Varian's War (2001)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Lionel Chetwynd
met William Hurt, Julia Ormond en Alan Arkin

Doodsbange voetgangers proberen zich in veiligheid te brengen in Berlijn. Het is 9 november 1938. Nazi's vernietigen winkels en de antisemitische leuzen vermengen zich met het 'Heil Hitler' geschreeuw in de straten. In deze chaos bevindt zich een Amerikaanse journalist die hier niet op zijn plaats lijkt in zijn onberispelijke pak en een bloem in zijn revers. Toch is er geen plaats op aarde waar Varian Fry beter had kunnen zijn. Hij is getuige van een oorlog waarvan hij voorspelt dat het een niet voor te stellen tragedie wordt. Hij trekt zich het lot van de Europese joden zeer aan en is vastbesloten ze op een of andere manier te helpen.