Hygiène de l'Assassin (1999)

1 stem

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door François Ruggieri
met Jean Yanne, Barbara Schulz en Sophie Broustal

Prétextat Tach, die de Nobelprijs voor literatuur won, lijdt aan kanker en kan niet meer genezen. Hij leeft sindsdien al verschillende jaren teruggetrokken. Op een dag stemt hij er mee in om enkele journalisten te ontvangen. Maar wanneer die hem willen bezoeken is hij vermoord. De politie ontdekt tijdens het onderzoek enkele vreemde dingen over het verleden van de schrijver. Is het voldoende om Nina, een jonge journaliste en de laatste persoon die Prétextat Tach levend gezien heeft te verdenken? Nina heeft langdurig en op een perfectionistische wijze het verleden van de Nobelprijswinnaar bestudeerd en meer bepaald zijn eerste liefde met een zekere Leopoldina, van wie sindsdien elk spoor ontbreekt.