The State Within (2006)

Verenigd Koninkrijk
Thriller
354 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Michael Offer en Daniel Percival
met Sharon Gless, Jason Isaacs en Eva Birthistle

Na een enorme explosie staat de vriendschappelijke relatie tussen Engeland en Amerika zwaar onder druk. Britse huurlingen trekken een spoor van vernieling door de wereld. De Engelse ambassadeur in Amerika, Mark Brydon, raakt betrokken bij deze zaken.

Was erg geinterresseerd geraakt in deze serie vanwege het hoge gemiddelde. Ik moet zeggen het is een bijzonder leuk, spannend en intrigerend kijkje in de wereld van machtspolitiek is geworden.

Deze serie onderscrhijft ook maar weer eens de voordelen die series nu eenmaal ten opzichte van films hebben. Namelijk meer tijd. Het zorgt ervoor dat subplotten de ruimte krijgen en dat er ook tijd is om ze op een goede manier uit te werken. Hier gebeurt dat perfect en het maakt de film voortdurend interessant.

Een andere groot pluspunt aan deze film is dat ze zich veel minder dan andere series schuldig maakt aan de standaard valkuil. Het grote nadeel dat series hebben is dat ze denken iedere aflevering met een clifhanger te moeten afsluiten. Het gebeurt hier ook wel weer en het is wat overbodig maar het oogt toch beduidend minder gekunsteld dan in praktisch iedere andere serie.

Het ijzersterke verhaal, de goede acteerprestaties en de grote spanning die de serie lange tijd heeft maakt dat The State Within absoluut topvermaak is. Dat de film visueel echt als een tv-serie oogt en dat de weg naar het einde toe beduidend interessanter is dan de wat ongeloofwaardige ontknoping zelf is The State Within dan ook vergeven.