Day of the Dead (2008)

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Mena Suvari, Nick Cannon en Stark Sands

Als militair Sarah haar zieke moeder naar het ziekenhuis brengt, ontdekt ze dat een heleboel mensen in het Amerikaanse stadje tegelijkertijd ziek zijn geworden. Het duurt vervolgens niet lang voor het gruwelijke virus dat deze zieke mensen in hun lichaam hebben hun drager transformeert in bloeddorstige wezens. Sarah, een paar collega's en nog wat andere mensen worden vervolgens aangevallen door deze hongerige monsters. Ze moeten nu alles op alles zetten om uit de handen van deze zombies te blijven en te overleven.

avatar van Diamantje06
Alleen al voor de vegetarische zombie een 3,5*!!

avatar van Minotaures
Bah, bah en nog een keer: bah!

op de helft kon ik hem gewoon niet meer uitkijken.wat een wanstaltig product dit.het acteerwerk is zelfs voor horror begrippen om te janken.suvari en cannon als soldaat?
de film schuwt geen enkel cliche,waarom gaat er altijd iemand in zijn eentje vandoor met een auto en laat hij de rest achter.zelfs als deze rest wapens hebben en hij niks.zoals de dokter .
1,5 sterren

wat me trouwens ook op viel,in het ziekenhuis,dat stuk dat ze in een kast zaten. suvari staat daar erg cool een uitweg te bedenken,maar geen traan over haar moeder liet of zelfs maar aan haar broer en zijn vriendin dacht.idem voor de broer trouwens die met zijn vriendin vlucht zonder aan zijn familie te denken acteerwerk van nul

avatar van Boeikens
Redelijk goed.

Snelle zombies, die ook nog wat kunnen denken resulteren in een actievolle zombiefilm. Dat ze echter op het plafond kunnen kruipen is er wel over!
De gore valt best wel mee maar de special effects zijn niet altijd even goed. (Spuitend bloed in pixelformaat)
Niet altijd even spannend maar kijkt wel vlot weg.

avatar van jetinternet
Kon er wel om lachen maar echt heel eng was ie niet, leuk voor als je van zombiefilms houd, verhaal was niet echt pakkend.

avatar van Ruttie2
Deze film was meer grappig dan eng, ik vond de vegan zombie een erg domme zet, volgens mij hebben ze dit gedaan door de Day of the dead de oude, waarin Bub (een getrainde zombie die gehoorzaamde)
voorkwam, ik vond het ook wel dom dat iedereen ziek werd en dat op een op een of andere manier mensen hebt die immuun zijn, het leek erg een op 28 days later, ik vind dat ze hiermee in herhaling komen, toch kon ik er wel om lachen, en de zombies waren weer briljant, behalve als ze net zombie zijn dan zitten ze ''ineens'' vol met wonden, ik geef deze film een 2,5

jezus vergelijk deze eens met films als dawn of the dead en 28 weeks later enzo, wat SLECHT
doorgespoelde zombies zijn zo lelijk om naar te kijken

avatar van Arabyus
606 schreef:

ik ook hele leuke film inderdaard

ik vond um ook best te doen. dat snelle is leuk net zoals bij Dawn of the Dead die remake. alleen beetje jammer dat ze te extreem hoog kunnen springen..

avatar van megaman
Ik moet deze film nog eens bekijken maar slechter dan Diary kan haast niet lijkt me.

Steve-a
Dit heeft vrijweinig te maken met het orgineel. Viel me zwaar tegen.

avatar van totalreject
Als zombie film niet echt geslaagd. Als horror/actiefilm was hij wel erg vermakelijk. Beter dan ik verwacht had.

