil een beetje ongeloofwaardig, maar goed, dat speelt verder ook niet echt een grote rol in de film.

Leuk idee, goed uitgewerkt, vlotte film.

avatar van queenie
Begint een beetje vaag, dan volgt een redelijk leuke film, maar naar het einde toe zakt het weer af. Had meer in kunnen zitten. 3*

We wilden naar James Bond gaan, maar die was uitverkocht. Ook voor Body of Lies waren geen kaartjes meer. Op basis van de poster voor deze film gekozen en dat was zeker geen straf. Gewoon een lekkere actiefilm. Wel een beetje voorspelbaar, maar veel films zijn dat tegenwoordig.

BlueSword
lekker actie film die ik erg spannend vond, alleen rond einde wel wat minder werd. soms beetje standaard maar wel leuk om een keer is te zien! beide acteren erg goed.

avatar van tboezem
Dit was een film die erg veel indruk op mij heeft gemaakt! Maar ook in deze film was er een aantal plus- en minpunten:

minpunten:
- het camerawerk was af en toe complete chaos. Er waren momenten waarop ik dacht: ik blijf gewoon naar het midden van het beeld staren en zie wel wanneer het beeld weer 'rustig' is. Voor tijdens de actiescènes in het begin was het beeld moeilijk te volgen, en moest uit de tekst opgemaakt worden wat er nou eigenlijk aan de hand was.
- ik vond Billy Bob Thornton niet erg geschikt als FBI Agent Thomas Morgan, omdat hij voor mij niet heel professioneel en zakelijk overkomt, een toch wel eesentiele eigenschap van een dergelijke functie lijkt me.
- Het allerbegin van de film (in het midden-oosten) vond ik een onnodig stuk van de film. Eigenlijk het hele (...)Al Khalid stuk. Dit hield weinig verband met het eigenlijke plot van de film, en wekte, voor mij, alleen verwarring in het begin, waar de film nou eigenlijk over zou gaan.
- zoals vaak in zulke films waren de actiescènes niet altijd even realistisch. (fbi) agenten die niet winnen van leken op het gebied van zelfverdediging, agenten die elk 'shot' missen en na sprongen/stunts waarbij menig mens zou zijn verongelukt, kwamen de personages erg ongedeerd vanaf.

pluspunten:
- de geluidseffecten in de film waren erg goed vond ik! Dit schrijvend herinner ik mij het stuk waarin het geluid van ontploffingen en pistoolschoten heel subtiel en professioneel overging in het geluid van een envelop die open werd gemaakt. Mooi detail. Verder waren de geluiden tijdens de actie niet te overdreven, en tijdens de andere delen van de film vaak erg toepasselijk.
- de special effects waren over het algemeen erg goed en vakkundig uitgevoerd, met als hoogtepunt de 'vliegtuig in tunnel'-scène. Mooi om te zien hoe het vliegtuig een vrachtwagen neerschoot die vervolgens door de lucht vloog en hoe Thomas Morgan even later het vliegtuig tot stoppen bracht.
- de acteerprestaties van Shia LaBeouf en Rosario Dawson waren erg goed! (Ik vond Shia hier stukken beter dan in bijv. Disturbia) Shia en Rosario beelden hun personages als betrokkenen in een zeer gevaarlijk complot erg goed uit. De emoties waren goed, evenals de (meeste) dialogen.
- Ondanks het niet héél originele plot, vond ik de uitwerking ervan zeer sterk. De allernieuwste high-tech snufjes gaven een leuke tint aan de film, Aria bijvoorbeeld.
- Ja, de film was af en toe voorspelbaar, maar toch wist het einde mij meermalen te verassen. Vooral toen het moment naderde waarop de president vermoord moet worden, vond ik de oplossing van Jerry (Shia) erg ingenieus, maar toch vraag ik me af of hij wist van de specifieke manier waarop de kristalbommen tot ontsteking gebracht moesten worden. Dit is volgens mij niet behandeld in de film zelf. maargoed, dat kon de pret niet drukken.

Omdat de pluspunten voor mij een stuk sterker zijn dan de minpunten, geef ik deze film een dikke 4*.
Zeer zeker de moeite waard om te kijken, als je het mij vraagt.

avatar van GGG
GGG
Lekkere film! Leek wel erg veel op een film die ik eerder had gezien...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kandidaat voor de Flop-100..

Naast het enigszins gemiddelde acteerwerk, de vreselijke dialogen, een verschrikkelijke soundtrack en het soms stuitend slechte camerawerk, is het vooral het idiote verhaal wat deze film nekt.

Na een prima eerste half uur, ontspoort de film bijna volledig met een absurd slechte autoachtervolging. Stoplichten springen op groen, goh waar hebben we dat eerder gezien? Alles explodeert maar nog geen schrammetje. Sterker nog: het haar nog steeds in model en nieuwe lipstick.
Vervolgens gaat het alleen maar bergafwaarts met het ene dieptepunt na het andere en dan ook nog in sneltreinvaart. Je raakt gewoon verbijstert van de hoeveelheid fouten en onlogica, zelden worden er zoveel missers achter elkaar gemaakt. De film neemt zichzelf echter veel te serieus ondanks de hoeveelheid jatwerk, plothiaten en onwaarschijnlijkheden. Met als dieptepunt waarom het hele avontuur überhaupt wordt beleefd en de volstrekt belachelijke opdrachtgevende computer. Elke spanning ontbreekt in deze kunstmatige actie-thriller. Zeer clichématig en ongetwijfelt leuk voor een groot tienerpubliek, maar een beetje filmliefhebber zal dit niet waarderen. De opbloeiende romance en het zogenaamde drama tijdens de actiemomenten alsmede het verschrikkelijke Hollywood-einde zijn ronduit beledigend voor een ieders intelligentie. In dit genre zijn er zat goede films, maar deze behoort daar absoluut niet toe.

Zeer slecht filmpje.

avatar van jedymaster
Goede film lekker veel actie en veel vaart in de film en pas laat in de film kom je er achter wie achter alles zit.

jedymaster schreef:

Volgens mij was het na een klein uur al duidelijk dat er een computer in het spel was? Vond ik toch vrij snel.

avatar van tboezem
Zinema schreef:
Kandidaat voor de Flop-100..

(...) Je raakt gewoon verbijstert van de hoeveelheid fouten en onlogica, zelden worden er zoveel missers achter elkaar gemaakt. (...)

Zeer slecht filmpje.

fouten, zoals...???

avatar van Zinema
Zinema (crew)
tboezem schreef:

fouten, zoals...???

Ik ga er één noemen, meer discussie vind ik dit gedrocht, wat jij ogenschijnlijk ziet als een klein meesterwerk (4 sterren gaf je) niet waard : de man die geelectrocuteerd werd. Knap hé dat hij rechtdoor bleef rennen en zo zijn eigen dood voorspoedigde. Kilometers woestijn aan weerskanten van het pad. Maar nee, gewoon over het pad blijven rennen terwijl je de electriciteitskabels al hoort klapperen. Knap hoor trouwens, dat zo'n computer dat kan. Ik wist dan ook niet dat het vastzitten van electriciteitskabels en de kabels zelf bestuurd worden door computers. Nu maar hopen dat er nooit een computer uitvalt als je er onder door loopt

avatar van SubzeroX
leuke film om eens naar te kijken
misschien wat vreemd inelkaar gezet maar als je de film begrijpt dan is die wel aardig