9 Dney Odnogo Goda (1962)

Alternatieve titels: Nine Days in One Year | Nine Days of One Year | Девять Дней Одного Года

Sovjet-Unie

geregisseerd door Mikhail Romm
met Aleksey Batalov, Innokentiy Smoktunovskiy en Tatyana Lavrova

Een Russisch nucleair wetenschapper en zijn professor zijn bezig met een experiment ergens in Siberië, wanneer ze door een ongeluk blootgesteld worden aan een enorme dosis radio-actieve straling. De professor sterft, en de natuurkundige wordt verteld dat elke hoeveelheid extra straling dodelijk is. Desondanks gaat hij verder met zijn werk. Hij raakt zo geobsedeerd met zijn werk, dat hij zijn geliefde negeert, die verleid wordt door een vriend. Nadat hij uiteindelijk toch met haar trouwt, raakt hij weer betrokken bij een ongeluk.