Rambo (2008)

3,34

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

1864 BERICHTEN 70 MENINGEN
avatar van Diamantje06
Wanneer komt Rambo 5?

Gisteren voor het eerst gezien, en viel erg tegen. Het beeld vond ik veel te snel gaan en was soms erg druk. De vorige Rambo films waren veel beter. Op het einde stond er R. Rambo ergens op gedrukt. Waarom R ?? En waar stond het nou op?? kon het niet goed zien.

avatar van Iron Maiden
dar was de brievenbus van zijn vader.

avatar van notsub
Rambo is toch wel een beetje jeugdsentiment voor mij. In zijn eentje ruimt hij natuurlijk een heel leger op, al is het wel wachten tot de laatste 15 minuten totdat dit speelkwartiertje begint. Het uur daarvoor is sporadisch leuk, met name omdat het verhaal niet veel om het lijf heeft . Sylvaster Stallone is waar het om draait en die heeft zijn looks wel op orde, vergeet zijn leeftijd daarbij niet. Zijn one-liners zijn erg matig, maar bij Rambo draait het om kogels en niet om humor of sentiment. Het was voor mij vooral het feest der herkenning en met meer expliciet rondvliegende lichaaamsdelen dan voorheen. En dat is een belangrijk pluspunt.

avatar van DMDude
Tenenkrommend slecht.
Sylvester Stallone wordt te oud en had het m.i. bij deel 1 (First Blood) moeten laten.

Max en Joep
gotti schreef:
Dat typeert Rambo wel inderdaad, dat zwart-wit denken...

gelukkig wel ja.
KERELS zijn niet genuanceerd.

Nomak
Ik wil niemand beledigen,..maar er is toch ook zoveel moois te zien.

Daarom is het zo leuk dat iedereen een andere smaak heeft op filmgebied. Anders zou het maar saai worden als iedereen dezelfde film goed zou vinden, niet? Respecteer dan ook als iemand de Rambo films goed vind.
Ik vind Apocalyps Now bijvoorbeeld niet goed, maar ik ga jou daar ook niet mee aanvallen.

Aan Nomak,
Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het goed is dat ieder zijn eigen smaak heeft op Film- (en elk) gebied.
En ik respecteer ook zeker dat er mensen zijn die Rambo geweldig vinden, maar.. en daar zit volgens mij het goede van het hebben van vrije meninguiting..als ik Rambo heel slecht vind, ben ik blij dat ik dat ook kan zeggen.
Laten we blij wezen dat we niet allemaal dezelfde films goed of slecht vinden. Saaie boel zou het dan worden.
Met vriendelijke groet,

Max en Joep
Darbie schreef:
.......En ik respecteer ook zeker dat er mensen zijn die Rambo geweldig vinden

dat doe je dus overduidelijk niet

avatar van Darbie
Max en Joep, ik kan iets vreeeselijk slecht vinden, maar diegenen die zulks wel mooi/goed vinden wel degelijk respecteren.
Een Mening hebben over en Respect hebben voor, zijn m.i. twee verschillende dingen.
Met vriendelijk groet,

Nomak
Darbie schreef:

Ik begrijp je, en je hebt gelijk.

Ik wil niemand beledigen,..maar er is toch ook zoveel moois te zien.

Hier wou ik toch nog effe een opmerking over maken.
Heb je de film wel gezien?

avatar van Darbie
Nomak, als ik een film zie die me niet gelijk aanspreekt, dan kijk ik nog plm 30 minuten, als het me dan nog niets lijkt, dan zet ik de film uit. Zo is het ook met Rambo gegaan.
Met groet,
Darbie.

P.S. ik zal me voortaan wat genuanceerder uitdrukken.

Reinbo
Tja, Rambo begint pas lekker op stoom te raken NA 30 minuten. Al heb ik zo het idee dat het je ding niet is. Maar gedraag je dan tenminste genuanceerd en stem niet op films die je niet (helemaal) gezien hebt.

avatar van MatthijsGr00t
Heerlijke actiefilm. Prima filmpje voor op een zondagmiddag.
Ik vind de film alleen wel iets te kort. Het duurt even voordat het echt begint en dan is het ook al weer snel afgelopen, dat is zonde.
Maar dat doet niet echt af voor de score.

dikke 4*

avatar van joeriL
Ik hou vooral van drama films eigenlijk. Maar ik doe er nog maar een 0,5 bij want dit is toch wel de vetste en hardste actie film die ik (in de bios!) gezien heb. KABLAM

avatar van martinovitch
Gisteren zat deze bij de krant voor maar 1,95euro !
Direct gekeken en echt een zeer goede film!
De actie en acteerprestaties zijn zeer goed!

deTuinman
Darbie schreef:

P.S. ik zal me voortaan wat genuanceerder uitdrukken.

