Tonari no Totoro (1988)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Hitoshi Takagi, Noriko Hidaka en Chika Sakamoto

Twee meisjes verhuizen met hun vader naar het platteland om in de buurt te zijn van het verpleegtehuis waar hun moeder ligt. Satsuki en Mei ontdekken dat het nabijgelegen bos bevolkt is door wonderlijke wezens. Ze raken al snel bevriend met deze buren en beleven magische avonturen.

Coco111
als ik deze film ga kijken. worden het wel japanse taal. ik haat die zusjes faning of hoe ze heten.

avatar van bitterzoet__
Deze film lijkt absoluut een stuk kinderlijker dan bijv. 'Spirited Away' en 'Howl's moving Castle' maar dat doet niks af aan de kwaliteit voor mij.
Ik vind hem zelf voor volwassenen ook zeer geschikt.

Prachtige animatie en erg schattige figuurtjes.

Ik vind het sowieso aan te raden om de films altijd in originele staat te bekijken; Japans gesproken dus!

Heerlijke film, terug naar je kindheid, maar op de een of andere manier mist 'ie iets.

Het begin moet het vooral hebben van de prachtige beelden. Voor een film die toch niet zo jong meer is zag dit er fenomenaal mooi uit. Gebieden zoals ze in m'n fantasie voorkomen. De schoonheid, de rust. Wegdromen geblazen met je ogen open. De kinderen waren ook prachtig, hun geschreeuw, drukte, de kleine die alles nazegt.

Echt volledig op gang komt de film pas als Totoro zijn intrede doet. Wat een schitterend beest is dat toch. Zo immens groot, maar ook zo onschuldig en lief. Ik zou er ook wel iets van een knuffeldier met zo'n prachtige zachte vacht willen hebben. Jammer vind ik wel dat de uiteindelijke schermtijd van de beesten in mijn beleving wat laag was. De climax komt dan ook veels te snel voor mij. Is het nu alweer voorbij? Dacht ik aan het einde. Er lijkt haast geen middenstuk te zijn, alsof het nog een bepaalde spanning of lijn ergens mist.

Wie weet valt dat allemaal best wel mee bij herziening, ben alleen bang dat die nog heel ver weg is. Ik heb in ieder geval genoten.

avatar van Spetie
Mijn vijfde Miyazaki en aangezien het alweer een tijdje geleden was dat ik mijn vierde gezien heb had ik er best wel weer zin in. Het is ook precies wat sommige users hier aan al hebben aangehaald; Miyazaki neemt volwassenen met zijn films mee terug naar je jeugd. Een kleine anderhalf uur had ik het gevoel weer even kind te zijn en dat beviel erg goed.

De sfeer in de film is heerlijk ontspannend. De twee kinderen zijn leuk om te zien al maken ze soms wat veel lawaai. Vooral Mei is een geweldig kind om te zien. Wat een enthousiasme en wat een geloof en nieuwsgierigheid heeft ze. De introductie van Totoro is trouwens geweldig net als de reeds veel geroemde scène bij de bushalte. Wat een fantastisch mysterieus, lief personage is dat trouwens. Ook de bus zelf is apart en in eerste instantie een klein beetje eng, maar blijkt uiteindelijk net zo lief te zijn als Totoro zelf.

Het verhaal zelf is vrij simpel, de animaties zijn bij vlagen erg mooi en sommige personages zijn gewoonweg fantastisch. Ook de muziek is leuk en het nummer aan het einde van de film zit trouwens nu nog in mij hoofd. Totoro kan ondanks zijn weinige screentijd wel concurreren met de piratenmoeder uit Laputa, dat ook al zo’n geweldig personage is. Een heerlijk gevoel trouwens om in ieder geval nog een aantal Miyazaki’s in het vooruitzicht te hebben.

Dikke 4,0*

avatar van The One Ring
Tonari no Totoro was wel een beetje de film die ik ervan verwacht had, wellicht omdat de berichten van de fans hier fanatiek benadrukken dat de film weinig tot geen verhaal en een gebrek aan spanningsboog heeft. Het verbaasde me dan ook dat er op het laatste moment in de film toch nog wat verhaal kwam.

Dat de film was zoals ik verwachtte maakt niets uit, want de uitvoering is prachtig. Het is echt een kinderfilm en het lijkt me interessant om te zien hoe westerse kinderen op deze film zouden reageren. De film weet op een mooie manier de verbazingen en ontdekkingen van de kindertijd te tonen. Het draait vooral om hoe kinderen de wereld om hun heen leren te begrijpen, vaak gepaard met een bepaalde naïeve fantasie. Het is echter een extra charme van Totoro dat Miyazaki de wezens uiteindelijk echt laat bestaan en niet kiest voor de optie om te tonen dat ze alleen maar in de verbeelding van de kinderen zitten. Deze optie wordt zelfs nauwelijks aangehaald, door de volwassenen stimulerend te laten reageren op de verhalen die de kinderen over de Totoro's vertellen. Dat was wel aangenaam.

