• 8.904.384 stemmen

Alternatieve titel: Kisses

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Yasuzô Masumura

Met onder meer: Hiroshi Kawaguchi, Hitomi Nozoe en Aiko Mimasu

IMDb beoordeling: 7,4 (542)

Gesproken taal: Japans

Plot Kuchizuke

Kinichi en Akiko leren elkaar kennen wanneer zij hun vaders bezoeken in de gevangenis. Na, met succes, te hebben gegokt op een wielerwedstrijd, genieten ze van een mooie dag op het strand. Terwijl ze met elkaar praten komen ze erachter dat ze allebei geld nodig hebben. Akiko, die haar geld verdient als schildersmodel om de medische kosten voor haar moeder te betalen, moet 100,000 yen bij elkaar schrapen om het geld dat haar vader gestolen terug te betalen. Kinichi heeft ook 100,000 yen nodig om de borg te betalen voor zijn vader, die verdacht wordt van verkiezingsfraude.

logo tmdbimage

avatar van stephan73

stephan73

Debuutfilm van Masumura, die later beter op dreef zou zijn met Red Angel en Blind Beast, laat een regisseur zien die nog zoekt naar zijn eigen identiteit. Mooie beelden, goed acteerwerk en af en toe een heftig onderdeel (Akiko die zichzelf wil prostitueren om geld bij elkaar te krijgen zodat haar vader vrij komt uit de gevangenis om zijn vrouw te kunnen bezoeken) laten zien dat Masumura goed heeft gekeken naar de Neo-Realistische films van Visconti en De Sica.

Kuchizuke is gewoon een erg goede film, niets meer en niets minder, maar het had allemaal wel iets heftiger en dramatischer mogen zijn.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Deze film wordt vaak als startpunt gezien van de Japanse new wave en is opvallend genoeg twee jaar ouder dan Les Quatre Cent Coups (waar de film wel verwant aan is).

Ik vond het een bijzonder mooie film met een fraai, klein verhaal. Ben het met Mochizukl eens dat het juist niet heftiger en dramatischer had moeten zijn. Interessante acteur ook, die Kawaguchi Hiroshi. Zijn filmografie laat een nogal korte maar hevige carriere zien.

Ook een fraai einde dat uiteindelijk vrij open is. Zal Kinichi uiteindelijk meer op zijn tamelijk cynische en materialistische moeder gaan lijken of zijn moeder meer op hem. Het einde suggereert beiden.

Ik zag eerder het inderdaad totaal andere Red Angel en ben voor de tweede keer erg overtuigd door een Masumara.