Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titel: Mad Max in de Donderkooi

2,80

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

134 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van Matchostomos

'Mad Max beyond Thunderdome' is een geheel overbodig sluitstuk in een voor het overige al weinig indrukwekkende trilogie.

Op het einde na, waar we alsnog en gelukshalve op enige volwaardige actie worden getracteerd, maakt Miller van deze prent een rariteitenkabinet waar geen greintje plezier meer aan valt te beleven. Zelfs niet aan de erbarmelijke en schrikwekkende verschijning van 'scream queen' Tina Turner.
Gibsons fysieke présence blijft ook hier nog aanwezig, al moet hij schaamwekkend toezien hoe zijn personage een psychologische metamorfose ondergaat: van Mad Max naar Soft Max.

The Flinstones in the Future of een Waterworld op land, wie zal het zeggen. Feit is dat 'Mad Max beyond Thunderdome' flauw geïnspireerd is en zijn imago als cartooneske actiewestern volledig verloren heeft.

Ken je klassiekers. Scream Queen Turner? Waterworld op land?

avatar van Matchostomos

Wouter schreef:
Ken je klassiekers.

Hoewel het eerste en vooral het tweede deel in deze trilogie worden beschouwd (ikzelf ben het daar helemaal niet mee eens) als klassiekers, kan van 'Thunderdome' niet hetzelfde worden gezegd. Het laatste deel bevat simpelweg zelden tot nooit de elementen waarvoor de twee voorgaande zo worden geapprecieerd: cartooneske montage, typische westernallures en testosteron geladen actie.
Het 'onderwereld' gegeven biedt perspectieven, maar Miller doet er niets noemenswaardigs mee. Bovendien mispakt hij zich stevig aan het verhaal met de 'lost boys' (of hoe je het ook wenst te noemen).

Scream Queen Turner? Waterworld op land?

Een beetje cynisme om een film op zijn negatieve punten te wijzen. De decors leken zo uit Bedrock City te komen, terwijl de kostuums (inclusief het rariteitenkabinet) dan weer iets gemeen hadden met 'Waterworld'.
Tina Turner kan op haar beurt enkel scheve bekken trekken en eens stevig kressen. Iets wat haar muzikale carrière ongetwijfeld ten goede kwam, maar haar filmcarrière alvast niet.

avatar van pink_roosje
Leuke film, weer een toekosmt film waarin de wereld helemaal naar de kl**ten is. Max heeft een leuk karakter en Tina heeft een geweldig personage 3*

avatar van Betamax
Het slechtste deel uit de serie.
Maar toch nog wel de moeite waard.

4.5 * uiterst vermakelijke film!!

avatar van Halcyon

Dit derde deel is nog doenbaar, al worden de situaties en personages steeds meer karikaturaal. Sommige vondsten zijn aardig, de actie zit goed en ook de stunts zijn best ok, maar over het algemeen neigt het te veel naar pulp. Deel 2 blijft de beste uit de reeks.

Halcyon schreef:

t blijft een soort van tarentino trilogie van de jaren 80, echt iets voor de liefhebbers

avatar van Halcyon

Zie de link met Tarantino niet eerlijk gezegd. (?)

Zie hooguit dat Miller en Tarantino geinspireerd zijn door italiaanse westerns.

avatar van A.L.I.E.N
viel wel mee.dezelfde post-apocalyptische stijl als de eerste
en de buggy's mogen natuurlijk niet ontbreken.

avatar van 606
erg goed en spannend.

4 sterren

avatar van film88888
Zeer teleurgesteld bij dit laatste Mad Max deel. De film begon weer zeer vermakelijk, en erg knap met de Special Effecten, maar dan opeens als Max bij die kinderen was leek het net of ik naar een soort van Peter Pan film aan het kijken was, en Tina Turner past echt niet in deze film, maar dan weer een plus punt voor Mel Gibson dat weer heerlijk Max vertolkt, en de film had ook soms leuke scene's voor een glimlach
(zoals de scene als Max zijn wapens geeft voor hij in de donderkooi gaat), en die donderkooi scene's vond ik ook nog best vermakelijk, alleen jammer zoals ik al zei dat het een soort sprookje werd, en dat de suspence, en het meer realistische plot zoals deel 1 weg is.
3,0 sterren

