Olympia 1. Teil - Fest der Völker (1938)
Genre: Documentaire / Sport
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Olympia Part One: Festival of the Nations / The Olympiad / Olympia - Fest der Völker - Erster Film von den Olympischen Spielen Berlin 1936 / De Goden van het Stadion
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Leni Riefenstahl
Met onder meer: Jesse Owens, Philip Edwards en Adolf Hitler
IMDb beoordeling: 7,7 (5.219)
Gesproken taal: Duits
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Olympia 1. Teil - Fest der Völker
In deze documentaire staan de Olympische Spelen van Berlijn in 1936 centraal. De film diende als propagandamateriaal voor de nazi's. De spelen in Berlijn worden op dezelfde hoogte geplaatst als de klassieke Griekse spelen. Ook zijn er enkele Nederlandse atleten te zien.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Dit eerste deel van Olympia heeft, een paar momentjes uitgezonderd, met Nazi-propaganda weinig te maken. Feitelijk een opsomming van de medaillewinnaars, met mooie slowmo beelden en een breed lachende Owens.
3*.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
5 sterren vanwege de prestatie om een dergelijke film met zoveel camerastandpunten te kunnen filmen in 1938 en dan zéker onder bewind van de Nazi's. Wij hebben als mensen toch al heel wat meegemaakt, he...
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Zowel deel 1 als deel 2 zou toch wel eens willen zien. Ik ben wel nieuwsgierig.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De opening is schitterend, maar zo gauw men begint met het verslag van de atletiek onderdelen wordt het erg saai. Wel interessant is het commentaar op de 800 meter loop, waarin de verslaggever een stukje nazi-ideologie laat horen dat er niet om liegt;
"2 zwarte lopers tegen 6 lopers van het blanke ras".
Toch maar mooi dat die Jesse Owens het blanke ras een mooi lesje in hardlopen heeft gegeven door 4 gouden medailles te winnen. Hitler zou hem zelfs geweigerd hebben een handdruk te geven.
Vier jaar later zouden de volkeren elkaar weer opnieuw ontmoeten. Alleen werd het toen geen "Fest de Völker", maar een "Krieg der Völker".
3,0*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Samen met deel 2 "de" propaganda film voor de naz's, waarin de nadruk wordt gelegd op de lichamelijke schoonheid van de blanke (germaanse) sporters. Op den duur wordt het toch allemaal wat saai. Ik heb versies van 116 en 92 minuten gezien.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Leuk om een keer te zien, maar als je niet veel met de Olympische Spelen hebt, stelt het allemaal niet zoveel voor.
Ik vond het wel interessant, al wordt het op den duur een beetje eentonig. De Nazi ondertoon is op momenten duidelijk aanwezig en de nadruk ligt hier ook duidelijk op de atletiekonderdelen. De marathon, het polstokhoogspringen en de wesdstrijden met Jesse Owens waren voor mij de hoogtepunten van deze documentaire.
En stiekem was het best leuk als er weer eens geen Duitser op het podium stond bij een onderdeel. Deel twee gaat binnenkort ook nog wel aan de beurt komen.
3,0*
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Heb wat van Leni Riefenstahl geleend gekregen. Ben zeer benieuwd.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
En ik maar denken dat ze al tien jaar dood is.
Bij deze de geniaalste opmerking op deze site die ik tot nu toe heb mogen meemaken. Hoewel ik mijn bericht wel inderdaad in de verkeerde context had geplaatst.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Olympia 1. Teil - Fest der Völker
De film mag dan inderdaad voor een groot deel Nazi propaganda zijn, Leni Riefenstahl weet briljant om te gaan met cinematografie. De schitterende opening van hoe het vuur door alle landen wordt overgeplaatst totdat ze in de arena komen in Berlijn. Fantastisch geschoten. En voor de rest bestaat deze documentaire uit mooie hoge opnames waardoor alles ook heel erg groots in beeld wordt gebracht. Een beetje storend waren de overduidelijke nationaalsocialistische invloeden die overduidelijk in de film zitten. Maar dat laat niet weg dat dit een briljant geschoten documentaire is. De Olympische Spelen blijven sowieso ook altijd erg indrukwekkend naar te kijken, maar dit was ook heel erg bijzonder.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Leni Riefenstahl ( goed of fout) is wel de eerste regisseur geweest die ruime tijd nam voor camerastandpunten, en die dat goed bekeken en ingeleefd hebbende, juist niet vanuit het "vlakke perspectief" filmde (wat tot dan gebeurde omdat niemand beter wist) maar vanuit de diverse verschillende invalshoeken die nu nog geldig zijn in de gehele cinematografie !!
