Shissô (2005)
Genre: Drama
Speelduur: 124 minuten
Alternatieve titels: Dead Run / 疾走
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: SABU
Met onder meer: Yuya Tegoshi, Susumu Terajima en Ryô Kase
IMDb beoordeling: 6,9 (320)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Shissô
De jonge Shuji woont in een kustdorpje. Op een dag arriveert een groep projectontwikkelaars, en een jaar later ligt voor de kust een nieuw woongebied. Het oude dorpje wordt "shore" gedoopt, het woongebied in het water "offshore". Al snel ontstaan er rivaliteiten tussen beide gebieden.
Externe links
Acteurs en actrices
Shuji
Eri
Akane
Father Yuichi
Arata
Oni Ken
Yuji Miyahara
Shuji's Father
Shuji's Mother
Shuichi
Video's en trailers
Reviews & comments
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad een prachtige trailer (en poster).
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
nog niks over deze film!? ah, ik wil hem zo graag zien! SUSUMU TERAJIMA!!!!!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Vreemde Sabu film.
Eigenlijk de eerste film waar hij volledig toespitst op drama. Misschien niet compleet onverwacht na Blessing Bell, wel de manier waarop.
Alle quircky zaken die we van Sabu gewoon zijn, zijn verdwenen. Niet enkel is het een redelijk hard drama, het vertoont zelfs kenmerken van het nihilistische Pornostar. De personages worden niet gespaard, het noodlot slaat vaak erg hard toe.
Het eerste uur is relatief kalm. Erg mooi begin, waar ook Terajima weer zijn sterke bijdrage levert. Jammer genoeg ook hier weer zijn rol erg beperkt in tijd. Daarna ontvouwt zich een mooi drama tussen twee tieners en een priester. Film kent een klein dipje rond het uur maar slaat dan stevig om qua sfeer. Het wordt allemaal erg guur, de gebeurtenissen bevreemdend en dus met dat nihilistische kantje.
Erg onsympathieke personages met vreemde beslissingen en acties, maar uiteindelijk wel een mooi drama. Vooral de harde rol van Ren Osugi weet te verbazen het laatste half uur. Mooi einde, en daarmee ook een mooie film. Maar zeker geen typisch Sabu product.
Film ziet er mooi uit, maar het kleurgebruik is soms iets te donker. Score is vaak prachtig en begeleidt de beelden perfect. Het drama is kil, koud en genadeloos, maar uiteindelijk mooi en de film wordt met een zekere warmte afgesloten.
Aparte draai aan een verder redelijk typisch Japans drama. Mooie film, maar toch liggen Sabu's kwaliteiten in de luchtigere films denk ik. Zeker genoten, maar het hinkt soms op teveel benen tegelijkertijd.
4*
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Mooi en aangrijpend drama. Jammer genoeg is Terajima niet zo lang te zien. Maar ook de rest van de acteurs spelen erg sterk 4,5*
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Erg sterk drama. Anders en a-typische Sabu film trouwens (in bepaalde opzichten). Wel zag ik hier weer vele kenmerken van een typisch Japansdrama terug (de manier van filmen, muziekgebruik, simpele vertelling, haast nihilistisch).
Shisso verteld een toch best complex gevoelsdrama. Prachtig verteld met veel erg mooie scenes. Het kleine kustplaatsje wordt prachtig in beeld gebracht en het vele hardlopen over de uitgestrekte velden is eveneens zeer sfeervol.
Waar in andere Sabu films de personages eigenlijk altijd van het ene probleem in het andere vallen, wordt Shisso anders verteld. Hier wordt het hele leven van Shunji beschouwd.
Shuji's verhaal is tragisch, maar wordt nergens overdreven of aanstellerig. De beweegredenen van de personages zijn niet altijd te doorgronden, maar ook dat is wat mij betreft absoluut geen bezwaar.
Weer een film waar ik moeilijk over kan schrijven, aangezien het mij vooral draaide om de fijne sfeer die de film uitstraalt (zoals alle Sabu films eigenlijk). Het einde vond ik dan wel weer typisch voor deze regisseur. Dramatisch, maar ook een opluchting. Muziekaal gezien kwamen er weer veel mooie pianostukken voorbij. Visueel stabiel, niet bijster bijzonder, maar wel typisch Japans (dus wat mij betreft prachtig).
Erg mooi, weer eentje om te koesteren. Kleine 4,5*
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Beste Sabu, wat een prachtfilm.
Visueel zeer sterk. Schtiterend rustige beelden ondersteund door heel fijn pianospel. Maar buiten dat de film in dit opzicht vrijwel perfect is wordt het drama van Shuji's leven en dat van zijn omstanders heel fraai uitgewerkt.
