Maybe Sweden (2006)

Alternatieve titel: De Nieuwe Lola's - Maybe Sweden

Nederland

geregisseerd door Margien Rogaar
met Maartje Remmers, Marleen Scholten en Wine Dierickx

In een groot landhuis ergens in een warm Meditteraan land hebben vijf jonge mensen zich teruggetrokken om zich te storten op hun grote passie: lezen. Van vroeg in de ochtend tot 's avonds laat staat hun verblijf in het teken van de literatuur. Dit rust-minnende gezelschap bestaat uit de levensgenieter Frederik en zijn open-minded vriendin René, de stoïcijnse Anna en haar onzekere vriendin Mira en ten slotte Werner, een eeuwige twijfelaar. De rust in het huis wordt verstoord wanneer het gezelschap bezoek krijgt van een groep gestrande Afrikaanse bootvluchtelingen. Het buitenverblijf, waar eerst de rust heerste van de westerse idylle, verandert langzaam in een hulppost. De Afrikanen komen voor water, een bed en worden opgenomen in het huis. Zo worden de vakantielezers met hun neus op de realiteit van het Fort Europa gedrukt. Vanuit vijf verschillende en botsende opvattingen vindt ieder voor zich een manier om deze mensen te benaderen en zo brokkelt de idylle uit elkaar.

Maybe Sweden is een filmproject waarin de samenwerking tussen filmmaker Margien Rogaar en acteursgroep Wunderbaum centraal staat. De totstandkoming van het verhaal is gebaseerd op de werkwijze zoals Wunderbaum die voor haar stukken hanteert: vanuit gesprekken rond de tafel en improvisaties. Het resultaat hiervan verwerkten ze in een scenario en werd verfilmd met een jonge filmcrew. Door alle departementen, zoals de cameraman en de art director vanaf het eerste moment in het maakproces te betrekken, hebben de makers op een alternatieve confronterende wijze een film willen maken. Met als doel voor ogen: ieders kunnen en creativiteit optimaal in te zetten om zo het filmproces opnieuw te ontdekken en te definiëren.

Wunderbaum is: Maartje Remmers, Marleen Scholten, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Walter Bart.

Nederlands Film Festival (27 september t/m 6 oktober 2006):
Geselecteerd voor de debuutcompetitie – Première vrijdagavond 29 september 2006

avatar van Alastor
Interessant!

Een film waarin ogenschijnlijk niks gebeurt is niet per definitie saai; de onderhuidse spanning of het innemende spel van de acteur(s) kan zo intens of pakkend zijn dat je toch de volle speelduur geboeid naar het scherm blijft kijken. Bij Maybe Sweden is dit echter niet het geval. De film komt te laat op gang en weet nergens iets bij de kijker los te maken. Op een aantal momenten wordt er wel een poging ondernomen om een bepaalde emotie op te wekken, maar verder dan aftasten komt men niet. Hierdoor is de film vrij afstandelijk en wordt je in eerste instantie niet in de rustige, broeierige sfeer meegezogen.

Richting het einde worstelt de film zich eindelijk gestaag los uit de eigen houtgreep en wordt het allemaal iets intenser en interessanter. Jammer genoeg komt deze opleving veel te laat om het geheel nog naar een acceptabel niveau te tillen.

Voor de tv-uitzending van morgen hebben ze er 25 minuten uitgeknipt, hopelijk uit het redelijk saaie eerste uur.

Is nog wel tien minuten meer volgens mij (tijdsslot voor Lola is 50 min. naar ik meen). Is tevens gedaan bij Olivier Etc. gedaan, volgens mij.
Wel vreemd, kan me niet herrinneren dat ze dat vorig jaar bij die van Teeuwen hebben gedaan...

avatar van Spartaan1986
Wie had ooit gedacht dat je Marleen Scholten na mijn Dochter en ik nog eens zou zien