La Bella di Lodi (1963)

Italië

geregisseerd door Mario Missiroli
met Stefania Sandrelli, Ángel Aranda en Elena Borgo

Een jonge en mooie grondbezitster uit Lombardije ontmoet op het strand een serieuze, ondernemende monteur. Ze worden verliefd op elkaar en niets lijkt hun in de weg te staan, totdat blijkt dat de man een duister verleden heeft.

Nog geen stemmen voor deze CAI meets NV klassieker met een 17-jarige Stefania Sandrelli ?
Inhoudelijk is dit gekend CAI terrein , formeel zijn hier echter duidelijke NV invloeden te ontwaren, zoals eenieder meteen opmerkt aan de montage en het gebruik van natuurlijk geluid.
Een typische boom komedie ook met als protagonisten niet alleen de rijke grootgrondbezitster Sandrelli en haar ondernemende plebejische vriendje ,de mechanicien Aranda, maar ook de pas geopende autostrade naar de zee en de daarover cruisende spiders vintage 1962.
Sandrelli werd voor de gelegenheid nog maar eens door een ander gedubd en klinkt hier als een 30-jarige !
Zeer belangrijk hier is de rol van het geluid en ook van de muziek, die zoals gebruikelijk voor een boom film veelal bestaat uit diegetische popdeuntjes van die tijd, alsmede een sfeervolle score van Umiliani .
Sfeervol ook was de fotografie van Delli Colli die zovele auteur klassiekers fotografeerde, waarbij we toch dienen op te merken dat deze film dan wel klassiek is, maar dit vooral te denken heeft aan de vorm, daar waar de inhoud niets nieuws biedt.
n.b.: de film is gebaseerd op een kortverhaal, maar ogv de film zelf maakte de auteur Arbasino er een roman van ! ( in 1972 )