Yellow Canary (1943)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Herbert Wilcox
met Anna Neagle, Richard Greene en Albert Lieven

In 1940 wordt Sally Maitland gedwongen om Engeland te verlaten, nadat ze als nazi-sympathisant zelfs door haar familie werd verbannen. Op het schip naar Halifax, Canada, ontmoet ze de rijke Poolse aristocraat Jan Orlock en de Britse geheim agent Jimmy Garrick. Ze heeft echter meer interesse in Orlock en accepteert een uitnodiging om diens moeder in Halifax te ontmoeten. Eenmaal daar wordt het duidelijk dat niemand is die ze zeggen dat ze zijn.

Was best een behoorlijk spannenden film! Zou hem graag nog een keer willen zien!
4.5

avatar van Aapje81
Deze film zou ik heel graag willen zien. Omdat het toch wel de film is die de acteerloopbaan van Pat Boone compleet om zeep geholpen heeft. Maar het zal wel lastig worden aangezien ik mij niet kan voorstellen dat die ooit op DVD uitkomt of op tv zal verschijnen

avatar van The One Ring
Aapje81 schreef:

Volgens IMDB zit Pat Boone helemaal niet in deze film. Wel in de jaren '60-film met dezelfde titel.

avatar van Aapje81
Mijn vergissing, is de film met Pat Boone ook de vinden op deze site?

avatar van stephan73
Aapje81 schreef:
Mijn vergissing, is de film met Pat Boone ook de vinden op deze site?

avatar van W.V.
Ik zag deze onlangs op de BBC, Nederlandse omroepen neem daar nu eens een voorbeeld aan om ook eens kleine juweeltjes uit het verleden uit te zenden. Ik vond dit een verrassende film met een plot die zo uit de Hitchcock koker kon komen. Tegelijkertijd blijft het een typische Britse, stiff upper lipp rule Brittania productie. Gemaakt tijdens de oorlogsjaren dus de propaganda spat er vanaf maar dat is niet zo storend, maar het verhaal speelt zich voor het grootste deel af in Canada en een dreigende sabotage daad in de haven van Halifax.
Hoe het precies in elkaar zit blijft verborgen tot de laatste 20 minuten van de film en dat maakt dat je constant de aandacht er bij moet houden. Grootste pluspunt van de film is het feit dat belangrijke Duitse rollen door Duitsers worden gespeeld en ze spreken dan ook Duits en dat verhoogt het kijkplezier.
De enige voor mij bekende actrice was Margaret Rutherford als typisch Britse roddelende dame, heerlijke rol van haar.
Wanneer je de kans krijgt om deze film te zien, zeker doen.