Rambo (2008)

3,34

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

1864 BERICHTEN 70 MENINGEN
avatar van JacoBaco
Hij doet het grotendeels alleen ja, maar die mercenaries dragen daarbij ook nog wel hun steentje bij. Dus om te zeggen dat Rambo het helemaal in zn 1tje klaard,.. nee.

Maar dan nog. Het blijft Rambo. Hij mag het.

avatar van xaboetje
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Maar doet hij het op een even onrealische manier als in rambo 2 en 3?

Nu doet hij het niet meer met 1 klapper pistooltje tegen 30 + maar met een zeer zwaar machine geweer achter dik gepanserd staal of met het voordeel van de verassing.

avatar van JacoBaco
Het meest overdreven/onrealistisch is nog deel 3 waarin hij samen met de Colonel het opneemt tegen het halve Russische leger. Maar had dat een halve minuut langer geduurd, dan hadden ze absoluut aan puin worden geschoten.

In dit deel zeg ik juist dat het erg meevalt hoe onrealistisch het is.

Adrenal
Ik kan altijd wel lachen met films van Rambo. Ze zijn leuk en cheesy en over-the-top. Maar ik heb de trailer van deze eens gezien en ik denk dat ze alles wat leuk aan Rambo was (voor mij) gelijk met de grond gemaakt en er een bloederige en serieuze bedoening van gemaakt. Dat vind ik best jammer.
Vinnie_NL schreef:
[Een kind wat in het vuur gegooid wordt, armen die worden afgehakt, mensen die gedwongen worden in een mijnenveld te lopen, rebellen die letterlijk doormidden worden geschoten door een 50 cal. gun.Dat soort dingen heb ik nog nooit eerder in een film gezien, en ik vond het nog mooi ook waar ik achteraf best verbaasd over was.

Dat vind ik erg vreemd, dat dat in een Rambofilm komt. Ook wel een beetje verontrustend dat zoveel mensen dat leuk vinden, al worden in de oude Rambo's nog zoveel meer mensen omgebracht, ik vind niet dat zulke expliciete en schokkende scenes dit soort films, waar het geweld echt vermaak is, horen. Vroeger was Rambo het idool van elk kind, ik zou nu toch niet willen dat mijn kind naar dit soort dingen kijkt.

avatar van nacbreda076
goeie film! realistischer verhaal dan de vorige Rambo-films

Adrenal schreef:

Toen First Blood uitkwam, was ik 1 jaar oud. Ik kan dus zeggen dat ik redelijk ben opgegroeid met Rambo. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij met 2 en 3 meteen in zijn gloriejaren zat. Met een kleine nasleep in de jaren 90. Maar in de begin jaren 90 kwamen Jurassic park en Terminator 2 bijvoorbeeld. Rambo werd al een beetje vergeten. Geregeld kwamen zijn films op de TV maar that's it.

Kinderen hebben tegenwoordig andere idolen. Die laat je nu naar films als Spiderman kijken of Transformers. De jaren 80 aktiehelden van dat kaliber zijn uitgestorven. Nu hebben we wel nieuwe aktiehelden als Jason Statham, maar dat is gewoon meer een soort nieuwe Bruce Willis.

De nieuwe Rambo is een beetje meegegaan met zijn tijd omdat het jaren 80 niveau gewoon niet meer haalbaar is. De magie van oude films als Star Wars, Indiana Jones en Rambo zijn niet te evenaren. Een film als Commando kon toen ook nog. Daar hoef je nu echt niet mee aan te komen op die manier, maar toen kon het en het is nog steeds genieten.

Adrenal
Dus als ik het goed begrijp is Rambo met zijn oude fans meegegroeid? Het zou nogal raar zijn als Stallone nieuwe kleine fans voor zijn Rambo-reeks wou en dan een film die in Belgie K.N.T is maakte.

avatar van JacoBaco
Om te beginnen heb ik geen idee wat K.N.T is.

Adrenal
Kinderen Niet Toegelaten .

Aha! Dank je

Ja wat jij zegt zal dan erg raar zijn.
Ik denk dat Sylvester Stallone een nieuwe Rambo film wilde maken met de achterliggende gedachte dat het nu 20 jaar geleden is sinds de laatste Rambo en zo'n beetje alle liefhebbers en fans zijn inmiddels wolwassen geworden en daarbij wat ik net zei: De magie en het niveau van toen is niet meer haalbaar. Had hij weer een Rambofilm gemaakt in de trant van toen, dan had dat denk niet meer gepast in deze tijd. Zelfs niet voor Rambo. Maar dit is slechtst mijn theorie.

Ik vraag me dan toch wel serieus af hoeveel kinderen er nu nog de oude Rambo kijken, terwijl er zo veel meer kindvriendelijke stoere film zijn in deze tijd. Dus tja, ik zou mijn kind van 7 (als ik die zou hebben) denk niet snel naar deze Rambo sturen. Kijk het is ook wel weer zo dat sinds Indiana Jones is teruggekomen het ook gewoon op de oude manier wordt gedaan. Maar als ik de berichten lees, zijn er daar heel veel niet blij mee. Ik vind hem wel leuk, maar het sfeertje etc. enz.. van toen is er niet meer. Stallone was daar wellicht ook wat huiverig voor, dus is hij nu met zo'n soort Rambo gekomen.