Sommigen vinden dat de Totoro's te weinig schermtijd hebben. Hoewel ik van mening ben dat het misschien iets te lang duurt voordat er eindelijk een verschijnt (dat gedoe met die zwarte bolletjes kon mij iets minder boeien) denk ik dat deze wezens niet vaker getoond hadden moeten worden. Juist het spaarse gebruik van de wezens maakte iedere nieuwe ontmoeting extra sprookjesachtig in contrast met het gewone leven. De scène met Totoro bij de bus is overigens onweerstaanbaar. Kunst!

Verder heb ik niet veel te klagen. Alleen dat geschreeuw van die kinderen had van mij soms iets ingetoomd mogen worden. Miyazaki valt goed bij mij. Castle in the Sky staat voor binnenkort op het programma. Ik heb er zin in.

Reinbo schreef:

Dat verklaart het natuurlijk wel weer een beetje... Ik zou zeggen kijk 'm ook eens in het Japans, die taal is zoveel mooier dan Engels.
Er is geen enkele reden waarom de film in het Japans beter zou moeten klinken dan in het engels. De Engelse stemmen hebben een betere kwaliteit vanwege latere opnames.
Miyazaki heeft zelfs zelf gezegd dat hij bij sommige films de Engelse dub prefereert.

avatar van J.T.O
RedEye_18 schreef:

Bron? Engelse stemmen missen naar mijn mening de (juiste) emoties/tonen enzo, wat leidt tot een gare of heel cheesy animatie filmpje.

avatar van Baggerman
Totoro Totóóóro! Totoro Totóóóro! (Ja, sorry, dat liedje zit nogal in mijn kop!).

Miniscuul verhaaltje/plot, maar toch een enorm boeiende en lieve film. Al heel snel vergeet je dat je naar een animatiefilm aan het kijken bent, zo naturel bewegen en gedragen de karakters zich.

Mooi voorbeeld hiervan is de scène waarin één van de meisjes zonder te kijken naarbinnenduikt en waar de vader met een doos in zijn handen maar net over haar heen kan springen (oops!). Levensecht!

Schitterend, Totoro die de (gaaf fantasievolle) bus neemt!

Leuk en een aanrader voor diegenen die even een lief filmpje tussendoor willen zien!

avatar van eRCee
Heel lief ja, feelgood tot in je tenen. Het belangrijkste van Tonari no Totoro voor mij zijn twee kindpersonages die elk moment van het scherm lijken te rennen en tollen. Voor mij is Totoro dan ook zwaar ondergeschikt aan de echte sterren, Mei en Satsuki. Films die zo'n natuurlijk beeld geven van kinderen zijn zeldzaam, en dan is het nog anime ook. Vooral de onbevangenheid van Mei is ontroerend en puur, hoewel ik het met de herhaaldelijke kritiek hier van de schreeuwerige stemmen wel eens ben. Maar die shots van Mei met haar maiskolf, onbetaalbaar. Heerlijke muziek verder en de perfect gedoseerde fantasievondsten maken het helemaal af. Goed, het verhaal stelt weinig voor maar als ik aan de film terugdenk moet ik al weer glimlachen.

avatar van HaanHoen
RedEye_18 schreef:

Alsof de opname kwaliteit daar iets mee te maken heeft.

avatar van niethie
Zonet ook maar eens even gekeken, en wat een hartverwarmend filmpje, heb echt constant met een brede glimlach op mijn gezicht zitten kijken, vond Spirited Away alleen net dat beetje beter maar deze mag daar verder niet aan onderdoen. Kwa fantasie stelde me het me alleen een beetje teleur af en toe, had er toch wel wat meer van verwacht, vooral het einde is (ondanks dat het zeker niet slecht is) wel erg makkelijk en zoetjes, had er persoonlijk wel wat meer van verwacht. Verder is Totoro erg leuk, heb dan ook vaak om hem moeten lachen (vooral die scene bij die bushalte was geweldig) Waren de twee kinderen (vooral Mei) erg schattig en paste de score erg goed bij het verhaal en de beelden. Film haalt voor nu net geen vier, maar daar zou bij een tweede kijkbeurt makkelijk verrandering in kunnen komen.

3,5 sterren

avatar van Montorsi
Alweer zo'n leuke Miyazaki. Deze is erg recht toe recht aan, en is lang niet zo complex als bijvoorbeeld Howl's Moving Castle, maar is ook gewoon erg leuk om te zien. Verveelt geen moment, leuke scenes, met name bij de bushalte, en ook weer een leuke soundtrack.

avatar van dave
Mijn derde Miyazaki is veel vrolijker, speelser en minder fantasierijk dan de vorigen ( Howl, Chihiro).
Er wordt vooral aandacht besteed aan de relatie tussen de zussen, met af en toe een korte interventie van Totoro.
Wederom mooie getekende landschapsbeelden en één magisch liedje dat de film door wordt gespeeld.

