Cabezas Cortadas (1970)

Alternatieve titels: Cabeças Cortadas | Cutting Heads

Spanje / Brazilië

geregisseerd door Glauber Rocha
met Francisco Rabal, Marta May en Pierre Clémenti

In een kasteel, ergens in de Derde Wereld, droomt Diaz over de macht die hij bezat in Eldorado, terwijl hij de Indianen, werkers en boeren onderdrukt. Hij is zich bewust van de dreiging die zijn oude slachtoffers over hem hebben, terwijl een magische herder hem zowel fascineert als bang maakt. Diaz vindt een boerenvrouw, symbool van puurheid, en bereidt een ceremonie voor in zijn kasteel die zijn eigen begrafenis moet voorstellen.

avatar van xgogax
Cabezas Cortadas is een beetje te vergelijken met Le vent d'est. Beide films zijn gemaakt in de periode (1969) wanneer Rocha en Godard elkaars geestgenoten waren (elkaar vonden) en ideeën uitwisselden.

****0,75* / *****

avatar van Mochizuki Rokuro
Het event met een totaal ontkleurde (lees: karmozijnrode tot paarse) print met Duitse subs (en wat voor subs! ) maakte dit al weer zo'n typische IFFR-ervaring. Vergelijk het eens met de still die op de IFFR-site staat...

Verder een 'echte' Rocha-film met een tirannieke, politieke heerser die door zijn eigen grootsheid de weg een beetje kwijtraakt en dat dan vermengt met religie, familie en het volk. Gave rol van Rabal, maar het is toch vooral Clementi die opviel in een niet-onbelangrijke bijrol. Die dook in deze periode in van allerlei rare films op.

Volgens de inleiding was er niet echt een verklaring voor Rocha's komst naar en aanwezigheid in Spanje voor deze korte periode. De film wijkt qua thematiek en aanpak nauwelijks af van zijn bekende(re) Braziliaanse werk en is dus gelukkig ook minstens zo fascinerend en meeslepend. Vooral het laatste half uur is sterk.

avatar van arno74
Mochizuki Rokuro schreef:
Ik zat even mee te lezen . Volgens de Spaanse wiki ontvluchtte hij het militair dictatoriaal regime in Brazilië en verbleef tijdens dat regime in Chili, Spanje en Portugal.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat werd inderdaad gememoreerd (ik was niet helemaal volledig), maar waarom hij dan uitgerekend naar Spanje (en/of Portugal) ging... Het was daar in die tijd nou niet bepaald veel beter qua dictatoriaal regime. Van de regen in de drup. Dus welke reden Rocha heeft gehad blijft ongewis.