Mad Max beyond Thunderdome (1985)

Alternatieve titel: Mad Max in de Donderkooi

2,80

Australiƫ
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II) en George Ogilvie
met Mel Gibson, Tina Turner en Bruce Spence

Max (Gibson) wordt beroofd van al zijn bezittingen en kan nog net de stad Bartertown bereiken, die gerund wordt door Aunt Entity (Turner). Hij sluit een deal met Entity en vecht namens haar in de Thunderdome, een kooi waarin gevechten op leven en dood worden gehouden. Entity belazert hem en gooit hem de woestijn in. Met hulp van een groep kinderen die hij bij een oase vindt, gaat Max weer terug naar Bartertown, om met Entity af te rekenen.

134 BERICHTEN 29 MENINGEN

Justice4All
Deze film word een reunie tussen Gibson en Miller, als het natuurlijk door gaat
Ik heb gemerkt -via imdb- dat Miller de vorige 3 delen had gemaakt. Maar de kans is groot dat Mel Gibson het niet doet, omdat hij zich meer wilt inwijden voor regiedebuut en wilt zijn acteercarriere achterwege laten.
Misschien moet Gibson als bejaarde spelen, hij voelde zich te oud om in actiefilms te spelen.

Eh..... Wat bedoel je nu eigenlijk?

avatar van xangadix
Met 'regiedebuut' zal hij wel 'regisseren' bedoelen...

Justice4All
Yep.
Ik was ff vergeten dat Mel Gibson 3 films heeft geregiseert ipv 1.

Dan nog zou hij zich niet meer aan zijn debuut hoeven wijden, want dat zou die al achter de rug hebben....

Wouter schreef:

Dat is toch heel oud nieuws? Stond men niet volledig klaar voor opnamen, maar gooide de oorlog in Irak niet roet in het eten? Ik hoorde dat Gibson toen zijn jezusfilm ging maken en het project in totale impasse is geraakt.

Of weet jij iets nieuws?
Je hebt gelijk. Het is nog helemaal niet duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Er komen steeds weer berichten dat ie doorgaat. Later worden ze weer net zo hard ontkracht. erg vervelend. Gibson gaat eerst volgen bronnen een andere film maken en dan is er een definitief besluit volgens mij. Maar ja dat kan natuurlijk net zo hard weer ontkracht zijn.

avatar van predator
de minste van de drie Mad Maxen, licht teleurstellend.

avatar van gemaster
Ik snap het lage gemiddelde niet hoor. Erg leuke film die alleen wel een beetje de typische Mad Max sfeer mist. Af en toe werd het zelfs slapstick achtig en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Toch een erg leuke rol van Turner, dat had ik niet verwacht. Het kooigevecht was ook erg gaaf.

ik vond dit deel het slechtste van de 3 mad max films die er nu zijn. veel aandacht besteed aan het verhaal en niet aan de actie scenes vind ik. heel er jammer 3 stemmen waard. ik hoorde laatst dat ze nu een deel 4 gaan maken maar of dat klopt weet ik niet zo hoorde ik ook dat de titel van deel 4 Mad Max 4 fury road is.

Die stond tijden geleden gepland, maar de Irak-oorlog maakte daar een einde aan. Voorlopig ziet het er nog niet naar uit dat het alsnog door zal gaan, helaas.

avatar van Ravenstein
Het begint redelijk en eindigt ook wel ok, maar het middenstuk doet de film de das om.
Delen 1 & 2 blijven klassiekers, deel 3 is wat overbodig.

Leuke spoof poster: http://www.aflockofsegers.com/archives/2004_08.php

Ergens in het midden van de pagina.

avatar van Jan met de pet
De slechte van de 3......2,5

avatar van sinterklaas

Wat een slechte Mad Max film.

Heb deel 1 nog niet gezien 2 wel maar die vond ik veel beter dan deze prul.

orbit
In de... donderkooi. Mwhuhahaha!!

Slechte film overigens. 1.5*

film_kaza
Slechte film zonder ook maar 1 goeie scene.

2 sterren.

avatar van as
George Miller in een filmpje over de status van Mad Max 4: http://www.planet.nl/planet/show/id=75051/contentid=783599/sc=77d2e2

Bert1
Het begin was nog acceptabel maar sinds Mad Max zijn aankomst bij de groep kinderen zakt de film helemaal in elkaar.