Hij heeft alleen inderdaad niks met het orgineel te maken.

avatar van rox91
Deze film viel me tegen, het gaat allemaal heel snel, is vrij voorspelbaar en sommige dingen zien er erg nep en vies uit.

avatar van rep_robert
Ondanks de weinige linken met het origineel is dit wel een lekker weghappertje.
Maar daar is alles ook wel mee gezegd, waar ik mij(persoonlijke smaak) het ergste aan irriteer is dat die zombies (tegenwoordig) allemaal ubermenschen worden of zo.
Ze rennen, springen, schieten, klimmen meer dan hun lief is.
In mijn ogen moeten zombies zoals in de oude Romero films zijn: sloom als een lijk!!!!
Waarom zul je denken? Nou gewoon, rottende lichamen en lijken die vanuit gebouwen 6 hoog springen horen gewoon niet van die superskills te hebben, dat kan gewoon niet en dat neemt gewoon de hele charme van zombies weg, hoe kan je dit eigenlijk nog zombies noemen.
Het zijn eerder genetisch gemanipuleerde superwezens ipv zombies.

Doordat de zombies zo snel en behendig zijn veranderd zo'n film voor mijn gevoel ook veel meer in een actiefilm dan een horrorfilm, wat opzich niet slecht is, maar je zit niet in spanning zo'n film te kijken, wat toch wel zou moeten.

Al met al een lekker wegkijkertje zonder een al te diepgaand verhaal en zonder al te veel spanning, maar wel met actie(zoals er al zoveel remakes zijn tegenwoordig)

2 sterren

avatar van Sjoerdow
Alleen al vanwege een vegetarische zombie laat ik deze film liggen.

Ik sluit me volledig bij rep_robert aan.

Tja wat zullen we er van zeggen het is opzich een leuke film maar als je voor een echte horror wil gaan zal ik deze togh niet aan raden als je van de zombie films houd is het wel te doen veel bloed gore dingen komen er in voor

Geef deze film een 3.5

avatar van benq
Rare "re-make" hoor, bijna geen link met het Romero origineel.En rep_robert heeft een goed punt wat betreft de zombies.
En de makers zijn er goed in geslaagd alle scherpe randjes weg te vijlen zodat er alleen nog maar een standaard zombiefilm overblijft.
Mena Survari kon me niet overtuigen en zelfs acteur Ving Rhames moest het doen met een ondankbaar rolletje!!
Maar halverwege werd het toch nog een kleine guilty pleasure wanneer de kleine groep overlevenden worden opgejaagd door zombies maar de makers hadden er zoveel meer mee kunnen doen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dit gemiddelde doet me toch twijfelen aan het stemgedrag hier.

En dan vergelijk ik deze met een diary of the dead/land of the dead..
Werkelijk ongelooflijk dat deze hier net een 2.5 gemiddeld behaald!
Ik heb aardig wat films gezien, heel wat slechte en ook heel wat goede, en deze hoort toch meer bij het laatst genoemde..

Het acteerwerk is niet meer als redelijk, en voor zo'n B-film kan dit er best mee door, ik stoorde me er niet aan.
Nick cannon, daar stoorde ik me aan! Wat een overdreven macho personage zet hij hier neer, heerlijk voor de actie wanneer zijn hoofd buiten beeld is, dat wel.

De hersenpannen vliegen door het beeld, de ledematen spatten eraf en het bloed spuit in het rond, goede gore dus.
Het verhaal doet er niet eens toe, die is trouwens zoals altijd droevig.

Er zitten echt een paar mooi geschoten beelden in deze film, enkele scéne's zijn écht heel goed gedaan en ook best over nagedacht.
De aktie is verder in grote mate aanwezig waardoor je je nooit zult vervelen tijdens deze film.

Ook zien de zombies er redelijk tof uit, ze rennen weer als een gek (Wat ik overigens écht een verbetering vind in de zombie films van tegenwoordig, komt de spanning ten goede!)
En er is nog iets bijgekomen, ze kunnen heel ver springen, nu is dit gelukkig niet overdreven en ziet het er soms nog best tof uit ook, er word niet heel erg veel gebruik van gemaakt dus eigenlijk kon het me al niet storen.

