Gruz 200 (2007)

Rusland
Drama / Thriller

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Leonid Gromov, Aleksei Poluyan en Aleksei Serebryakov

Rusland 1984, tijdens de oorlog met Afghanistan volgen wij een maniakale politieagent in een provinciaals stadje in de buurt van Leningrad. Hij ontvoert een jonge vrouw en begint haar te mishandelen.

Mooie maar confronterende gitzwarte film over een corrupte Rusland in de jaren 80, in de Afgaanse oorlog betrokken. Spannend, intrigerend klein meesterwerkje.

avatar van Bob Gray
Harde en grauwe film die gelukkig door de zwarte humor en muziek niet al te zwaar wordt, ook al zijn de dingen die je te zien krijgt nogal deprimerend.

avatar van Woland
Weer eens een fijn stukje misantropie van onze vrienden uit het Oosten. In de film zien we een politieman ongestraft misdaden en moorden plegen, en met een sadistisch genoegen een meisje ontvoeren en zowel fysiek als mentaal martelen. Niet dat de rest van de mensen in de film veel beter is, moreel failliet geldt eigenlijk voor bijna iedereen hier. Inclusief, bij extensie, het systeem. Zoals bijvoorbeeld de professor die liever een onschuldig man laat sterven dan het ongemak ondergaan om te getuigen voor de rechtbank, de hele politiemacht die zonder problemen Zhurov laat moorden, en ook Antonina die na wraak te plegen op Zhurov dat arme meisje gewoon achterlaat. Het is mijn eerste kennismaking met Balabanov, en het zal ook zeker niet mijn laatste zijn; dit was een donkere, intrigerende film die soms overkwam als het Russische equivalent van een Hollywood-misdaadthriller (inclusief soms ondoorgrondelijke beslissingen), maar ook regelmatig een onverwachte kant op keerde. Inclusief een naargeestigheid die je niet al te vaak tegenkomt; de scenes met het meisje zoals bijvoorbeeld de verkrachtingen, maar ook hoe zij uiteindelijk naakt vastgebonden tussen twee wegrottende lijken kwam, en ook nog eens achtergelaten werd, zo gitzwart heb ik ze zelden gegeten. Ik ga nog even bijkomen van deze stomp in m'n maag.

avatar van Woland
justforuse schreef:
Waargebeurd verhaal ?
M'n neus ! Daarvoor lijkt het veels te veel op Faulkners "Sanctuary" (uit 1931 !)

Sanctuary - William Faulkner (1931) - BoekMeter.nl

Verder uitstekende film.

Lees dit nu pas, maar inderdaad, lijkt me zeker een plausibele inspiratiebron! Al zijn er ook nogal wat verschillen. Waargebeurd of niet (en realistisch beeld of niet, ook daar heb ik m'n twijfels over), een intrigerende inkijk in de USSR begin jaren '80 geeft dit wel.

avatar van Phantasm
Niet erg geslaagde film, je moet ervan houden, niet mijn ding.