2 sterren voor een onwaardige afsluiter van de Mad Max trilogie.

Persoonlijk vind ik dat deze Mad Max 3 ondergewardeerd wordt en niet moet onderdoen voor deel 2. Het is natuurlijk helemaal iets anders geworden, maar ik blijf de fantastische verbeelding van de makers toch boeiend vinden.
De minst goede vond ik Mad Max 1, te langdradig.

avatar van otherfool
Pff wat een aanfluiting. Na het redelijke 1e en geweldige 2e deel hoop je op een klapper als afsluiting, maar dat is het duidelijk *niet*. Het gegeven van de 'onderwereld' is nog wel aardig, maar de verhaallijn rond de kinderen was inderdaad zwak. Voeg daar de verschrikkelijke Turner bij (standaard 1 punt aftrek) en je komt op 1,5*.

avatar van Matchostomos

'Mad Max beyond Thunderdome' is een geheel overbodig sluitstuk in een voor het overige al weinig indrukwekkende trilogie.

Op het einde na, waar we alsnog en gelukshalve op enige volwaardige actie worden getracteerd, maakt Miller van deze prent een rariteitenkabinet waar geen greintje plezier meer aan valt te beleven. Zelfs niet aan de erbarmelijke en schrikwekkende verschijning van 'scream queen' Tina Turner.
Gibsons fysieke présence blijft ook hier nog aanwezig, al moet hij schaamwekkend toezien hoe zijn personage een psychologische metamorfose ondergaat: van Mad Max naar Soft Max.

The Flinstones in the Future of een Waterworld op land, wie zal het zeggen. Feit is dat 'Mad Max beyond Thunderdome' flauw geïnspireerd is en zijn imago als cartooneske actiewestern volledig verloren heeft.

Ken je klassiekers. Scream Queen Turner? Waterworld op land?

avatar van Matchostomos

Wouter schreef:
Ken je klassiekers.

Hoewel het eerste en vooral het tweede deel in deze trilogie worden beschouwd (ikzelf ben het daar helemaal niet mee eens) als klassiekers, kan van 'Thunderdome' niet hetzelfde worden gezegd. Het laatste deel bevat simpelweg zelden tot nooit de elementen waarvoor de twee voorgaande zo worden geapprecieerd: cartooneske montage, typische westernallures en testosteron geladen actie.
Het 'onderwereld' gegeven biedt perspectieven, maar Miller doet er niets noemenswaardigs mee. Bovendien mispakt hij zich stevig aan het verhaal met de 'lost boys' (of hoe je het ook wenst te noemen).

Scream Queen Turner? Waterworld op land?

Een beetje cynisme om een film op zijn negatieve punten te wijzen. De decors leken zo uit Bedrock City te komen, terwijl de kostuums (inclusief het rariteitenkabinet) dan weer iets gemeen hadden met 'Waterworld'.
Tina Turner kan op haar beurt enkel scheve bekken trekken en eens stevig kressen. Iets wat haar muzikale carrière ongetwijfeld ten goede kwam, maar haar filmcarrière alvast niet.

avatar van pink_roosje
Leuke film, weer een toekosmt film waarin de wereld helemaal naar de kl**ten is. Max heeft een leuk karakter en Tina heeft een geweldig personage 3*

avatar van Betamax
Het slechtste deel uit de serie.
Maar toch nog wel de moeite waard.

4.5 * uiterst vermakelijke film!!

avatar van Halcyon

Dit derde deel is nog doenbaar, al worden de situaties en personages steeds meer karikaturaal. Sommige vondsten zijn aardig, de actie zit goed en ook de stunts zijn best ok, maar over het algemeen neigt het te veel naar pulp. Deel 2 blijft de beste uit de reeks.

Halcyon schreef:

t blijft een soort van tarentino trilogie van de jaren 80, echt iets voor de liefhebbers

avatar van Halcyon

Zie de link met Tarantino niet eerlijk gezegd. (?)

Zie hooguit dat Miller en Tarantino geinspireerd zijn door italiaanse westerns.