Ai Zai Taxiang de Jijie (1990)

Alternatieve titel: Farewell China

Hongkong

geregisseerd door Clara Law
met Maggie Cheung, Tony Leung Ka Fai en Hayley Man

Li krijgt na vele vruchteloze pogingen een visum voor Amerika te bemachtigen een studievisum. Ze laat haar man en baby achter en belooft een snelle hereniging, maar de werkelijkheid is anders. Haar man, Zhou, reist haar (illegaal) achterna en zinkt steeds verder weg in de onderwereld van New York in een poging Li te vinden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lang geleden dat ik deze film zag en was eerlijk gezegd vergeten dat Maggie Cheung meedeed. Leuk! Wat ik er me van herinner is dat de mooie rustige, registerende blik van Clara Law (zie bijv. Floating Life) er toen al was.