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Leni Riefenstahl ( goed of fout) is wel de eerste regisseur geweest die ruime tijd nam voor camerastandpunten, en die dat goed bekeken en ingeleefd hebbende, juist niet vanuit het "vlakke perspectief" filmde (wat tot dan gebeurde omdat niemand beter wist) maar vanuit de diverse verschillende invalshoeken die nu nog geldig zijn in de gehele cinematografie !!
Alhoewel ik het wel met je eens ben dat Riefenstahl één van de eerdere regisseuse's was die ruime tijd nam achter de camera is wat je zegt niet helemaal waar. De legendarische Amerikaanse filmmaker D.W. Griffith zie ik als de eerste filmmaker die veel experimenteerde met camerastandpunten. Griffith's genialiteit (ik noem maar een voorbeeld): in de film Orphans of the Storm gebruikt hij verschillende monochrome filters met verschillende kleuren om de tragiek van het verhaal te benadrukken.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Okee JvB Lucas.........dan is Leni Riefenstahl niet de eerste, maar wel één van de eerste geweest.
En dat vind ik ook niet onverdienstelijk.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Om sterren te verstrekken omdat iemand decennia geleden met betere camerastandpunten aankwam, gaat me wel erg ver hoor. Dat is in mijn ogen net zoiets als iemand een standbeeld geven, omdat hij/zij de eerste is die soep met een lepel eet ipv met een vork. Dat gevoel heb ik nou met Olympia. Wat ik hier zie is een voor de jaren dertig keurige documentaire over de olympische spelen van 1936. Eentje duidelijk in opdracht van de nazi's en dat is niet zozeer vanwege alle atleten. (die zou je in elke film over de spelen zien, duh), maar wel vanwege de verwijzingen naar de klassieke oudheid. De intro, met daarin Griekse ruïnes, is een duidelijke verwijzing naar waar de olympische spelen vandaan komen, maar daarna doet Riefenstahl duidelijk haar best om van Berlijn een klassieke stad te maken. Daarin zie je de hand van Goebbels. Eerlijk gezegd vind ik dit verreweg het interessantste deel van de documentaire: het verlangen van de nazi's om een nieuw Romeins RIjk te stichten. Je ziet het terug in de bouwwerken, de trompetters, de marcherende mensen met vaandels en een breed lachende Hitler als nieuwe Augustus. De sportprestaties vind ik net zo saai zoals ze tegenwoordig op tv laten zien. Ach, ik ben ook geen sportfanaat. Ook Olympia vind ik enkel op historisch vlak nog enigszins interessant en dus als geheel vrij saai.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Nou .....degene die voor het eerst soep met met een lepel at i.p.v. met een vork mag van mij best een standbeeld krijgen.
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Nu moéten we dit (van de NPO) natuurlijk allemaal een foute film vinden, maar dat heb ik niet kunnen constateren. Racistisch commentaar heb ik niet gehoord, en het was ook geen nazi-verheerlijking. Het brengen van de Duitse groet was blijkbaar door veel landen geaccepteerd en kon toen ook nog niet met het voor ons bekende vervolg in verband worden gebracht. Als deze film in Frankrijk of Engeland was gemaakt, hadden we overigens dezelfde stijl en "foute toon" gekregen: nationalistisch denken (nu, zéker in Duitsland: foei, mag niet!) was toen heel gewoon.