Het voelde mij aan als cha no aji op zijn sabu's. Rustige vertelling over het leven van een jonge tiener. En waar cha no aji heel luchtig blijft weet deze film het met een zwaarder verhaal zo'n zelfde sfeertje te creeren.
Shisso bevat een hele hoop pareltjes van scenes. Eigenlijk te veel en te zonde om op te schrijven, want deze film moet je gewoon voelen. Het einde was typisch Sabu, maar zeker de mooiste.
Wat heeft die priester trouwens een geweldige stem, heel warm en kalm. Vol met berusting. De flashbacks in de scene waarin hij zijn zonde vertelt:
Hele dikke 4,5 ster, met zeker kans op de volle mep.
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Overdonderd en verrast was ik bij het einde van Sabu's Monday, onder de indruk was ik van de climax in Postman Blues en ik kon enkel lachen na het kijken van zijn Drive. Maar ik weet niet precies wat ik moest denken of doen na het kijken van Dead Run; zeker een film die opvalt in zijn oeuvre, niet per se in climax - maar vooral in zijn themakeuze en vertelwijze. Wat het ook moge zijn, met Dead Run heeft hij opnieuw een film om te koesteren, zo herhaal ik Danuz van boven dit bericht graag.
Opening van de film is werkelijk prachtig en supersfeervol; een dwalend shot van lucht en landschap gevolgd door een shot van twee broertjes onder de schaduw van een boom. Sabu registreert een prachtig Japans platteland, - doet dit mooier dan ik eerder van hem zag. Beeldschone composities met groengetinte kleuren. Het is pas wanneer grote vrachtwagens arriveren in het rustige gebied dat de rivaliteit tussen de "Shore" en "Offshore" gebieden ontstaan. Achter deze vrachtwagens gaat het geld schuil van Yakuza en dit vormt de bron van het uiteenvallen van een gemeenschap. Wij volgen de relatie die ontstaat tussen een priester die zijn grond niet verlaten wil, Shuji en zijn broer en als laatste Eri, een weesmeisje welke zich isoleert in de kerk.
Sabu neemt een stap afstand van zijn gebruikelijke vertelmanier; eerder gehuld in maffe hilariteit en onverwachte sfeerwisselingen - nu een tragisch liefdesverhaal, - maar toch ook hier verteld op meesterlijke wijze. Wanneer de groene kleuren van een vredig landschap ingeruild worden voor een donkere setting in gevaarlijke situaties en brandende huizen brengt Shuji zich in meer problemen met elke stap die hij zet. Opnieuw is het het achtervolgen of rennen van of naar een doel een manier van zoeken naar mogelijkheden en antwoorden - Zo ook eerder al het fietsen in Postman Blues, of de eindeloze marathon in Dangan Runner.
Interessant nu is echter dat verhalen van Sabu's personages voorheen enkel een korte tijd besloegen - maar in Dead Run het gehele leven van Shuji beslaat. Sabu kan het ook niet laten om na een relatief rustig eerste uur een onverwachte twist te presenteren. Situaties worden duister en zijn niet geheel te doorgronden - keuzes van personages zijn merkwaardig en onnatuurlijk, maar intrigerend. Tegelijkertijd is dit visueel veel aangenamer dan zijn vorige werk - scènes tijdens het vele hardlopen zijn meer dan te genieten en filmt in zijn kadrering vooral veel lucht. Even mooi is de soundtrack, met veel simpele pianoklanken.
Met Terajima die in het eerste half uur zijn rol neer zet word ik toch steeds benieuwder naar Sabu's Blessing Bell. Hoe klein zijn toevoeging ook is, zijn verschijning is altijd even sterk. Mooi is ook de rol van Toyokawa als priester; Mysterieuze vertolking maar vooral een mooie stem, daar hij in de film veel als voice-over spreekt. Datzelfde geld ook voor Tegoshi die de rol van Shuji speelt - hij raakt gefascineerd door verhalen van de Bijbel en put inspiratie uit het personage van Eri. De keuzes die Sabu hem laat maken zijn zo vreemd dat het moeilijk is enige affectie met hem te verkrijgen - maar tegelijkertijd brengt Sabu dit zo dat dit eigenlijk ook niet relevant is op het verhaal.
Sabu presenteert hier vooral weer een prachtig verhaal - hij speelt op het gevoel van zijn toeschouwers die niet anders kunnen dan kijken naar wat gebeurd. Daarom opzich een typisch product voor hem - maar uiteindelijk echt een film die nergens leent in stijlkenmerken van zijn vorige films. Daarom zeg ik ook bij Dead Run, wederom een aanrader - en het is mij compleet vreemd waarom Sabu nog altijd in de schaduw van anderen loopt; Daar lijkt hij veel te goed voor - maar wellicht dat ik daarom extra goed van zijn werk genieten kan.