Nogmaals, ik snap het even niet meer, ik heb genoeg zombie films gezien om te weten welke goed zijn en welke niet, en deze ontstijgt toch de meerderheid van de recente zombiefilms..eigenlijk op alle punten..
Nu ik aan bijvoorbeeld diary of the dead terug denk is die droevig in vergelijking met deze..

3.5*, omdat ik me ontzettend vermaakt weer heb met een zombie film, en dat is genoeg.

avatar van grayfoxz
Een vermakelijke film, niet veel connecties met het origineel (of andere zombiefilms). [/quote]Rennende zombie is nog te doen maar sommige van de sprongen en trukjes die ze uithaalden waren voor zombies wat té.[quote]
Maar wel goed uitgewerkt, de film bleef ook goed boeien.

Ik ben niet bekend met het origineel, maar met deze film kon ik me best vermaken.
Het is natuurlijk geen topfilm met een topscenario, maar toch was het van begin tot eind boeiend.
En natuurlijk hebben de mensen van de make-up hun hartje kunnen ophalen in deze prent, de zomies zien er indrukwekkend uit.
Kortom: geen top, maar een leuke horrorfilm die me echt wel aansprak.

avatar van Flipman
Nee, nee, nee, nee, nee. Deze film deed 't 'm niet voor mij, allesbehalve. Het origineel had al zo'n verneukt intro, begon spannend, maar toen kwamen al die zombies, 'as if on cue' allemaal tegelijk tevoorschijn! Vaarwel, mooie opbouw! En daarna werd de film ook niet bijster interessant, afgezien van het feit dat de zombies er een stuk enger uitzagen dan in hun voorganger, Dawn of the Dead (1978).

Als Diary of the Dead al 'droevig' is in vergelijking met deze remake, weet ik dat ik die al moet vermijden; Land of the Dead was al verschrikkelijk slecht; het ontbrak de film aan spanning en een uitwerking van een verhaal wat zich in principe leent voor een goeie film. Maar helaas, het mocht niet baten. Dankzij Land of the Dead en deze heruitvinding van Day of the Dead raakt Romero's originele trilogie wel erg in het slop.

Scenarist Jeffrey Reddick: "It's going to be a separate movie...We wanted to pay homage to the original with the military and the scientists and the socially relevant stuff that George Romero always does, but we wanted to put a fresh spin on it. There will be similarities, but there will be differences as well that I think fans will hopefully dig."

Afgezien van een nieuwe draai eraan geven, heeft de film in alle andere opzichten meer dan gefaald. Militairen en wetenschappers maken nog niet dat een film werkt en/of een origineel eer aandoet en 'socially relevant stuff'? Dat heb ik in heel de film niet mogen meemaken! De enige gelijkenissen met het origineel zijn de militairen en de wetenschappers en 't feit dat mensenlevens worden bedreigd/overgenomen door zombies.

Ook de zombies zelf vind ik over-the-top. Op een negatieve manier. Daar het virus zich in deze film begint te manifesteren en het tijdsbestek bestaat uit ongeveer één dag, kwam het er voor de makers op neer dat het verrottingsproces gewoonweg supersnel plaats moest vinden. Voor zover deze al in zombiefilms aanwezig is, komt dat de geloofwaardigheid niet ten goede. Bovendien wordt het virus op twee manieren verspreid; via de lucht en via bloed/speeksel, dat laatste zoals we gewend zijn. De film had gewoon moeten kiezen voor één van deze manieren, dit is echt teveel van het...nou ja, over 'goede' kunnen we niet echt spreken. Daarnaast kunnen ze onmenselijk ver springen en zet het virus ook het muteringsproces in werking dat Peter Parker zijn gaven schonk, daar ze allemaal over muren en plafonds kunnen lopen. Als dit onderdeel is van die "differences [...] that I think fans will hopefully dig," dan kan ik concluderen dat de film ook hier de plank volledig misslaat.

