Tonari no Totoro (1988)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Hitoshi Takagi, Noriko Hidaka en Chika Sakamoto

Twee meisjes verhuizen met hun vader naar het platteland om in de buurt te zijn van het verpleegtehuis waar hun moeder ligt. Satsuki en Mei ontdekken dat het nabijgelegen bos bevolkt is door wonderlijke wezens. Ze raken al snel bevriend met deze buren en beleven magische avonturen.

avatar van Legan
Een leuke, simpele kleine kinderen animatie, welke ook uit een westerse stal had kunnen komen. Voor de rest zijn er van die kleine verschillen, zoals de animatiestijl, muziekkeuze, ... die er altijd zijn vanwege de cultuurverschillen. Het grootste probleem met animaties uit de grotere westerse studios is dat alles zo geforceerd aanwezig moet zijn. Het verhaal, de muziek, de personages, de humor, etc... En dat is jammer

Aan Tonari no Totoro kan ik weinig 'spectaculairs' of bijzonders ontdekken. De animatiestijl heb ik beter gezien, de stereotiepe stemmen stralen weinig persoonlijkheid (maar wel warmte) uit en de personages zijn redelijk standaard en stereotiep. Het verhaal is wel een pluspunt en hetzelfde geldt voor de screen time van Totoro.

avatar van joeriL
duidelijk een 5* ik werd echt vrolijk van deze film

avatar van aphexfreak
Gewoon geweldig dit, altijd weer raak met films van Ghibli.
Ook nu weer genoten.
Dat beest is zooooo lief...

Adrenal
Echt een hele mooie film! Je wordt er echt blij van. Erg goed vind ik dat rustig de tijd wordt genomen en dat deze film ook gewoon mooie, simpele dingen laat zien (papa speelt met de kinderen in bad) en daardoor komt deze film ook helemaal niet geforceerd over, wat ik dus wel van veel Disney-films vind.
Van mij een 4.5.

Edit: alleen zit ik nu nog met dat liedje in mijn hoofd .
Totoro Totorooo!

avatar van JJ_D
Adrenal schreef:
Edit: alleen zit ik nu nog met dat liedje in mijn hoofd .
Totoro Totorooo!

Let op, het blijft langer bij dan je lief is.

avatar van BoordAppel
Totoro en die kattenbus zijn echt geweldig. Het begint allemaal wat kinderachtig maar zodra het eerste rare beestje zijn intrede doet wordt het een waar feestje. Die scène bij de bushalte is echt geweldig, zo droog komisch allemaal. Een plot in het grootste deel van de film had geen kwaad gekund want die schijnbaar dramatische ontwikkelingen in het laatste kwartier komen nu nogal uit de lucht vallen.

Desondanks wel een goed geslaagd feel good filmpje 4*.

Ben het trouwens erg eens met starbright boy...

De beste kinderfilms laten je zelf genieten alsof je een kind bent.

...en dat doet deze film.

avatar van Baksteen
En hij is zoo droog .

avatar van Lord Flashheart
Yeah! Voor het eerst in 2 jaar tijd een wijziging in m'n top 10. Tonari no Totoro komt binnen op plaats 10 en stoot La Vita è Bella eruit (al is die nodig aan herziening toe). Tonari no Totoro heeft alles kunnen waarmaken: leve de pakketservice. Ik ga 'm van de week even bij Silverscreen kopen. 4,5*

avatar van Mochizuki Rokuro
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Leve de Totoro!

avatar van Freud
En dat bij een Japanse film, dat ik dat nog mag meemaken

avatar van Lord Flashheart
Het zal wel geholpen hebben dat ik een Amerikaanse versie had, met stemmen van de zusjes Fanning. Buiten dat zie ik maar weinig elementen terug die me in de (moderne) Aziatische cinema zo vaak storen. Geen overgestyleerde, onmenselijke karakters zoals in Bin-Jip of 2046, maar ook geen hyperactieve puberale humor zoals in films als Survive Style 5+ of Dead Leaves. Sterker nog: ik vind dit meer op de tekenfilm series uit mijn jeugd lijken dan op enig Aziatisch werk. Maar Totoro is natuurlijk ook veel ouder dan bovengenoemde films, dus dat zal het verklaren.

Reinbo
Lord Flashheart schreef:

Dat verklaart het natuurlijk wel weer een beetje... Ik zou zeggen kijk 'm ook eens in het Japans, die taal is zoveel mooier dan Engels.

Lord Flashheart schreef:
Het zal wel geholpen hebben dat ik een Amerikaanse versie had, met stemmen van de zusjes Fanning. Buiten dat zie ik maar weinig elementen terug die me in de (moderne) Aziatische cinema zo vaak storen................en............. Sterker nog: ik vind dit meer op de tekenfilm series uit mijn jeugd lijken dan op enig Aziatisch werk.

Zo typisch Aziatisch vind ik de films van Miyazaki eigenlijk ook niet. Vind zijn films errug leuk, maar liggenondanks verschillen op veel punten helemaal niet zover van Amerikaanse feelgood cinema af als sommigen je hier doen vermoeden.