Ik heb in ieder geval de credits weer uitgezeten en dat zegt wat mij betreft genoeg.
4.5/5.0
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Poeh, dit was zeker niet zomaar een doorsnee Japans coming-of-age-drama. Ik ben er nog niet helemaal uit. Bij vlagen een tamelijk briljante scene zoiets simpels als het ritje met de auto van die gangster in het begin, hoe die scene het gevoel dat je als klein joch in diet situatie moet hebben overbrengt, of de dronken nachtmerriescenes in het hotel.
Maar als totaal vond ik het ook een erg complexe film die wat overliep van thema's en die wat moeilijk na een kijkbeurt te behappen was. Mede daardoor soms zo onnavolgbaar dat ik me begon af te vragen wat er nu eigenlijk verteld werd (letterlijk was het prima te volgen, maar het leek alsof de kernthema's van het verhaal constant anders kwamen te liggen). Ik lees net dat het een literaire verfilming is, dat verbaast me helemaal niet.
Ik hou het voorlopig op een 3.5*, maar een film om vaker te zien is het zeker.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Mijn eerste Sabu en die is goed bevallen. Voor mij nu wel een regisseur waar ik meer van wil zien. Degelijk op alle fronten, deze film en wat voor mij belangrijk is: de film bleef boeien tot het einde, (dat ik onverwacht positief en zeer mooi vond!).
Ergens deed de film me wat denken aan Iwai's 'All About Lily Chou-Chou'?
Ik hou het voorlopig op een 3.5*, maar een film om vaker te zien is het zeker.
Precies mijn gedachte!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Mijn eerste Sabu en die is goed bevallen. Voor mij nu wel een regisseur waar ik meer van wil zien.
Verrassend voor iemand die toch veel Japans werk ziet. Let wel dat z'n andere film niet echt in dezelfde lijn liggen. Sabu is doorgaans toch humoristischer, zeker in z'n eerder werk.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Ja, wrijf het er maar in! Maar er liggen zoveel van Sabu's films in grote aantallen bij de FRS dat ik maar niet kon besluiten welke eerst te kijken.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Als je officieel wil kijken dan wordt het inderdaad moeilijk. Hoewel een redelijk grote festivalfavoriet (altijd wel op BIFF te vinden) blijven EN-friendly DVDs vaak uit.
Jammer want mis zelf nog steeds altijd Blessing Bell en Monday.
Zou gewoon even van het vaste pad afgaan om wat Sabus te kijken. En dan gewoon aanschaffen op DVD als ze beschikbaar zijn
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Zou gewoon even van het vaste pad afgaan om wat Sabus te kijken. En dan gewoon aanschaffen op DVD als ze beschikbaar zijn
Precies dat plannetje was inderdaad al in werking gezet!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Vind ook dat deze nogal afwijkt van Sabu's andere werk. Dat allemaal wel een zekere kwaliteit heeft, maar mij nooit helemaal wist te grijpen.
Unlucky Monkey is te vinden, maar verder is het wat bijeen schrapen inderdaad.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Apart. Dacht dat dit één van Sabu's eersten was zo onherkenbaar als Shissô is (leek kwalitatief ook meer een jaren '90 film). Blijkt het juist één van zijn laatsten te zijn. De eerste Sabu zonder (zwart)komisch tintje.
De film komt ietwat langzaam op gang. Al zitten er aldoor de film wel wat redelijk sterke scènes. Vooral de hoofdlijn is goed, maar daartussen zitten toch telkens wat mindere stukken. Misschien maar goed dat dit niet mijn eerste Sabu was, anders had ik ander werk waarschijnlijk te lang links laten liggen. Moet nu zijn eerste en zijn laatste twee nog. En er zijn maar weinig films die ik liever binnenkort eens herzie dan Blessing Bell en Monday. Hoewel dit niet slecht was, zie ik ze liever zoals die twee (incl. de film die nog moet uitkomen).
3*
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Heb een echte poster van groter formaat helaas de mythische poster laten vervangen (een van de inspiraties voor mijn huidige avatar). Ik ben benieuwd hoe Susumu het in de tweede Black Angel van Takashi Ishii ervan af brengt. Daar lijkt hij net zo'n tuff guy als hier te spelen. Kijk hem doen dan.
Het laatste nieuws
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Bekijk ook
Nijûshi no Hitomi
Drama, 1954
24 reacties
Kakushi Ken Oni no Tsume
Drama / Romantiek, 2004
23 reacties
Cha no Aji
Komedie / Drama, 2004
146 reacties
Die Geschichte vom Weinenden Kamel
Drama / Documentaire, 2003
62 reacties
Fisshu Sutôrî
Drama / Komedie, 2009
9 reacties
Hana to Arisu
Drama / Romantiek, 2004
57 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.