Waarschijnlijk had de film geen behoorlijk groot budget, daar de locaties allemaal zo dicht bij elkaar liggen en de film zo'n razend tempo bezit. We hebben nauwelijks tijd om met de karakters kennis te maken. Op zich weten we genoeg van ze om de film te kunnen volgen, maar wat me wel stoorde was dat er meerdere malen op word gewezen dat Sarah's wapen niet geladen is en dat dit een reden heeft, maar die wordt vervolgens net uitgelegd! Daarnaast hebben we weer een heel setje stereotype karakters, zoals Salazar, gespeeld door Nick Cannon, the 'nigger*' that always dies first, Nina (AnnaLynne McCord), het opgefokte blondje, Dr. Logan (Matt Rippy), the backstabbing scientist en, last but not least, Bud (Stark Sands), DE VEGETARISCHE ZOMBIE!!! Mijn broer, zijn vriendin en ik slaakten alledrie kreten van ongeloof, dat ze DAT konden MENEN!!!

Concluderend, Day of the Dead is een nodeloze remake die nergens bij stilstaat en geen sociale kritiek bevat, die in Romero's films wel terug te vinden is. De film zet niet aan tot nadenken, daarvoor is deze te breinloos, gelijk aan een zombie. Wat de gore betreft, dat is dan een klein pluspuntje aan de film, ook al zijn de zombies zelf te over-the-top. En dan zijn er nog die irritante stereotype karakters.

Ik geef een twee. Ben ik nog gul ook!

*=Niet racistisch bedoeld.

avatar van Banjo
deze film is te recht toe recht aan voorspelbaar en bevat geen verrassingen. hoewel de zombies best goed zijn..
de spanning ontbreekt ook trouwens.

avatar van megaman
Even had ik het idee dat ik een film aan het kijken was van regisseur Peter Hunt want de montage was op sommige momenten extra versneld. Het deed mij in elk geval terugdenken aan sommige gevechten in de James Bond films uit de jaren 60 en dan met name On Her Majesty's Secret Service. Any way, deze remake vertoont jammer genoeg maar bar weinig overeenkomsten met Romero's origineel. Hier en daar wat bekende namen maar dan heb je het ook wel gehad. Wat ik zelf zo geniaal vind aan de originele Day of the Dead is 't gevoel van isolatie, de oplopende spanning en wrijving tussen de personen, de constante dreiging van de zombies en de soms emotionele (zeker voor zombiefilm begrippen) soundtrack. De remake doet echter niks nieuws in het genre en dat maakt van deze film eigenlijk niks speciaals. Gewoon een goeie zombiefilm die naar mijn mening net minder is dan de remake van Dawn maar beter is dan Land en heel veel beter dan het belabberde Diary.

avatar van megaman
Nog even dit: Day faalt hard als remake zijnde aangezien er totaal geen connecties zijn met het origineel. We spreken hier dus niet van een 1 op 1 remake maar een film die gebasseerd is op Day of the Dead zoals je ook krijgt te zien voordat de film begint. Maar zelfs dan kloppen er een aantal dingen totaal niet. Ten eerste is Day de derde film in de trilogie en de zombieplaag hoort al dik aanwezig te zijn. Bij deze remake zie je nog even hoe het onstaat (virus..ook zoiets ) en dan zou je denken dat het zich afspeelt ten tijde van Night of the Living Dead.

Dan zou je kunnen zeggen van: 'het is een andere kijk op Day, een rehash en net als Dawn niet precies het zelfde dan het origineel'. Maar zelfs Dawn was een remake die meer trouw was aan het origineel en rennende zombies vind ik wat acceptabeler dan supersnelle zombies die op plafonds kunnen kruipen, hoog kunnen springen en wapens gebruiken. Dat laatste deed me terugdenken aan Zombie 3: Nights of Terror waar zombies rondliepen met hooivorken en zijsen en Nightmare City met z'n rennende zombies die schieten en elkaar commando's geven.

