Kaidan Nobori Ryû (1970)

Alternatieve titels: The Tattooed Swordswoman | The Blind Woman's Curse | Black Cat's Revenge | 怪談昇り竜

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Teruo Ishii
met Meiko Kaji, Hoki Tokuda en Makoto Satô

Wanneer de tweede opvolger van de familie Tachibana, Akemi Tachibana die de regels van de yakuza-wereld volgt, een poging doet om de baas van de Okada groep te vermoorden, verwondt ze per ongeluk zijn dochter Ayako, die daardoor blind wordt. Sindsdien is Akemi vervloekt door Ayako's zwarte kat en worden haar handlangers een voor een vermoord. Ondertussen sluit de blinde Ayako zich aan bij de Tsutihashi groep, de rivalen van Tachibana, om zo wraak te kunnen nemen op Akemi.

avatar van Ramon K
Nu in totaal 8 films met Meiko Kaji gezien en ik reken haar voortaan tot mijn favoriete actrices. Ze is bloedmooi en haar acteerwerk behelst een intensiteit die ik nog niet vaak ben tegengekomen. Vooral niet in dit genre. Meiko Kaji is 1 van de weinige actrices die met amper of geen dialoog een verpletterende indruk kan maken. Blind Woman's Curse was de eerste film waarin ze de hoofdrol kreeg onder haar nieuwe naam. En ik pen dit nu net neer bij een film waarin Meiko Kaji nu eigenlijk een a-typische rol speelt: ze is in het eerste uur van de film lang niet zo badass als in andere films.

Toch is dit een hele goede film en dat is te danken aan een vroege enfant terrible van de Japanse cinema: Teruo Ishii. Hij deed, net zoals een Norifumi Suzuki en een Seijun Suzuki, waar ie zin in had. In ieder geval als het kon. Het beste te vergelijken met een hedendaagse Miike denk ik.

Mijn vijfde Ishii en het is zijn beste tot nu toe, met Female Yakuza Tale als goede tweede.

Blind Woman's Curse is een vreemde mix gebleken van Kaidan (horror verhaal) en yakuza, met bovendien een nogal surrealistische feel. Dat maakt de film wel wat onevenwichtig, maar ook zeer genietbaar. Wat kun je dan verwachten van deze flick?

...zwarte katten, een gebochelde die hoofden collecteert, een blinde vrouwelijke samurai, veel gangsters (waaronder een gast die de hele tijd in een samoeraislip loopt), wapengekletter, yakuzahollen vol opiumverslaafde naakte chicks, vreemde studiodecors, gemartel, over meerdere ruggen doorlopende drakentattoeages en vooral heel veel felle hippe kleuren. En natuurlijk een titelsong van Kaji zelf. Het zal echt niet iedereen liggen helaas, maar deze sleezy hippe pinky violence/yakuza-flicks gaan er bij mij in als zoete koek. Heb me enorm vermaakt! 4*

avatar van Ramon K
Teruo Ishii heeft schijnbaar ook ooit een film met Asano gemaakt.... Ben ik eigenlijk erg benieuwd naar. Er is een regio 1 release van Panik House, een label dat zich graag waagt aan zulke cultfimpjes.
De film heet Screwed en komt uit 1998. 1 van de laatste films van Ishii.

avatar van FatMike
Blind Woman's Curse is een stijlvolle film vol mooie, tot opvallend mooie decors en een gave soundtrack.
Curse is surrealistisch, erotisch en geweldadig.
Een ietwat vreemde mix, maar zo kleurrijk!

Naast de prachtige Meiko Kaji, viel me vooral de gebochelde op.
Deze wordt vertolkt door Tatsumi Hijikata die eerder gestalte gaf aan de excentrieke dokter in Horrors of malformed men, die ik overigens net iets mooier vind.

Het is geen makkelijke wegkijkfilm. Er een beetje bij blijven is wat deze film zeker verlangt gezien de hoeveelheid aan personages en
verhaallijn.

Voor mij een prima Japanse mix en dus 4 sterren!

avatar van zombie
Oogverblindend - de decors, de cinematografie, maar vooral Meiko Kaji zelf. Het verhaal werd op een gegeven moment wat warrig met alle complotten onderling, maar dat alles werd overschaduwd door een prachtige finale...wauw!

ipman-99
"Black Cat's Revenge." ... " !!!

Fantastische Aziatische Exploitation (Heropfrissing) !!! WaW wat een pareltje met Meiko Kaji !
Meiko Kaji is echt één van mijn favorieten actrices ! Wat een charisma en donkere uitstraling !
Wat een schitterende locaties ook en nog maar te zwijgen van de sfeer en de soundtrack !
Een sublieme mix van horror en female yakuza met een Meiko Kaji in bloedvorm !
Deze film bevat heel wat geweld en naakt !

avatar van Mochizuki Rokuro
Afgelopen week verschenen als dual format (blu ray+DVD) editite bij Arrow: Hier

Niet verkeerd.

Toch vond ik het wat wisselend. Ishii is toch de man van het freakier en bloederiger gedoe, een soort van Miike avant la lettre. Dat zijn ook de momenten waarop deze film opleeft, jammer genoeg vond ik het yakuza gedoe tussendoor net wat te gezapig.

Visueel nog best aardig, sommige effecten (vooral het bloed) ogen verouderd, maar het zit de sfeer gelukkig niet in de weg. Cinematografie verder ok, enkel tijdens het maffe kermisoptreden halverwege gaat het een versnelling hoger. Dat zijn eerder de scenes die ik van Ishii wil zien.

Verhaaltje is verder redelijk eenvoudig, acteerwerk kan er ook wel mee door, al zijn er een aantal rollen die best wat leuker gemogen hadden (zoals de bad guy met z'n brilletje). De uiteindelijke showdown is gelukkig nog wel de moeite, al is het eerder stijlvol dan actievol.

Leuk voor een keertje, maar net wat te wisselvallig.