Al bij al komt het heel realistisch en nostalgisch over, maar deze keer net niet innovatief genoeg.

deTuinman
Bijna een 4.5, maar het einde kwam voor mij toch te abrupt. Niet dat het erg is, maar ik had net als dave, meer fantasie verwacht.

Bakharrie
Naar mijn mening de minst mooiste Miyazaki film
De natuur beelden vond ik als enigste mooi aan de film. Ik raakte al snel geirriteerd aan het geschreeuw van de kinderen. vond de totoro's ook maar saaie wezens en de muziek was ook saai en het verhaaltje was ook te simpel

avatar van jeroentjuhhhhh
Pas mijn tweede Miyazaki film, net als spirited away is dit ook weer een mooi en sfeervol avontuur.
Alleen is deze wat minder groots en een stukje minder fantasievol, maar dat heeft ook z'n voordelen. Het oogt allemaal wat rustiger (Op het kleine zusje na).

Ik had graag wat meer Totoro gezien, er werd erg veel tijd besteed aan de twee zusjes (Niet dat het niet interessant genoeg was).
Vooral Mei was grappig, dat schreeuwerige stemmetje en dat na-aperige gedoe zorgde regelmatig voor gelach.
Het einde kwam wat abrupt, het had van mij zeker nog wel een half uurtje langer mogen duren.

Net zoals bij spirited away zit je de hele tijd met een lach op je gezicht te kijken, niet alleen omdat het grappig is maar gewoon om het totaal plaatje dat zo perfect is, daar word je gewoon vrolijk van.
De muziek, de animaties, gewoon de hele look en sfeer van de film voelt heerlijk aan en je zit er echt weer helemaal in.

Ik kan hem alleen vergelijken met spirited away en vind deze iets minder maar alsnog geweldig.

avatar van Nelusje
Dit is echt mijn favoriete Miyazaki film! totoro is toch echt om op te eten, ook die kleine mede totoro'tjes en die zwarte kleine spinnetjes komen in elke film weer terug. Zullen we deze in Ponyo ook weer tegenkomen? Ik kan me voorstellen dat Totoro een hype is geworden in Japan.
Vooral als ze op de bus staan te wachten heeft ons laten schateren.
Een must als je van Miyazaki houdt!

avatar van ®Tc
Waar Spirited Away nogal moeite mee had doet Tonari no Totoro met gemak: Met het sfeertje en hele setting een betoverend gevoel creëren.

Totoro zelf is een heel amusant personage, leuk van uiterlijk en grappig in situaties. Denk maar aan de bushaltscène waar Totoro me aan het lachen bracht.

Verder teert de film op het feel-good/zomer-gevoel en met het warm weer pakt dat.

Leuke film deze anime !

****

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schattig.

En voorzien van wonderschone animaties. Vond dit niet de sterkste Miyazaki, maar de film is wel prettig. Het verhaal is ietwat simpel i.t.t. bijvoorbeeld een Howl. Toch kan ik dit soort kinderfilmpjes als volwassene (ahum) wel waarderen.

De soundtrack, alsmede het niet-muzikale deel, houdt niet over.

Goed.

avatar van Minority_Check
mijn tweede film van deze regisseur
het was een leuke film had toch wat meer fantasie verwacht of gekke wezens maar het was wel vermakkelijk
de personages waren erg leuk

avatar van ( J )
wat een toffe films maakt die gast zeg..!!
het ziet er allemaal fantastisch uit en de hele film straalt een lkkr feelgood gevoel uit...
zoals hierboven gezegd had ik ook wel een btje gehoopt op wat meer vage figuren enzo...maar zelfs zonder dat vond ik het een zeer geslaagde film...

Bakharrie schreef:
Ik raakte al snel geirriteerd aan het geschreeuw van de kinderen.