Veel aandacht voor de sport en waardering voor de prestaties van alle atleten toen (jawel, óók voor Jesse Owens), kundig en artistiek in beeld gebracht.
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Deel één van Riefenstahl's verslaggeving van de Olympische Zomerspelen in 1936. Ik had een grote hoeveelheid Nazi propaganda verwacht, maar de film blijft verrassend neutraal van begin tot eind. De aanwezigheid van de Führer en zijn volgelingen is wel nadrukkelijk aanwezig, maar er is weinig of geen discriminatie of extremisme te bespeuren. Als er iets is dat voortdurend in de kijker wordt gezet dan zijn het wel de vaardigheden van de atleten zelf, ongeacht hun herkomst. Net zoals 'Triumph of the Will' is deze film een plezier om te aanschouwen (vanuit het standpunt van een filmliefhebber). Veel variatie in camerastandpunten, veel reactieshots van het publiek en close-ups van de atleten, camera's die bijna altijd in beweging zijn en slow motion in overvloed. Er is duidelijk nagedacht over elk shot en het komt allemaal goed tot zijn recht in deze context. Enkele mooie shots blijven hangen, denk bijvoorbeeld aan het polsstokspringen na zonsondergang. Ik ben geen fan van sport in het algemeen, maar vond het daarom niet minder interessant. De onderhuidse spanning tussen de deelnemende landen maakt de beelden iets meer intens en betekenisvol.
GoodOldJack
-
- 1206 berichten
- 4492 stemmen
Het eerste stuk had voor mij niet helemaal gehoeven (vond het wel verrassend dat je daar vrouwelijk naakt te zien kreeg overigens), maar vanaf dat de focus echt op de olympische spelen ligt was het voor mij echt genieten. Geweldig gebruik van close ups, top montage, die achtergronden waar je dan weer heil heil heil hoort en dan weer USA USA USA en dan weer ... . Los daarvan ook gewoon ideaal om te zien enerzijds hoe ver sport is geëvolueerd en anderzijds ook hoe goed men toen vaak ook al was, zo'n Owens liep 10.20 en sprong 8m06 ver, dat is gewoon nauwelijks slechter dan de belgische records op die disciplines nu .
Uniek tijdsdocument, gemaakt door een vakvrouw die op visueel vlak heel wat nieuwigheden liet zien die tot op vandaag invloedrijk blijken, geeft volgens mij (ik was er niet bij uiteraard) een getrouw beeld van de sfeer die er toen was tussen mensen en van de manier waarop sport op het hoogste niveau toen beoefend werd.
En zoals gezegd, relatief neutraal, ja Hitler komt in beeld, ja je zal al eens een nazi groet zien, maar dat was dan ook eenmaal het klimaat dat heerste in Duitsland en zo veel nadruk wordt er niet op die zaken gelegd.
Uitzonderlijk sterk. Had zonder dat begin kwartier voor mij 5* gekregen nu 4,5*
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
De opening is schitterend, maar zo gauw men begint met het verslag van de atletiek onderdelen wordt het erg saai.
Dan nog zijn ook de sportonderdelen (zeker voor die tijd) erg mooi in beeld gebracht, maar na een aantal discuswerpers heb ik zoiets ook echt wel gezien. Genoeg schoonheid en vakmanschap voor een ruime 3,5*. maar voor iemand als ik (geen sportkijker) kwam de klad er teveel in met herhaling van sportonderdelen door verscheidene atleten, om de extase vast te houden.
3,7*
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
De sportieve verrichtingen tijdens de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn zijn bijna 90 jaar na dato niet meer de reden waarom je deze twee films (deel 1 en 2) bekijkt. Nog wel als historisch document en om de filmkunst van Leni Riefensthal te bekijken. Die is inderdaad indrukwekkend. Al slaat ze af en toe op hol met haar 'poëtische impressies', waar je ook weer niet te veel achter moet zoeken.