Geen overgestyleerde, onmenselijke karakters zoals in Bin-Jip of 2046, maar ook geen hyperactieve puberale humor zoals in films als Survive Style 5+ of Dead Leaves. Maar Totoro is natuurlijk ook veel ouder dan bovengenoemde films, dus dat zal het verklaren.
Je noemt nu ook films die helemaal niet zo representatief zijn voor alle Aziatische cinema als jij denkt. Geen idee hoe je daar bij komt.

avatar van Baksteen
Ik heb hem ook 2 keer in het engels gekeken. Oh dat stemmetje van die kleine meid is zooooooooooooooo schattig... Vind dat aziatisch altijd maar een afremmer. Als ik zo'n film op tv hoor denk ik echt wtf jezus waar zijn we nou helemaal mee bezig.

Reinbo schreef:

Ik zou zeggen kijk 'm ook eens in het Engels, die taal is zoveel mooier dan Japans.

avatar van JJ_D
Denk dat het sowieso de bedoeling moet zijn om een film in zijn originele versie te bekijken, puur principieel. Als Hayao Miyazaki Japanse stemmen inhuurt, dan hoort men deze versie te bekijken en te beoordelen. We hebben het immers over een kunstwerk, nietwaar?

avatar van Ramon K
Vind ik ook, met uitzondering van Asterix (die animatiefilms), want ik had nooit de kans om voor de originele taal te gaan (en ben compleet gewend nu aan de Nederlandse audio).

avatar van Bombong
Ramon K schreef:

En met uitzondering van de tv-serie Pippi Langkous. Die serie bekijken in de oorsponkelijke Zweedse taal lijkt me bijna heiligschennis. Voor zover het al mogelijk is dan...

avatar van Mochizuki Rokuro
@LF: Schreeuwen die meisjes in de Engelse dub ook zo hard? Ik kan me herinneren dat ik van die Japanse versie nog een hele dag een tuut in mijn oren had van dat gegil.

avatar van Bombong
Mochizuki Rokuro schreef:

En toen dacht je: zo'n schreeuwend meisje, dat wil ik ook?

Bombong schreef:

En toen dacht je: zo'n schreeuwend meisje, dat wil ik ook?
Mijn meisje is een heel lief, zoet kind (gelukkig), maar ik kan niet wachten tot ik haar Totoro kan laten zien.

Mochizuki Rokuro schreef:
Ik had m'n geluid niet zo hard staan, maar volgens mij wel. Het gebrul van Totoro klonk bij mij trouwens nog harder.

avatar van Ronnievb
Wie een film kan maken waar zo weinig in gebeurd maar toch zo kan laten boeien kan ik alleen maar respecteren. Fantastisch droge film.

avatar van rokkenjager
Lief filmpje die her en der toch echter te schattig overkomt.....of wellicht te flauw? Het verhaal had ik in iedere geval ietwat grootser en omvangrijker verwacht. Visueel treffender dan Spritired away (buiten dit enige Miyazaki die ik zag) toch prefereer ik Spritied away vanwege zijn epische aanpak. De schaarse momenten met Totoro zijn zonder twijfel het beste van de film. Momenteel niets meer of minder dan een prima werkje.

Kos was mij al voor zo te zien. Mooi project (nb door Pixar ondersteund) om het bos te redden. Als je even door de gallery bladert zitten er echt wel pareltjes tussen.

Wat mij betreft mogen ze er ook een artboek van uitbrengen, tel ik graag 50EUR voor neer.

Nou, das me wat teveel . , maar idd mooie gallery.

50 EUR voor goed doel en mooi project? Doe ik graag.
Dit is een prachtig project, hier kon je trouwens vorig jaar eigen art voor inzenden, werd dan een selectie van gemaakt.

Als ik tijd had, had ik nog wel wat geprobeerd.
Maar resultaten zijn grandioos !!

avatar van DVD-T
Mijn 3e Miyazaki is mij toch niet zo goed bevallen als Spirited Away en Howl's Moving Castle.

Ik moet zeggen dat ik het na anderhalf uur wel had gehad met die 2 schreeuwende kinderen.Vond ik een zeer storende factor en ontrok mij ook voor een groot gedeelte uit de sfeer.Ik ben de komende paar uur nog doof volgens mij.Verder wel een leuk en luchtige film met bij vlagen mooie animatie en mooie muziek.Wel erg jammer dat het karakter uit de titel er zo weinig in zit, want het is toch wel een leuk karakter.Misschien nog maar een keer herzien, want ik had iets verwacht in de trant van Howl of Spirited.

Toch goed voor 3.5*, en volgens mij komt mijn gehoor ook weer een beetje terug .En ik laat me zeker niet afschrikken door een stel gillende kinderen en wil zeker meer uit de Ghibli stal zien.

avatar van Statiegeld
Hele mooie film weer maar het kan niet tippen aan de andere twee anime films die ik gezien heb (Spirited Away en Grave of the Fireflies). Leuke, luchtige film met een aantal mooie scenes maar meer dan 3.5* kan ik er niet voor geven.