Sílene Smutná Princezna (1968)

Alternatieve titel: A Very Sad Princess

Tsjechoslowakije
Fantasy / Familie

geregisseerd door Borivoj Zeman
met Helena Vondrácková, Václav Neckár en Karel Effa

Twee rivaliserende koningen hebben het slim uitgedacht: als de zoon van de één nu eens trouwt met de dochter van de ander, dan is er nog maar één koninkrijk en kan de strijdbijl begraven worden. Natuurlijk voelen de jongelingen daar weinig voor. De prins loopt bij zijn vader weg en komt, als "normale" jongen bij het kasteel van de andere koning terecht. Daar wordt hij verliefd op een "normaal"meisje, dat later de prinses blijkt te zijn. Maar omdat de prinses niet met een gewone jongen mag trouwen denken ze een plan uit. De prinses doet net of ze verdrietig is, waardoor haar vader een wedstrijd uitschrijft dat degene die haar aan het lachen kan maken met haar mag trouwen.

avatar van stephan73
Als er één genre is waar ik niet zo thuis in ben, dan is dat de sprookjesfilm. De meeste verfilmingen van sprookjes ontstijgen het niveau van een schoolmusical nauwelijks, maar soms ontdek je juweeltjes.

Sílene Smutná Princezna (A Very Sad Princess) is zo’n film. Geregiseerd door Borivoj Zeman en boordevol psychedelische kostuums en decors, en bizarre surrealistische humor. In stijl doet hij niet onder voor de films van de Russische sprookjes-koning Aleksandr Rou (o.a. Jack Frost en The Kingdom Of Crooked Mirrors).

Als twee koningen besluiten dat hun zoon en dochter met elkaar moeten trouwen, doet de zoon er alles aan om er onder uit te komen. Hij sluipt het kasteel binnen en ontmoet daar een jonge vrouw (die later de prinses blijkt te zijn) en die twee worden verliefd. De prinses weet nog niet dat de jonge man een prins is, dus besluit zij dat degene die haar aan het lachen kan maken met haar mag trouwen (natuurlijk moet de prins winnen).

Sílene Smutná Princezna is visueel echt prachtig (enorme muurschilderingen en vreemde kleding), maar ondanks dat blijft de film niet echt hangen, wat waarschijnlijk komt door het simpele verhaaltje. Zeker de moeite waard om te zien, en ik blijf sprookjesfilms uit Oost-Europa volgen. Je weet nooit wat voor pareltjes er tussen zitten!