Op sportief gebied is er nogal wat veranderd en veel sporten zijn nu niet meer onderdeel van het olympisch programma. Maar goed ook, want er zitten nogal wat militaristisch getinte sporten bij. Opvallend is wel dat het vooral een Europees sportfeestje is; op de VS en Japan na lijkt de rest van de wereld nauwelijks mee te doen. Nederland, consequent als 'Holland' aangeduid, lijkt ook niet veel potten te kunnen breken.
In het eerste deel ligt de nadruk sterk op de atletiek, in deel twee komen (gelukkig) ook andere sporten inbeeld, hoewel soms nogal karig. Bij het zwemmen worden Rie Mastenbroek en Willie den Ouden wel genoemd, maar in de marge. Deze Olympische Spelen waren vooral Spelen waar Jesse Owens schitterde en vier gouden medailles won. Daar waren de Duitsers niet zo blij mee, nota bene een neger. Dat merk je ook in deze film.
De beelden van de opening van de Spelen zijn natuurlijk interessant. Opvallend is dat veel nationale ploegen de Hitlergroet brengen, zelfs de Fransen. De Nederlandse ploeg komt niet in beeld. Hitler is regelmatig te zien, soms geflankeerd door Goering of Goebels. Hitler is opvallend uitgelaten en uit de plooi als weer een Duitser een overwinning heeft behaald. Hitler is dan 47 en ziet er opvallend gesoigneerd uit. Niet meer de haveloze zwerver uit z'n begintijd en niet dat wrak dat hij zou worden. Al met al een interessant historisch document, maar ook wel een erg lange zit.
Flavio
-
- 4478 berichten
- 4740 stemmen
Zo vlak voor het controversiële WK in Qatar leek het me wel aardig om de docu over het eerste 'sportswashing' event uit de moderne tijd te kijken, de Olympische Spelen van Berlijn van 1936. De opening, waarbij de link wordt gelegd met de klassieke Spelen op Olympus, is bijzonder, daarna volgt een fraai in beeld gebrachte registratie van de atletiek-onderdelen. Riefenstahl was een pionier en bracht met veel gevoel voor esthetiek de verschillende sporters in beeld, waarbij de overwinningen van Jesse Owens het meest tot de verbeelding spreken. Het propagandagedeelte viel me verder mee, uiteraard komt de nazigroet veelvuldig in beeld maar die had in 1936 nog niet hetzelfde gewicht als een paar jaar later. Opvallend is de afwezigheid van de Sovjet-Unie, maar die deden pas mee vanaf 1952 las ik.
Overigens zijn bijna 250 deelnemende atleten omgekomen in WO2.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Prachtig begin, daarin kan Riefenstahl nou eens echt lekker haar talent als filmmaker kwijt.
Poëtisch mooi.
Gelukkig verder ook nauwelijks nazi propaganda, het is gewoon een sportverslag. Wel wat nationalistisch, maar dat is een verslag van de OS tegenwoordig nog veel meer. Maar verder viel het technische gedeelte itt Triumph des Willens, me een beetje tegen. Kundig in beeld gebracht, maar wel voor die tijd, dacht ik er steeds bij. De beelden van Jesse Owens zijn wel echt goud waard. Ook de marathon vond ik mooi die slijtageslag. En sowieso als sportliefhebber vond ik het boeiend genoeg.
Pre- en sequels
Olympia 2. Teil - Fest der Schönheit
1938
33 reacties
Het laatste nieuws
Oscarwinnaar Louis Gossett Jr. (87), die historische prestatie neerzette, overleden
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Bekijk ook
Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
107 reacties
The Last Command
Drama / Avontuur, 1928
10 reacties
Sanshô Dayû
Drama, 1954
36 reacties
La Strada
Drama, 1954
175 reacties
Kes
Drama, 1969
53 reacties
The Set-Up
Film noir / Drama, 1949
24 reacties
Gerelateerde tags
olympische spelennazinational socialismnational socialist partybeautybody cult sportnazi duitslandxenophobiavrouwelijke regisseurpoetic documentary
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.