Waarom niet in de eerste plaats? Leuzen als ' goedkope troep' die retorisch onmogelijk voor je een weet is, schiet je weinig mee op.

avatar van m1701
Verhaal was goed en spannend
Maar sommige stukken vond ik wel erg smerig!
De film was erg realistisch!!!
3,5 voor het aardige acteerwerk en de mooie vormgeving!

avatar van newG
3*, dat is alles wat ik heb voor deze film...
Waarom niet meer denk ik bij mezelf... Rambo is cool, veel rondvliegend vlees, ook cool (misschien niet voor de oorsprongkelijke eigenaars van dat rondvliegend vlees...)
En dat is eigelijk alles wat deze film heeft: iets "cool"
Het verhaal vond ik maar matig. Ik weet nog jaren terug las ik een artikel, dat Stalone nog wel in de huid van Rambo wou kruipen als er een goed scenario voor handen was.
Na het zien van deze film heb ik zo mijn twijfels over deze uitspraak...

De film kwam op gebied van actie nogal traag op gang, ging dan in een soort van xtc-rush in fast forward om meteen daarna te eindigen

Vooral die fast forward stoorde enorm: eerst dacht ik dat er wat scheelde aan mijn dvd of computer, toen consentreerde ik mij op het geluid en kwam tot de conclusie dat dat niet fast forward was maar wel synchroon... en dan probeerde ik me weer in te leven in de actie... maar dat lukte toch niet meer...
Ik denk dat dit toch wel heel wat puntjes uit mijn stemgedrag geplukt heeft... Vond het trouwens soms nogal slapstick achtig overkomen wnr je mensen zag lopen...

3*, jammer

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die me met verbazing naar het actiediscourse laat kijken. Hoe is het mogelijk dat ik als kijker onder de indruk ben van deze enorme massa explosies, rondvliegende ledematen, afgeschoten hoofden en in tweeen geknalde rompen? Simpelweg omdat de hier geschetste situatie (bijna) geen andere mogelijkheid geeft dan het eens zijn met de vergelding tegen de afgrijselijke wandaden die de slechterikken hier begaan. Kinderen brandende huizen binnengooien, sadistische spelletjes spelen door mensen mijnenvelden in te jagen, verkrachting, slachtoffers aan varkens voeren etc., het is allemaal dermate verwerpelijk dat ik als kijker WIL dat er tegen gehandeld wordt.

Stallone beweert dat hij tijdens het filmen slachtoffers van het Birmamese leger is tegengekomen met afgehakte ledematen, gruwelijk misbruikt en verminkt, en rechtvaardigt dit filmgeweld daardoor op een bizarre manier: het gebeurt en er moet iets tegen gedaan worden. Dat het rebellenleger deze film zeer waardeert is, is daarom niet ongeloofwaardig.

Ondanks dat ik me enkele keren afvroeg of het geweld tegen onschuldigen niet te expliciet in beeld was gebracht heb ik deze bedenkingen opzij gezet en de film als een golf over me heen laten komen. Stallone laat zien nog steeds een ongelooflijke badass te zijn, wordt ondersteund door en redelijk goed acterende cast die zich temidden van het ietwat simpele verhaal goed staande houden. Ultiem gewelddadig, maar de afstraffing voelt oh zo rechtvaardig aan.

avatar van Resh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede film. Verhaal was wel oké en de acties waren super! (deed me een beetje denken aan Saving Private Ryan). Ik vond wel een beetje raar dat ze dat blanke meisje wel in leven hield en voorderest allemaal dood maakten(anders zou de verhaal ook minder zijn). Ik vond de film veel ste kort, er had zeker veeel meer in gezeten. Echt jammer anders zou mn cijfer zeker hoger zijn.. Wel een aanrader als je een korte/ spannende film wilt zien. Zo wat is Sylvester Stallone oud geworden! maar respect dat hij op zo een oude leeftijd nog zo goed kan acteren en rennen.

avatar van Iron Maiden
dat rennen werd gedaan door een stand-in

Reinbo
Dat was toch CGI?

hah, wat jij wilt.

Rambo denkt eigenlijk helemaal niet zwart / wit. Hij is moe van al dat gevecht en probeert het altijd te ontlopen. Hij is eigenlijk wel een beetje een pacificist

Er zit veel meer in deze films dan veel mensen denken.

avatar van Soedek
Ik vind hem geweldig.. De actie is hard, bruut en er is veel van en dat is precies wat ik verwacht van een rambo-film.

Gelukkig zit er een verhaal van niks in want dat zou de film alleen maar naar beneden halen. Sylvester deed het weer super!

avatar van Diamantje06
Geweldige film, brute actie!! Kan niet wachten op rambo 5!

P.S. Voor degenen die zeuren dat er geen verhaal in zit: HET IS RAMBO!!

avatar van komerad
Rambo op zijn rambo's