Any way, zelfs als rehash zijnde klopt het niet. De titel zegt Day of the Dead...dag van de doden. En de film speelt zich voornamelijk s'nachts af. Maar wat ik bij m'n vorige post al aangaf: als losstaande zombiefilm doet het niks verkeerd en vind ik beter dan Land waar geen enkele dreiging aanwezig was (enkel het spel tussen de hoofdrolspelers en die rijke stinkerd. De zombies waren bijzaak en 'ook' een soort dat moest zien te overleven) en zoveel beter dan het überslechte Diary. Maar om mijn herhalingen wat te verdoezelen plaats ik hier even mijn top-8 zombiefilms:

01: Day of the Dead (1985)
02: Dawn of the Dead (1978)
03: Dawn of the Dead (2004)
04: Night of the Living Dead (1990)
05: Day of the Dead (2008)
06: Land of the Dead (2005)
07: Night of the Living Dead (1968)
08: Diary of the Dead (2007)

De film begint heel goed. De spanning wordt langzaam opgebouwd en de karakters worden langzaam 1 voor 1 duidelijk. Tot ongeveer de helft van de film vond ik de film zeker 4* waard maar na de helft blijft er niets meer over dan een grote schiet en slachtpartij zonder spanning. De film daalt dan naar een onvoldoende en is dan zeker niet meer waard dan 2,5*. Kortom verhaallijn was goed maar had gewoon veel meer in kunnen zitten. De onbekende (voor mij) acteurs deden het trouwens wel prima. Beeldkwaliteit dvd is heel goed te noemen en het geluid (DTS) klinkt super. Voor mij is de film gemiddeld toch wel 3,5*.

avatar van patrick17
Een film die het niet helemaal heeft. Ik vind zelf ook de 'supersnelle' zombies minder. Ze rennen schieten klimmen etc zoals hier boven ook al is aangegeven en dat maakt het toch echt minder leuk. Opzich is de film niet verkeerd. Film komt wat traag op gang naar mij inziens maar is over de hele film gezien wel te doen. De zombies happen zich 'lekker' in de mensen. Uiteindelijk is het einde zo'n beetje verwacht ook leuk met Bud. Dat vriendinnetje van die jongen Nina zag er overigens wel leuk eruit. Over heel de film gekeken wel te doen maar niet geweldig...

2.5 * (Ik maak er toch een 3.0 van omdat hij ook niet heel slecht is).

avatar van totalreject
rep_robert schreef:
Ondanks de weinige linken met het origineel is dit wel een lekker weghappertje.
Ze rennen, springen, schieten, klimmen meer dan hun lief is.
Het zijn eerder genetisch gemanipuleerde superwezens ipv zombies.

Helemaal mee eens. Deze film kan je ook beter als aktie/horror bekijken en vooral niet te serieus nemen. Dan issie nog best aardig. Maar zoals ik al eerder zei. Als zombiefilm niet geslaagd.

avatar van Flipman
Flipman schreef:
net=niet

avatar van namingway24
Na een half uurtje heb je het wel gezien. De constante vloedgolf van "zombies" gaat snel vervelen en al die gore was niet erg indrukwekkend. De personages waren slecht uitgewerkt (vooral die irritante Nick Cannon als militair met een "gangster-act"). De camera was af en toe veel te schokkerig. En wat was dat met die 'Spider-Zombies"? Het gaat me er niet eens om dat het niet echt zombies zijn, maar hoe ze bewogen was wel erg lachwekkend af en toe. Nee dit is geen goede film maar wel grappig om tussendoor op te zetten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tja, een film over zombies, blijkbaar ook gemaakt door zombies. Weinig inhoud en veel clichés. Verder valt de actie nog wel mee en je blijft gelukkig kijken naar de film. Maar er zit niets opvallend in en inhoudelijk is het ook niet veel soeps. Weer een groep die moet overleven, weer een virus, weer de voor de hand liggende figuren die overwinnen, ... Als remake is het vrij zielig gedaan. Als zombiefilm valt hij nog wel mee, al valt dit eerder onder de noemer overbodig. Ik heb me niet verveeld, maar daar is dan ook alles mee gezegd. 2*