Moest hier vaak wel om lachen....

avatar van Vinokourov
Waarschuwing vooraf: bij opkomende hoofdpijn deze film beslist niet opzetten. Hoofdpersonen van deze Ghibli zijn twee continu jengelende kinderen, die helemaal wild worden om Totoro, een grijze zeer groot uitgevallen zitzak. Het heeft een kinderlijk eenvoudig verhaal, dat plots overgaat op de zwaar dramatische quasispannende koers. Uiteindelijk doet het maar leeg aan. Ik kon hier niks mee. Liever had ik nog gehad dat Miyazaki in de tweede helft van de film de fantasieregisters opentrok en naast het an sich leuke karakter Totoro nog een hoop andere bizarre creaturen de revue laat passeren. Helaas zat dat er niet in.

avatar van TANTE CORRIE
Ik heb hier lang over nagedacht. Uiteindelijk toch 5* gegeven omdat hij lang in mijn hoofd bleef hangen en steeds als ik eraan dacht me fijn voelde. Dat komt misschien ook door het moment waarop ik hem keek.
Een echte feelgood movie voor mij. (want de meeste die feelgood worden genoemd vind ik feelbad)

avatar van misterwhite
Pracht van een film.
Mooi onschuldig verhaal, prachtige tekeningen, mooie fantasie,..
Ik kan echt eindeloos positieve punten zeggen over deze film. Echt zo schattig! Ik kan gewoon niet anders dan deze film een 5* geven en in mijn top 10 zetten.

Een echte topper!!

avatar van Djoeke
Echt een hele fijne film is dit.
Ik zat me in het begin wel een beetje te ergeren aan de stem van Mei (Elle Fanning, in de "nieuwste" versie), maar dat ergernis ging gelukkig al gauw weg en al snel begon ik het zelfs lief te vinden.
Totoro is echt een lieve (en zoete) film, maar daar moet je natuurlijk wel van houden. Houd je niet van schattig, dan kan je deze film denk ik beter niet kijken.

avatar van barns
Zojuist Tonari no Totoro gezien en ik ben teleurgesteld.

Met veel bewondering voor Spirited away en Howl's moving castle werd dit mijn derde miyazaki.
Waar bij deze film de animaties gewoon weer goed waren, en de hele setting wel een lach op mijn gezicht kond toveren miste ik een goed verhaal en uitwerking van de personages. Deze film onderscheidde zich daardoor niet van een standaard anime en daar was ik niet content over

De scene bij de bushalte was wel echt genieten

een vijfje op dit moment, misschien dat ik er in de toekomst meer van kan maken, maar ik heb er een hard hoofd in.

avatar van Friac
Ik geef Barns gelijk wat betreft de uitwerking van het verhaal en de personages; in vergelijking met films als Princess Mononoke, Spirited Away en Castle in the Sky vond ik het toch een pak minder. En stiekem vond ik het eigenlijk een beetje een flutverhaaltje geloof ik, na afloop van de film voelde ik me op dat vlak toch een beetje "underwhelmed". Ook qua animatie zat ik geboeider en met grotere verwondering te kijken tijdens Miyazaki's andere films.
Wat de film dan weer overeind houdt, is die typische magische "touch" die Miyazaki ook hier weet aan te geven. De Totoro's zijn best leuke wezens (maar ondermaats gebruikt) en de grote boom met de verborgen wereld en de bushalte met de "katbus" getuigt van een mooie fantasie, die beroep doet op de verwondering van het kind in elk van ons.

Maar al bij al was dit toch de minste Miyazaki die ik al gezien heb, wat vooral veel wil zeggen over de kracht van zijn andere films. Want uiteindelijk is dit een leuke kinderfilm met een mooie dosis fantasie, maar blijft de kijker op andere vlakken toch een beetje op zijn honger zitten. Een nipte 3,5*, en ik ben best wel verwonderd dat deze film tot in de top 250 geraakt is.

Ik kijk deze film vanuit een ander oogpunt dan bijv. Spirited Away en Princess Mononoke. Qua opzet zijn die films veel grootser, terwijl Totoro juist bewust met een lichtere toon is vervaardigd, waardoor het geheel veel intiemer aanvoelt. Dat maakt Totoro m.i. wel degelijk een van de beste Ghibli's / Miyazaki's.

Nog een pluspunt is dat Totoro ook maar slechts een paar maal verschijnt; dat maakt zijn verschijning des te genietbaarder.

avatar van Friac
Je hebt gelijk, deze film heeft een totaal andere insteek dan de "grotere" films. Maar een lichtere toon en een hogere portie kinderlijke fantasie zouden enkele cruciale elementen toch niet noodzakelijk in de weg mogen staan, en naar mijn aanvoelen was dat wel het geval bij deze film.
En Totoro blijft wegens zijn geringe verschijningen inderdaad een aantrekkelijk mysterie op een manier, maar langs de andere kant voelt hij dan weer te "underused" aan en een ietwat overbodig element als je het wat verder wil doortrekken.

avatar van wendyvortex
Ietsiepietsie tegenvallende film uit de Ghibli-studio en dat ligt aan mijn torenhoge verwachtingen en de prachtige veelbelovende affiche.
Film lijkt te mikken op een iets jongere doelgroep dan gewoonlijk.
Totoro is geweldig maar heeft relatief te weinig screentijd.
De scenes met alleen de avonturen van de zusjes konden me iets minder boeien.