avatar van sinterklaas

Stem verwijderd

avatar van Apollinisch

Miller moet een op geld belust mannetje zijn, want afgezien van inkomsten zie ik geen enkele reden waarom deze film tot stand gebracht is. Hoewel ik de eerste twee Mad Max-delen ook niks vond, was er daar nog sprake van een uniek sfeertje. Hier is het een en al infantiliteit dat de klok slaat. 1* voor een paar mooie plaatjes en een gevecht dat nog enigszins kijkbaar is. Voor de rest had dit meer weg van een mislukte Indiana Jones-ripoff dan van een volwaardig deel van een filmreeks die (onterecht) zo’n status geniet. Miller zou zich diep moeten schamen.

Alsjeblieft zeg Je mag van mij de film kloten van de bok vinden, maar van deze insinuatiues en ander gezeur word ik niet goed.

avatar van dvdfreak123
slechtste van de 3 hadden deze nooit moeten maken vind ik de toekomstneigingen verprutsen deze film vind ik en het verhaal is ook al niet echt top spijtig vind ik want deel 1 en 2 zijn wel goed

aangezien ik de eerste 2 gezien heb, wil ik dit 3de deel ook wel zien. Woensdag 28/05 op 2be (belgie)

bijzonder zwak filmpje na de duidelijk veel betere voorgangers. Gewoonweg niks is goed in deze film; Mel kan nog net voor een voldoende zorgen...

Dit was natuurlijk de meest commerciële Mad Max film en dat was ook goed te zien want er was niet veel expliciet geweld te zien wat wel aanwezig was bij deel 1 en 2. Ondanks dat was dit ook best een aardige film. Het verhaal was best goed en Mel Gibson was weer aardig op dreef in deze film.

Master Blaster

avatar van niethie
Was na het eerste en tweede deel destijds nogal een tegenvaller, aparte en- vervreemde sfeertje is weer aanwezig maar er gebeurd in mijn herrinering weinig interesants en dat maakt het er niet toegankelijker op.

2,5 sterren

crack1
1 * voor het begin
1* voor het einde
Wat er tussen in gebeurt kon me nauwelijks boeien!

avatar van Zinema
Beetje tegenvallende afsluiter van de beroemde trilogie ondanks de volle zalen toentertijd. Turner voelt misplaatst maar zorgde bijna eigenhandig voor het immense succes vanwege haar wereldhit op de soundtrack. Deze film was o.a. een belangrijke inspiratiebron voor de beroemde clip van 2Pac en Dr.Dre: California Love. De film is helaas niet zo heel goed en soms zelfs een beetje belachelijk. Vermakelijk bij vlagen, maar verder niet al te sterk en absoluut het slechtste deel.

avatar van Donkerwoud
Mad Max onwaardig/

avatar van Ramon K

Poeh! Dat valt inderdaad niet mee. Volgens mij is er een South Park aflevering die deze scene persifleert, maar die verschilt qua toon niet eens zo veel van de scene die ik daarnet zag. Wel heel erg cheesy.

Opnieuw erg sterk, al is het moeilijk te zeggen welke van de drie nu de beste is. Daarvoor zag ik de eerste twee te lang geleden. Nu zou ik voor de tweede gaan, omdat die qua sfeer vooral het meest is blijven hangen.
Vooral het laatste half uur, waar er in de meest fantastische mobielen achtervolgt wordt is geweldig. Hoe staat het met de plannen voor een vierde deel?

avatar van kleez
Gisteravond was ie op TV! Toch nog even stukje gezien ! Vond de films altijd erg leuk, maar gisteravond vond ik er opeens helemaal niks meer aan!

avatar van Donkerwoud
Ramon K schreef:

Is dat niet de episode dat Bebe en haar gang zo obsessief met de seksuele voorlichting bezig zijn, dat ze een fort bouwen om de geile boys buiten te houden?

avatar van Ramon K
Nee. Ik bedoel die aflevering waarin alle kinderen hun ouders laten arresteren wegens seksueel misbruik.

avatar van Ramon K
Sterker nog: op de commentaartrack van die aflevering noemen de makers van South Park deze film ook nog. Aflevering heet The Wacky Molestation Adventure.