Niet dat hij al van te voren wist hoe de nieuwe Indiana Jones ontvangen zou worden, want toen was de nieuwe Rambo er al, maar hij heeft er ongetwijfeld over nagedacht.

avatar van Mcgyver2503
Vond er niet veel aan. Schieten, Schieten, Schieten en veel bloed.
Ze moeten toch ergens de film mee vol maken.

Leuk om een keer gezien te hebben. Niet meer en niet minder

avatar van Chuck Taylor
gotti schreef:
Dat typeert Rambo wel inderdaad, dat zwart-wit denken...

Klopt, Rambo zal nooit een filosofisch persoon met veel moraal worden. Dat is juist zijn sterke punt.

Leuke film met goede actie. Een pluspunt voor mij is het goede rondspattende bloed/ lichaamsdelen. Een nadeel is dat ik hem zo kort vind duren.

Deel 1 vond ik matig, deel 2 beter, deel 3 leuk en deze geweldig! 4.5* dik verdiend!

avatar van Diamantje06
Wanneer komt Rambo 5?

Gisteren voor het eerst gezien, en viel erg tegen. Het beeld vond ik veel te snel gaan en was soms erg druk. De vorige Rambo films waren veel beter. Op het einde stond er R. Rambo ergens op gedrukt. Waarom R ?? En waar stond het nou op?? kon het niet goed zien.

avatar van Iron Maiden
dar was de brievenbus van zijn vader.

avatar van notsub
Rambo is toch wel een beetje jeugdsentiment voor mij. In zijn eentje ruimt hij natuurlijk een heel leger op, al is het wel wachten tot de laatste 15 minuten totdat dit speelkwartiertje begint. Het uur daarvoor is sporadisch leuk, met name omdat het verhaal niet veel om het lijf heeft . Sylvaster Stallone is waar het om draait en die heeft zijn looks wel op orde, vergeet zijn leeftijd daarbij niet. Zijn one-liners zijn erg matig, maar bij Rambo draait het om kogels en niet om humor of sentiment. Het was voor mij vooral het feest der herkenning en met meer expliciet rondvliegende lichaaamsdelen dan voorheen. En dat is een belangrijk pluspunt.

avatar van DMDude
Tenenkrommend slecht.
Sylvester Stallone wordt te oud en had het m.i. bij deel 1 (First Blood) moeten laten.

Max en Joep
gotti schreef:
Dat typeert Rambo wel inderdaad, dat zwart-wit denken...

gelukkig wel ja.
KERELS zijn niet genuanceerd.

Nomak
Ik wil niemand beledigen,..maar er is toch ook zoveel moois te zien.

Daarom is het zo leuk dat iedereen een andere smaak heeft op filmgebied. Anders zou het maar saai worden als iedereen dezelfde film goed zou vinden, niet? Respecteer dan ook als iemand de Rambo films goed vind.
Ik vind Apocalyps Now bijvoorbeeld niet goed, maar ik ga jou daar ook niet mee aanvallen.

Aan Nomak,
Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het goed is dat ieder zijn eigen smaak heeft op Film- (en elk) gebied.
En ik respecteer ook zeker dat er mensen zijn die Rambo geweldig vinden, maar.. en daar zit volgens mij het goede van het hebben van vrije meninguiting..als ik Rambo heel slecht vind, ben ik blij dat ik dat ook kan zeggen.
Laten we blij wezen dat we niet allemaal dezelfde films goed of slecht vinden. Saaie boel zou het dan worden.
Met vriendelijke groet,

Max en Joep
Darbie schreef:
.......En ik respecteer ook zeker dat er mensen zijn die Rambo geweldig vinden

dat doe je dus overduidelijk niet

avatar van Darbie
Max en Joep, ik kan iets vreeeselijk slecht vinden, maar diegenen die zulks wel mooi/goed vinden wel degelijk respecteren.
Een Mening hebben over en Respect hebben voor, zijn m.i. twee verschillende dingen.
Met vriendelijk groet,

Nomak
Darbie schreef:

Ik begrijp je, en je hebt gelijk.

Ik wil niemand beledigen,..maar er is toch ook zoveel moois te zien.

Hier wou ik toch nog effe een opmerking over maken.
Heb je de film wel gezien?

avatar van Darbie
Nomak, als ik een film zie die me niet gelijk aanspreekt, dan kijk ik nog plm 30 minuten, als het me dan nog niets lijkt, dan zet ik de film uit. Zo is het ook met Rambo gegaan.
Met groet,
Darbie.

P.S. ik zal me voortaan wat genuanceerder uitdrukken.

Reinbo
Tja, Rambo begint pas lekker op stoom te raken NA 30 minuten. Al heb ik zo het idee dat het je ding niet is. Maar gedraag je dan tenminste genuanceerd en stem niet op films die je niet (helemaal) gezien hebt.

avatar van MatthijsGr00t
Heerlijke actiefilm. Prima filmpje voor op een zondagmiddag.
Ik vind de film alleen wel iets te kort. Het duurt even voordat het echt begint en dan is het ook al weer snel afgelopen, dat is zonde.
Maar dat doet niet echt af voor de score.

dikke 4*