Tucker: The Man and His Dream (1988)

Drama / Biografie

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Jeff Bridges, Joan Allen en Martin Landau

Preston Tucker was als kind al gefascineerd door auto's en nam zich voor er alles over te leren, zodat hij ze later zelf zou kunnen bouwen. Hij reisde als jongeling inderdaad naar Detroit, het hart van de automobielindustrie, leerde er het vak, ontmoette er Vera, stichtte met haar een gezin en ontwierp er zijn eerste automodel. Als extravagant en extrovert man werd Tucker niet door iedereen gewaardeerd. Zijn oorlogsvoertuigen werden door de overheid afgekeurd, omdat ze méér op sport- dan op terreinwagens geleken.

avatar van jedymaster
mooie film over een droom van een man

Dustyfan
Heel vermakelijke film. Jammer van de beroerde kwaliteit van die RTL5 vertoning. Voorlopig een 3,5*, maar herziening op het juiste formaat levert wellicht meer op.

avatar van joko16
Mooi gemaakte film, leuke auto's die Tuckers

Hm.. nee.

avatar van AGE-411
Ik vind hem beter passen bij de sfeer en de tijdsgeest.

avatar van AGE-411
Wat weinig berichten bij deze film

En zeker toch geen oninteressante film, want het is stuk voor stuk waargebeurd. Coppola is trouwens eigenaar van een van de 51 Tuckers die ooit gemaakt zijn.

De sfeer zit er eigenlijk wel goed in. Je kunt je daardoor goed inleven in de film en de tijd, en het verhaal wordt ook goed vertelt. En dat is toch het belangrijkste bij een een film als deze.

Moet wel gezegd worden dat de uitwerking minder fraai is. Ik vind Jeff Bridges hier belachelijk/slecht over komen, en de andere acteurs vind ik over het algemeen ook maar niets. Om een of andere reden zetten de personages te veel als typetjes neer.

Het laatste deel, in de rechtzaak, vind ik niet goed. Met name zijn speech tot de jury (en dat ene jurylid dan) zijn zeer ongeloofwaardig.

Goeie film over een man die een droom heeft om de auto van de toekomst te produceren. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt net na de tweede wereldoorlog. Alhoewel het verloop wat voorspelbaar is, blijft de film onderhoudend. Mede door een vlot tempo, een mooie aankleding en een fijne rol van Jeff Bridges.

avatar van Basto
Coppola is een meesterlijke verhalenverteller en de film ziet er schitterend uit. Vol vaart wordt het bijzondere verhaal verteld van de enthousiaste ondernemer Tucker en de manier waarop de gevestigde orde hem dwars zit.

Minpuntje is dat Bridge twee uur lang een blije eikel is en ook in de rechtszaal is het me allemaal wat te happy en dik aangezet. Het zal best passen in de bijna musical achtige benadering waar Coppola voor lijkt te kiezen, maar kreeg er toch een beetje kromme tenen van.

Krappe 4*

avatar van Flat Eric
Tesla avant la lèttre maar dan met een andere uitkomst.

Vlotte film over de droom van een man om een auto 'klaar voor de toekomst' te bouwen. Hij begreep verder ook het belang van reclame en marketing heel goed. Ondanks het onophoudelijke doorzettingsvermogen heeft hij enorm moeten opboksen tegen de concurrentie.
De film levert een mooi tijdsbeeld af van de jaren 40, dat was werkelijk een genot om maar te kijken.
Misschien was Tucker in het echt ook wel zo, maar het enthousisame van Jeff Bridges die bijna de hele film rondloopt als een blij ei begon me op een gegeven moment wat te irriteren.

Matige biografische film.
Jeff Bridges is niet meteen een van mijn favoriete acteurs, en wellicht daardoor dat ik de film minder geslaagd vind, al zijn biografieën wel mijn favoriete genre.
Maar ook het verhaal beviel me niet erg, een beetje ongeloofwaardig al ga ik niet beweren dat het helemaal zou zijn verzonnen.
Enfin, heb toch weer eens kunnen genieten van het talent van Martin Landau, alleen hij maakt de film al het bekijken waard !!

Verrassend leuk.

Ik hou niet zo van biopics, Coppola is nu ook niet meteen m'n favoriete regisseur en Bridges vind ik vaak overrated. Op papier geen film die me heel hard zou kunnen bekoren, maar Coppola is wel een naam en als een film als deze dan op Netflix gezet wordt wil ik het best een kans geven.

Terecht zo bleek. Vooral dan dankzij de erg leuke vertolking van Bridges en de regie van Coppola die daar eigen naadloos op aansluit. Het is allemaal best luchtig en speels gebracht. Alle praktische en legale rompslomp kon me niet zo boeien, maar daar draait de film gelukkig ook niet echt om. Het gaat er vooral over hoe Tucker omgaat met die tegenslagen.

Zo krijg je toch een aardig beeld van zijn karakter, zelfs al voelt de film vaak een beetje dik aangezet aan. Het is in ieder geval stukken beter dan de klassieke, droge rise & fall gevalletjes die het genre typeren. Aardige ontdekking dit. Geniaal is het niet, wel vermakelijk.