Die Bleierne Zeit (1981)

Alternatieve titels: The German Sisters | Marianne and Juliane

West-Duitsland

geregisseerd door Margarethe von Trotta
met Jutta Lampe, Barbara Sukowa en Rudiger Vogler

Aanklacht tegen de behandeling van de RAF terroristen in de gevangenis. Duitsland 1968 ; Marianne en Juliane, twee dochters van een priester, vechten voor hun veranderingen in de maatschappij zoals vrijheid van abortus. De zusters zijn echter compleet verschillend. Juliane is een journaliste en Marianne sluit zich aan bij een terroristische groepering. Nadat ze is gepakt door de politie wordt ze in een isolatiecel geplaatst. Juliane blijft haar laatste contact met de buitenwereld. Hoewel ze haar zusters argumenten niet accepteert, en tegen de wens van haar vriend Wolfgang blijft ze haar zuster steunen. Ze zet grote vraagtekens bij de behandeling van Marianne door justitie en politie.